Nie każda praca wymaga wielkich nakładów mocy i znacznych gabarytów. W prawie każdym gospodarstwie znajdzie się wiele zadań, którym sprostać mogą znacznie mniejsze a zatem ekonomiczniejsze ciągniki.

Nie można także zapominać o gospodarstwach ukierunkowanych na produkcję owoców czy warzyw. Właśnie dlatego, wciąż powstają niewielkie ciągniki, które mimo niewielkich rozmiarów, mocą i poziomem wyposażenia aspirują co najmniej do kompaktowych ciągników rolniczych.

Opis i charakterystyka

Choć nazwa serii Agrokid (w wolnym tłumaczeniu – Agro dziecko) sugeruje, że mamy do czynienia z maszyną „nieporadną i trochę niepoważną” to nic bardziej mylnego, bowiem Deutz-Fahr podszedł do tego zagadnienia bardzo poważnie tworząc całkiem profesjonalnego pomocnika każdego nowoczesnego gospodarstwa, przy czym sam ciągnik nie stanowi problemu w użytkowaniu i nie jest tak skomplikowany jak inne, większe maszyny.

Agrokida możemy mieć zarówno z popularną w tym segmencie składaną ramą bezpieczeństwa ROPS, jak i przestronną, czterosłupkową kabiną zawieszoną na silent-blokach. A skoro mamy kabinę, to możemy również mieć klimatyzację, która stanowi element wyposażenia dodatkowego. W standardzie znajdziemy natomiast ogrzewanie i układ przewietrzania kabiny z elektryczną dmuchawą.

Producent zadbał aby dostęp do wszystkich elementów związanych z normalną obsługą ciągnika, był łatwy i umożliwiał szybkie wykonanie niezbędnych prac. Po podniesieniu maski od razu zyskujemy dostęp do korka wlewu oleju oraz bagnetu, obudowy filtra powietrza czy akumulatora umieszczonego jak w większych ciągnikach przed chłodnicami.

Bezpieczniki zostały umieszczone na obudowie kolumny kierownicy, za transparentną pokrywą. Tak więc nie można tu zastosować analogi ciasno upchanego silnika małego samochodu, obsługa Agrokida jest bardzo prosta.

Agrokid 230: silnik i napęd

Skoro jesteśmy już przy silniku, wspomnijmy, że każdą z wersji Agrokida, a jest ich łącznie trzy, napędzają silniki japońskiej firmy Mitsubishi. W modelu 230, znajdziemy czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1760 cm3 (w pozostałych jest 1500 cm3 bez doładowania i z turbosprężarką).

Maksymalna moc tej jednostki wynosi 51 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy uzyskiwany przy 2000 obr/min to aż 122 Nm.

Zasilanie paliwem jest całkowicie mechaniczne – na pompie wielotłoczkowej. Motor spełnia wymogi normy Tier3 dzięki zastosowaniu zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Pojemność zbiornika paliwa to 28 l, można ją powiększyć poprzez wybranie z listy wyposażenia dodatkowego drugiego zbiornika o pojemności 15 l, co łącznie da nam 43 litry.

Jak przystało na nowoczesny ciągnik, Agrokid 230 jest bazowo wyposażony w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów o 4 przełożeniach z 3 stopniami redukcji z mechanicznym rewersem (12x12). Opcjonalnie możemy wybrać wersję 16x16 z dodatkowymi biegami do prac z bardzo niskimi prędkościami (tzw. biegami pełzającymi).

Przy skrzyni 12x12, zakres prędkości jazdy to: 0,9-30 km/h, natomiast 16x16 rozszerza dół zakresu o prędkości: 0,24, 0,37, 0,55 0,61 km/h. Moc poprzez mechaniczne rozdzielacze i mechanizmy różnicowe trafia na wszystkie cztery koła. Mechanizmami możemy sterować w wygodny sposób czyli elektrohydraulicznie.

