Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce na prezentację nowego ciągnika, którego naturalnym środowiskiem bytowania będą ciasne alejki winnic, niż Bolonia. Nie dziwi więc posunięcie grupy SDF, która postanowiła wystawić najnowszą serię ciągników Lamborghini właśnie na targach EIMA. Zainteresowanie było oczywiście ogromne, w końcu ciągniki tej marki cieszą się dużym "wzięciem" nie tylko włoskich czy francuskich, ale także polskich rolników, choć nasi fani włoskiej legendy gustują jednak w większych, polowych propozycjach marki.
Powiew świeżości – grupa SDF w natarciu
Wyraźnie widać, że w parku maszynowym grupy SDF dokonuje się długo wyczekiwana zmiana warty. Po zaprezentowaniu nowych ciągników Deutz-Fahr do pracy w polu, przyszła kolej na ciągniki specjalistyczne. Największa zmiana w serii Sprie F Target, poza wprowadzeniem odświeżonej stylistyki, to oczywiście jednostki napędowe.
Nowa rodzina silników FARMotion w odmianach 3 i 4 cylindrowych konsekwentnie wypiera stare motory we wszystkich markach należących do SDF. Cóż, żarty się skończyły, a widmo kolejnej normy emisji spalin wisi nad producentami i straszy rygorami nawet najmniejsze maszyny. Jednakże nowe jednostki napędowe to nie tylko nadążanie za wymaganiami ekologicznymi, to także pogoń za rosnącymi wymaganiami odnośnie spalania, kultury pracy czy mocy.
Paletę silników w serii Spire F Target rozpoczyna trzycylindrowa jednostka FARMotion o pojemności 2887 cm3 i mocy 75 KM (przy 2000 obr/min) oraz momencie obrotowym wynoszącym 342 Nm. Ci którym nie odpowiada układ trzech cylindrów mogą wybrać wariant o takiej samej mocy uzyskiwanej z pojemności 3849 cm3 i czterech cylindrów. Ten wariant oferuje ponadto 11 Nm momentu obrotowego więcej niż jego mniejszy brat.
Dalej znajdziemy warianty 83- i 84-konne, analogicznie 3- i 4-cylindrowe (354 Nm w obu przypadkach). Ofertę zamykają modele o oznaczeniu 100 i 105, pierwszy 91 KM z trzech cylindrów, drugi 97 KM z czterech (odpowiednio 369 i 408 Nm). W każdym wariancie o czystość spalin dba elektronicznie sterowany zawór recyrkulacji spalin oraz reaktor DOC – póki co to wystarczy aby spełnić normę Stage 3B.
Proste przekładnie
Tu bez zaskoczenia. Firma Lamborghini zawsze słynęła z przemyślanych rozwiązań, a po przejściu pod szyld SDF wcale się to nie zmieniło. W ciągnikach serii Spire F Target są do wyboru dwie przekładnie z rewersem. Podstawowy wariant dysponuje 20 przełożeniami w przód i pięcioma w tył (5 biegów, dwa zakresy, dwa przełożenia reduktora). Jeżeli to nie wystarcza ,można wybrać skrzynię 30x15 (5 biegów, 3 zakresy, 2 przełożenia reduktora) doposażoną w opcję Overspeed – nadbieg umożliwia oszczędzanie paliwa podczas przejazdów po drogach utwardzanych - maksymalna prędkość jazdy 40 km/h jest uzyskiwana przy niższych obrotach silnika.
Jak przystało na ciągnik specjalistyczny nowe Lamborghini dysponują WOMem pracującym w trybie niezależnym. W podstawowej wersji z dwiema prędkościami 540 i 1000, lub rozszerzonej 540/540E/1000 a także z możliwością synchronizacji.
Zadbano również o funkcjonalność układu hydraulicznego. Sercem jest pompa o wydatku 45 l/min, oraz 4 lub 6 drogowe rozdzielacze. Warianty 80 80.4 90 i 100 dysponują podnośnikami o udźwigu 2600 kg zaś modele 90.4 i 105 podniosą o 200 kg więcej. Przy masach własnych (z ramą ROPS) rzędu 2620 – 2770 kg to bardzo dobry wynik.
Całości dopełnia nowa stylistyka, nawiązująca do nowej filozofii we wzornictwie, jaka od niedawna obowiązuje w całej grupie SDF. Trzeba przyznać, że nowe maszyny, w tym opisywane małe białe Lamborghini prezentują się naprawdę nietuzinkowo.
Komentarze