PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciągnikowe nowości od John Deere'a w testach terenowych

Autor:

Dodano:

Tagi:

Firma John Deere w 2020 r. wprowadziła w ciągnikach kilka istotnych zmian. Wstępnie pisaliśmy już o nich, ale teraz przyszedł czas na przetestowanie nowości w terenie.



Rok 2020 przyniósł szereg zmian w ciągnikach marki John Deere, zarówno w większych modelach serii 7R i 8R, jak i w mniejszej serii 6M. Większość z nich przekłada się bezpośrednio na jakość pracy, co mogliśmy poczuć podczas pierwszej prezentacji o bardzo praktycznym charakterze. Grono dziennikarzy, wśród których znalazła się również nasza redakcja, na kilka godzin dostało do dyspozycji kilka nowych ciągników, w tym najmocniejsze ciągniki serii 8R w wersji kołowej i zupełną nowość – 8RX z czterema fabrycznymi gąsienicami. Ponadto na prezentacji do naszej dyspozycji był ciągnik serii 7R i ciągniki serii 6M z nową przekładnią bezstopniową AutoPowr oraz budżetową wersją układu jazdy automatycznej Auto Trac.

Nowa seria 8

Według producenta obecna seria 8 to nowa generacja. Ciągniki przede wszystkim przeszły zmianę stylistyczną (pierwszy raz pokazano je już w ubiegłym roku), design jest teraz bardziej agresywny, co wyraża się m.in. ostrymi liniami. Znaczne zmiany poczyniono też w kwestii komfortu, co można zauważyć w nowych kabinach, do których wchodzi się po wygodniejszych, szerszych stopniach, a drzwi otwiera się niżej położoną klamką. W środku zastajemy teraz więcej miejsca nad głową i świetną widoczność w każdym kierunku. Jedną z najistotniejszych zmian jest przeniesienie układu klimatyzacji z dachu pod kabinę, co pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni nad głową operatora. O jego komfort dba też niesamowicie wygodny nowy fotel Active Seat II, który może być obszyty skórą i oferować kilka trybów masażu, wentylacji i podgrzewania. Fotel ma teraz również większy zakres obrotu – można go przekręcić maksymalnie o 40 stopni w prawo i o 25 w lewo. Ponadto w kabinie wprowadzono podnóżki (niczym z motocykla), na których operator może wygodnie wesprzeć wyciągnięte nogi  – w przypadku gdy prowadzenie przejmuje automatyka, takie rozwiązanie naprawdę się przydaje. Do dyspozycji kierowcy jest też większa lodówka i nowoczesne radio z dużym multimedialnym wyświetlaczem Apple CarPlay (6,5 cala). Oczywiście, zmiany dotyczą nie tylko komfortu. Serię tworzy pięć modeli o mocy znamionowej od 280 do 410 KM (nawet do 445 KM z IPM), które mogą pracować z jedną z trzech przekładni: dwiema typu PowerShift i jedną bezstopniową AutoPowr.

Jedną ze zmian zauważamy już podczas rozruchu, do którego wystarczy tylko impuls zrobiony krótkim przekręceniem kluczyka – elektronika sama uzna, jak długo musi pracować rozrusznik. Uwagę przykuwa też nowy joystick CommandPro z 11 programowanymi przyciskami – jego możliwości są naprawdę wszechstronne i bardzo przydatne.

Wielu nowych rozwiązań po prostu nie widać na pierwszy rzut oka. W konstrukcji ciągnika wprowadzono wiele zmian ułatwiających obsługę, ale też wyeliminowano rozwiązania, które w przyszłości mogły być przyczyną usterki. Jeszcze bardziej precyzyjne są rozwiązania dla rolnictwa precyzyjnego, czyli m.in. szybciej i dokładniej działająca antena StarFire 6000, która teraz ma również dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą.

Gęsienice zamiast kół

Zupełną nowością są ciągniki serii 8RX. Dotychczas seria 8 występowała w wersji kołowej 8R lub dwugąsienicowej 8RT. Teraz jest też dostępna w wersji 8RX, czyli na czterech fabrycznych gąsienicach. Jak twierdzi producent, jest to właściwie zupełnie inny ciągnik niż kołowy 8R. Chociaż łączy je silnik, przekładnia i kabina, to zmiany w układzie jezdnym czynią go odrębną maszyną. Na potrzeby gąsienic całkowicie zmieniono przednią oś i jej zawieszenie. Wzrósł rozstaw osi i końcowa masa pojazdu (do blisko 18 t). Mimo to nacisk na podłoże jest niski ze względu na wynoszącą aż 4,57 m2 powierzchnię styku gąsienic z podłożem.

Jak podkreślają specjaliści z JD, fabryczne rozwiązanie z gąsienicami ma wiele zalet. Przede wszystkim w porównaniu z dokładanymi na zwykły ciągnik gąsienicami wersja fabryczna ma znacznie lepszy skręt, ponadto nie ma takich problemów z trwałością przedniego mostu i zwrotnic.

Zmiany w serii 7

Wspomniane wyżej zmiany dotyczą również nieco mniejszej serii kołowych ciągników 7R. Aktualnie tworzy ją 6 modeli o mocy znamionowej od 250 do 350  KM dostępnych również z trzema typami przekładni. Tu również wprowadzono szereg modyfikacji, których nie da się wprost zauważyć. Producent deklaruje, że zmiany te dotyczyły ok. 200 punktów maszyny, m.in. przedniego zawieszenia i układu oczyszczania spalin. Miały charakter modernizacji, ale też profilaktyczny – zmodernizowano połączenia, w których np. obserwowano częste wycieki.
Podczas praktycznego pokazu można było poczuć efekty wprowadzonych zmian. Maszyny, którymi pracowaliśmy, miały najwyższy stadard wyposażenia i trzeba przyznać, że oferują komfort pracy na najwyższym poziomie. Systemy jazdy automatycznej działają perfekcyjnie i co ważne, ich obsługa staje się coraz bardziej intuicyjna.

Po pokazie można być też pod wrażeniem możliwości wersji gąsienicowej 8RX o mocy 410 KM. Dla porównania obok pracowała z mniejszym agregatem wersja kołowa 8R i widać było, że jej możliwości uciągu nie są tak imponujące, jak wersji gąsienicowej. Seria 8RX pokazuje, że ciągnik na gąsienicach jest bardzo wydajny, ale przy tym może pozostać zwrotny i komfortowy.

Zmiany w popularnych „m-ach”

W trakcie pokazu zaprezentowano też istotne zmiany w serii 6M. Przede wszystkim może ona być teraz dostępna z przekładnią bezstopniową AutoPowr. Jej obsługa odbywa się za pomocą dźwigni umieszczonej na bocznej konsoli.
Ponadto seria 6M może być wyposażona teraz w układ automatycznego prowadzenia wykorzystujący wyświetlacz umieszczony na bocznym słupku. Wyeliminowanie potrzeby zakupu dodatkowego terminala pozwoliło obniżyć cenę całego zestawu o ok. 20 tys. zł. Jest to rozwiązanie o nieco ograniczonej funkcjonalności, ale jak sprawdziliśmy w praktyce, do potrzeb automatycznej kontroli jazdy sprawdza się doskonale.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.