W podstawowej wersji, Agrokid 230 jest wyposażony w dwa wały odbioru mocy: przedni oraz tylny. Tylny WOM jest sterowany mechanicznie i może obracać się z dwiema prędkościami 540 i 540E. Oczywiście jest możliwość doposażenia maszyny w tylny WOM z prędkościami 540/1000 oraz WOM zsynchronizowany z prędkością obrotową tylnych kół, czyli WOM zależny.

Przedni WOM również jest sterowany mechanicznie – niezależnie od tylnego i dysponuje jedną prędkością: 1000 obr./min.. Opcjonalnie możemy także wyposażyć nasz ciągnik w WOM centralny z prędkością 2000.

Hydraulika i możliwości

Sercem układu hydraulicznego jest pompa o stałym wydatku wynoszącym 30 l/min. W podstawie, ciągnik jest wyposażony w dwa obwody, w opcji jest też układ z trzema obwodami (szybkozłącza z tyłu, centralnie i z przodu). Sterowanie najbogatszą wersją układu odbywa się za pomocą trzech dźwigni i przycisku. Na podstawowe dwa obwody przypadają dwie pierwsze dźwignie (sterowanie niezależnie), natomiast dodatkowym trzecim układem można sterować kolejną dźwignią po uprzednim przełączeniu przycisku na konsoli.

Wszystko to przekłada się na przyzwoite wyniki jeżeli chodzi o zdolność do podnoszenia. Przednim podnośnikiem (opcjonalnym) uniesiemy od 400 do 600 kg natomiast podnośnik tylny ma udźwig maksymalny 1200 kg i wysokość podnoszenia równą 700 mm (regulowaną poprzez zmianę ramion).

Dodatkowy układ z pompą o wydatku 15 l/min obsługuje hydrostatyczne wspomaganie układu kierowniczego, który przy kącie 57 stopni sprawia, że ciągnik do zawrócenia potrzebuje zaledwie promienia 2.6 m.

W skład układu hamulcowego wchodzą m.in. tarcze pracujące w kąpieli olejowej (oś tylna), które skutecznie zatrzymują maszynę ważącą od 1267 do 2400 kg (w zależności od opcji wyposażenia i dociążenia.

Wymiary i ogumienie

Agrokid 230 cechuje się długością 2980 mm, zmienną szerokością od 1296 do 1690 mm, prześwitem 390 mm, rozstawem osi 1745 mm oraz wysokością 2020 mm (z ramą) lub 2195 mm (z kabiną).

Podstawowym ogumieniem są opony 280/70R16 (przód), 360/70R24 (tył).

Wyposażenie dodatkowe

Listę wyposażenia dodatkowego otwiera oczywiście kabina oraz układ klimatyzacji. Dalej znajdziemy koła do pracy w ogrodach, skrętne błotniki przednie, obciążniki kół tylnych, wspomniany 15- litrowy zbiornik paliwa, reduktor do pracy z biegami pełzającymi, przedni podnośnik i w końcu zaczep pociągowy. Producent deklaruje, że Agrokid 230 powinien poradzić sobie z przyczepą o DMC 4t.

Cena

Ciągnik Agrokid 230 nie należy do najtańszych maszyn, bowiem jego cennik zaczyna się od kwoty około 88000 zł netto. Za wersję z kabiną, klimatyzacją i przednim podnośnikiem trzeba zapłacić już około 97000 zł netto natomiast topowe modele z fabrycznym ładowaczem czołowym potrafią kosztować ponad 120 tys. zł netto. Należy jednak pamiętać, że jest to najmocniejsza odmiana serii Agrokid. Modele 210 i 220 są znacznie tańsze.

Używane ciągniki Deutz-Fahr Agrokid 230 „trzymają cenę”. Decydując się na taki wybór trzeba przygotować równie niemałą kwotę około 75 tys. netto (maszyny 5-6 letnie w przeciętnych wersjach wyposażenia).