Już po pierwszym spojrzeniu widać, że chiński gigant dobrze wyszedł na kupnie włoskiego Arbosa, bowiem stylistyka nowego Fotona (od teraz Lovola) jest dużo ciekawsza od dotychczas oferowanych maszyn. Również spasowanie, atrakcyjniej wyglądających elementów z tworzyw sztucznych nie budzi większych zastrzeżeń, choć czuć, że bezsprzecznie mamy do czynienia z maszyną z Państwa Środka. I nie ma tu krzty przesady bowiem Lovol 504 III jest „chińczykiem pełną gębą”, także jeżeli chodzi o układ napędowy - w tym przekładnię i silnik.
Producentami jednostki napędowej są firmy Zhejiang Xinchai oraz Anhui Quanchai i nie ma co ukrywać, że ten czterocylindrowy motor o pojemności 3,2 litra ma bardzo wiele wspólnego z nie tak dawnymi jednostkami Perkinsa. A to raczej dobra wróżba chociażby ze względu na brak jakichkolwiek elementów komplikujących konstrukcję jednostki, jak turbosprężarka, układ common rail czy systemy oczyszczania spalin.
Oprócz wspomnianych 50 KM, mamy do dyspozycji około 186 Nm przy 1600-1800 obr/min. To w połączeniu ze zbiornikiem paliwa o pojemności 65 l, zapewni nam długie czasy pracy bez konieczności tankowania (producent deklaruje zużycie oleju napędowego na poziomie mniejszym niż 245 g/kWh).
Kolejnym pozytywem jest również skrzynia biegów. Jest to prosta przekładnia w układzie: 4 biegi główne i 3 biegi reduktora, co daje w sumie 12 przełożeń w obie strony, a to dzięki zastosowaniu rewersu. Może na europejskiej konkurencji nie robi to wrażenia, ale dla maszyn ze wschodu, nie zawsze jest to standardem.
Biegi nawet na postoju wchodzą dość łatwo, a to zwiastun kolejnego rozwiązania, które przybliża Lovola do cywilizowanego ciągnika – synchronizatorów. Jeżeli dodać do tego hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, pompę o wydatku 40 l/min. oraz TUZ kat. II (udźwig maksymalny 2200 kg), można śmiało stwierdzić, że jest to w końcu kompletna propozycja prostego, aczkolwiek funkcjonalnego ciągnika. Warto tu wspomnieć, że firma ELROL (importer) zajmuje się sprzedażą ciągników tej marki już 8 lat, a zatem zarówno serwis jak i dostępność części nie stanowią tu bariery.
Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi: obciążniki, klimatyzację oraz przedni TUZ i WOM (polskiej produkcji).
Czy ten 2,5 tonowy chińczyk znajdzie zatrudnienie w polskich gospodarstwach? Nie ma sensu wyrokować. Na plus należy jednak zaliczyć to, iż w segmencie 50-60 KM pojawił się nowy, niezależny od czołowych graczy konkurent, a to zawsze pozytywnie wpływa na sytuację.
Model 504 III wejdzie do sprzedaży w grudniu br., zarówno w wersji z kabiną jak i nieco tańszej bez kabiny.
Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi: obciążniki, klimatyzację oraz przedni TUZ i WOM (polskiej produkcji).
Komentarze