PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

IV generacja Valtry N już w sprzedaży

Autor: Wojciech Denisiuk

Dodano: 24-10-2015 08:09

Tagi:

Z początkiem października Valtra zaprezentowała kolejną, IV już generację ciągników serii N. Mieliśmy możliwość nie tylko zobaczyć nowe ciągniki, lecz także chwilę nimi popracować.



W gamie wszystkich maszyn Valtry ciągniki serii N należą do jednych z najchętniej wybieranych przez rolników. Jesteśmy przekonani, że nowa generacja N4 tylko tę popularność umocni. Przyczyni się do tego z pewnością bardzo atrakcyjna stylizacja nawiązująca do wcześniej debiutującej serii T, ale też szereg niedostępnych dotąd nowoczesnych rozwiązań technicznych – część pochodzi z nowej serii T. Jednak w przeciwieństwie do niej debiutującą serię N napędzają wyłącznie silniki 4-cylindrowe – wszystkie z rodziny AGCO Power spełniającej normę Tier 4 Final.

Jedną z zalet ciągników serii N jest sprostanie wymogom norm emisji spalin tylko za pomocą systemu SCR, dzięki czemu w układzie wydechowym nie ma elementów mogących wymagać okresowej wymiany, a ponadto zastosowane silniki nie posiadają układu recyrkulacji spalin EGR oraz turbiny o „zmiennej geometrii”. To pozwala uzyskiwać niższe zużycie paliwa, ale też przyczynia się do uproszczenia jednostki napędowej, a więc w przyszłości może oznaczać mniejszą awaryjność. Podczas premierowego pokazu przedstawiciele producenta mocno podkreślali też niskie koszty codziennej eksploatacji. Mają je zagwarantować m.in. wydłużony do 600 godzin interwał wymiany oleju w silniku, a także łatwa obsługa codzienna i okresowa.

Więcej mocy i komfortu

Jednak nie tylko niższe koszty eksploatacji mają być tym, co przekona rolników do nowej serii N. Ma to być przede wszystkim wyjątkowa wszechstronność. Zapewnia ją duży zakres osiąganych mocy (od 105 do 185 KM) w połączeniu z kompaktowymi wymiarami, jak również mnogość wartych docenienia w praktyce rozwiązań, takich jak np. system kontroli trakcji ASR, układ do jazdy tyłem Twin Trac czy nowa kabina Skyview.

Warto podkreślić dbałość o detale przy opracowywaniu nowej serii. Wydaje się, że nic nie powstało przypadkowo. Weźmy chociażby kształt maski czy kabiny. Linia ciągnika przyciąga oko – jest realizacją potrzeb nie tylko estetycznych, lecz także praktycznych. Kształt maski powstał m.in. pod wpływem wymogów aerodynamiki, której uwzględnienie pozwoliło poprawić wymianę ciepła wokół silnika podczas szybszej jazdy. Również kształt nowej kabiny, w dużej mierze bliźniaczej do stosowanej w serii T, determinowały potrzeby praktyczne. Przede wszystkim chodziło o uzyskanie maksymalnie dobrej widoczność i przestronność we wnętrzu, a przy tym zapewnienie niskiego poziomu hałasu. Można powiedzieć, że udało się to w pełni. We wnętrzu serii N jest dużo przestrzeni, a widoczność jest bardzo dobra. Można ją jeszcze poprawić, wybierając opcjonalną kabinę leśną Skyview zapewniającą lepszą widoczność podczas jazdy tyłem lub pracy z ładowaczem (okno dachowe). Można też wybierać między kabiną jedno- lub dwudrzwiową. W wersji jednodrzwiowej nie ma środkowego słupka po prawej stronie. Producent zapewnia, że poziom hałasu nie przekracza 70 dB. Rzeczywiście komfort pracy jest wysoki, kabina bardzo dobrze wytłumia dźwięki zewnętrzne, do czego w dużym stopniu przyczynił się system zawieszenia kabiny, który posiadały egzemplarze pokazowe. Może to być klasyczne zawieszenie mechaniczne, choć o zmodernizowanej konstrukcji, lub dające bardzo wysoki komfort zawieszenie pneumatyczne Auto Comfort. Oczywiście, opcjonalnie każdy ciągnik może być również wyposażony w hydrauliczne zawieszenie przedniej osi.

