Case IH Maxxum 145 Multicontroller, to topowa pozycja w ofercie serii Maxxum Multicontroller (z automatycznymi przekładniami 24x24). Maszyna wyposażona jest w czterocylindrowy silnik o pojemności 4485 cm³ i mocy znamionowej 145 KM (maksymalnej 155 KM i chwilowej 175 KM w trybie "boost").

Tego typu konstrukcje spychają w niebyt jednostki sześciocylindrowe, których z roku na rok jest coraz mniej w zakresach mocy poniżej 200 KM. Jednak brak dwóch cylindrów, ma być remedium nie tylko na wyśrubowane normy emisji spalin, ale także na poprawę ekonomiki jednostek.

Okrzyknięty Maszyną Roku 2018 na targach Agritechnica, nowy model uzyskał średnie jednostkowe zużycie paliwa podczas prac polowych na poziomie 258 g/kWh (poprawa rekordu o niemal 9,5% w stosunku do 282 g/kWh).

 Praca na wirtualnym polu

 Test został przeprowadzony w centrum testowym DLG nieopodal Frankfurtu z wykorzystaniem rolkowego stanowiska testowego DLG PowerMix. Stanowisko to jest najbardziej efektywnym przyrządem mierzącym kompletny układ silnika, ze względu na fakt, iż inżynierowie mogą odtworzyć w nim rzeczywiste warunki panujące na polu.

Na podstawie typowego obciążenia roboczego ciągnika, centrum DLG wyznaczyło 14 cykli obciążenia, w których określane jest ogólne zużycie paliwa i płynu AdBlue przez maszynę, jej osiągi i wreszcie sprawność energetyczną. Cykle te odzwierciedlają typowe prace polowe i transportowe pod częściowym i pełnym obciążeniem. Próba obejmuje tzw. "czyste prace pociągowe" – z pługiem lub kultywatorem (generowany jest opór, jaki stawiałaby sama maszyna ciągnięta przez ciągnik) – jak również mieszane prace z wykorzystaniem WOM i układu hydraulicznego, jak w przypadku obrotowego rozrzutnika obornika lub prasy rolującej.

Podczas testu odtwarzane są również ciężkie i lekkie prace transportowe, w celu uzyskania ogólnego obrazu sprawności energetycznej ciągnika podczas eksploatacji. Wyniki są sumowane na specjalnym wykresie Powermix, dostarczając dokładnej oceny zużycia paliwa różnych marek i modeli ciągników w konkretnych warunkach.

 – Cieszymy się z tego raportu DLG. Są to całkowicie niezależne testy, wyznaczające standardy dla procedur testowych maszyn rolniczych i bardzo cenione przez rolników na całym świecie. Koszty paliwa to obecnie największe zmartwienie rolników, dlatego maksymalizacja jego oszczędności jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym zminimalizowanie kosztów produkcji. Test DLG dowodzi, że nasz nowy ciągnik Maxxum 145 Multicontroller z innowacyjną przekładnią ActiveDrive 8 oferuje rolnikom czysty zysk w tym obszarze – komentuje Vincent Hazenberg, dyrektor ds. marketingu maszyn w Case IH.

 W teście DLG PowerMix ciągnik Maxxum odnotował średnie zużycie paliwa na polu rzędu 258 g/kWh, przy jednostkowym zużyciu paliwa od 230 g/kWh – w przypadku obsługi brony wirnikowej ze 100% obciążeniem, do 302 g/kWh – w przypadku prasy belującej.

 Oczywiście, wielu rolników i nie tylko zakwestionuje test zużycia paliwa wykonany na rolkach. W końcu ogromne znaczenie ma rodzaj ziemi, warunki klimatyczne, kamienie itp., co raczej nie było brane pod uwagę podczas testu laboratoryjnego. Znamy to dobrze z branży motoryzacyjnej, gdzie uzyskanie katalogowego spalania bywa trudne do osiągnięcia. Jednakże dobre rezultaty uzyskane w czasie takich testów dają nadzieję na osiągnięcie przynajmniej zbliżonych wyników podczas pracy w polu. Gdy tylko uda nam się zweryfikować nowego rekordzistę nie omieszkamy podzielić się naszymi wrażeniami i pomiarami.