Wyłącznie silniki 4-cylindrowe

W skład nowej serii N wchodzi 6 modeli: N104/105 KM, N144Eco/115 KM, N124/125 KM, N134/135 KM, N154Eco/155 KM i N174/165 KM. Wszystkie ciągniki dzięki systemowi Sigma Power (modulacja elektroniczna) mogą liczyć na dodatkowe 10 KM podczas pracy z dużym obciążeniem WOM. Wyjątkiem jest najmocniejszy model serii N174, w którym system Sigma w razie potrzeby dostarcza aż 20 dodatkowych KM. Wszystkie modele mają również funkcję „transport boost”, która pozwala na uzyskanie dodatkowej mocy w pracach transportowych.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, wszystkie modele są napędzane przez 4-cylindrowe silniki AGCO Power. Jednak nie zawsze mają tą samą pojemność. Modele N104, N114 i N1124 są wyposażone w silniki o pojemności 4,4 l, a modele N134, N154 i N174 – o pojemności 4,9 l. W N114Eco i N154Eco operator może wybierać pomiędzy trybem normalnym i „Eko”. W trybie „Eko” prędkość obrotowa silnika jest zmniejszana o 10-20 proc., a maksymalny moment obrotowy – osiągany przy niższej wartości obrotów. Według producenta pozwala to uzyskać oszczędności nawet w wysokości 10 proc. paliwa – oczywiście, dotyczy to specyficznych warunków pracy. W trakcie jazd próbnych, podczas których można było wykorzystać m.in. maszyny współpracujące z pługiem obrotowym, gruberem czy ciężkim agregatem talerzowym, szybko można było zauważyć kilka zalet jednostek napędowych. Przede wszystkim mimo tylko 4 cylindrów silniki odznaczają się bardzo dobrą elastycznością już od niskich obrotów. Na ogół taką cechę pozwala uzyskać m.in. zastosowanie turbosprężarki o „zmiennej geometrii”, ale w eksploatacji ma ona kilka wad – większą potencjalną awaryjność i wyższą cenę. W silnikach Valtr serii N zastosowano turbosprężarkę o stałej geometrii, ale z elektronicznie sterowanym zaworem upustowym, co również pozwala kształtować wielkość momentu obrotowego silnika w zależności od obrotów i obciążenia.

Duży wybór trybów pracy przekładni

Dzięki jazdom testowym mogliśmy docenić również zmiany wprowadzone w zmodernizowanych układach przeniesienia napędu. Jedną z głównych nowości jest reklamowana przez Valtrę jako rewolucyjna nowa przekładnia PowerShift, której niektóre funkcje pozwalają na pracę o charakterze porównywalnym z przekładnią bezstopniową. W praktyce jest to zmodernizowana, 4-zakresowa przekładnia z 5 półbiegami zmienianymi pod obciążeniem, znana z wcześniejszego modelu N (opcjonalnie dostępne są również 2 zakresy biegów pełzających). Zmieniono przede wszystkim sposób sterowania, dzięki czemu znacząco powiększył się zakres trybów automatycznej pracy. Wymagało to jednak również przekonstruowania niektórych sprzęgieł ciernych, które w przypadku wybrania pewnych ustawień skrzyni biegów muszą pracować częściej i szybciej. Mowa między innymi o nowym systemie kontroli trakcji ASR (dostępnym w wersji z radarem), który automatycznie kontroluje poślizg i przyczepność kół, a finalnie dba o optymalne zużycie paliwa podczas pracy. W praktyce działa to tak, że w razie wykrycia poślizgu przekładnia automatycznie dobiera odpowiednie przełożenie i obroty silnika, by go wyeliminować.

Liczba trybów automatycznych jest naprawdę duża i w zasadzie powinny one zabezpieczyć wszystkie potrzeby nawet najbardziej wymagających operatorów. Do obsługi przekładni służy w zależności od wersji mały joystick lub dźwignia z przyciskami umieszczone na podłokietniku. W obu przypadkach obsługa jest łatwa i precyzyjna, a zmiana półbiegów i zakresów nawet w trybie manualnym wymaga jedynie lekkiego kliknięcia. Jedną z ciekawszych funkcji automatycznych jest utrzymywanie ustalonej prędkości podczas prac polowych. Działa to tak, że układ napędowy dostosowuje obroty silnika i przełożenie do aktualnego obciążenia. Jeśli obciążenie nie jest duże, przełożenie rośnie, a obroty silnika spadają (tym samym zużycie paliwa), a prędkość jazdy pozostaje ta sama. Gdy obciążenie wzrasta, następują redukcja biegów i wzrost liczy obrotów silnika. Ciekawą funkcją jest też możliwość sterowania prędkością jazdy za pomocą pedału przyspieszenia przy jednoczesnym utrzymywaniu stałych obrotów. Działa to tak, że silnik cały czas pracuje na stałych obrotach, a pedał przyspieszenia steruje przełączaniem – im bardziej wciśnięty gaz, tym wyższe półbieg i prędkość jazdy.
Nowa seria N ze skrzyniami PowerShift posiada także funkcję automatycznego hamulca ręcznego. Po zaciągnięciu hamulca, aby ponownie ruszyć, wystarczy dodać gazu – hamulec ręczny zwolni się automatycznie.

Cały artykuł dostępny w najnowszym listopadowym numerze miesięcznika Farmer.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.13.39
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.