PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Massey Ferguson S8: robi wrażenie nie tylko wyglądem

Marka Massey Ferguson wprowadziła do oferty nową serię ciągników – 8S. Maszyny przyciągają wzrok nietuzinkową stylistyką. Ale co jeszcze kryje nowa „szata” MF-a? O tym mogliśmy się przekonać w praktyce.



Ciągniki Massey Ferguson 8S zadebiutowały w ubiegłym roku. W sezonie 2021 są już oficjalnie w sprzedaży. Serię tworzą 4 modele: 8S.205, 8S.225, 8S.245 i 8S.265. Liczby po kropkach informują jednocześnie o mocy maksymalnej tych maszyn, która może być dodatkowo zwiększona do 20 KM, kiedy załączy się funkcja boost. Ciągniki to poniekąd następcy serii 7700. Rozstaw osi jest na poziomie 3,05 m, a masa własna to ok. 9,1 t.

Traktory te, a konkretnie modele 8S.265 Dyna 7 i 8S.265 Dyna E-Power w bogatej wersji wyposażenia Exclusive (podstawowa wersja to Efficient), mogliśmy poznać nieco bliżej podczas kwietniowej prezentacji polowej w Wielkopolsce. 

Śmiały design i wysoki komfort

Wraz z serią 8S Massey Ferguson wprowadza nowe wzornictwo do swoich maszyn. Ma być ono w najbliższej przyszłości wdrażane również do innych serii. Nie trzeba zbyt wprawnego oka, aby dostrzec w nim podobieństwa do modeli ciągników MF-a z lat 80. i 90., które ciągle cieszą się ogromną popularnością wśród rolników. Widać je przede wszystkim w liniach osłon silnika z charakterystycznym szarym opasaniem oraz w kolorze i bryle kabiny. Taki styl neo-retro nam osobiście przypadł do gustu. 

Charakterystyczną cechą nowego designu, ale i samej konstrukcji maszyny jest Protect-U, czyli oddzielenie kabiny od zabudowy silnika. 24-centymetrowa przerwa ma na celu zredukowanie przenoszenia ciepła z silnika do kabiny, a także hałasu i wibracji. Po kilku godzinach spędzonych w ciągniku możemy stwierdzić, że rzeczywiście efekty zastosowania tego patentu działają. W kabinie jest faktycznie cicho i komfortowo. Producent deklaruje, że poziom hałasu wynosi ok. 68 dB. To bardzo dobry wynik.

Pierwsza rzecz, jaką zauważyliśmy po wejściu do kabiny, to duża przestrzeń
(3,4 m3) i niemal niezakłócony widok dookoła maszyny dzięki 4-słupkowej konstrukcji kabiny i ogromnym połaciom szyb (6,6 m2). Szeroko otwierane drzwi pozwalają na łatwe wejście do kabiny lub jej opuszczenie, ale jednocześnie ich wielkość sprawia, że trzeba użyć trochę siły, aby je zamknąć, co generalnie jest wadą większości kabin 4-słupkowych. Z prawej strony operatora znalazł się podłokietnik z panelem sterowania oraz dźwignią MultiPad i 9-calowym monitorem Datatronic 5. Monitor można obsługiwać dotykowo lub użyć bocznego panelu. Jego wielkość jest dobrze dopasowana do obsługi jedną dłonią, natomiast widoczność wskazań gładkiego ekranu w słońcu – jak to przy tego typu ekranach bywa – jest kiepska. Praktycznym dodatkiem jest minidżojstik na dźwigni MultiPad. Można na nim dowolnie przyporządkować dwie pary wyjść hydraulicznych. Wymaga trochę wyczucia, ale jeszcze bardziej podnosi komfort sterowania osprzętem. Z kolei na prawym przednim słupku kabiny umieszczono pionowy wyświetlacz V-Display. Tu pokazywane są najważniejsze informacje o parametrach pracy wszystkich podzespołów. Ale mogą być też wyświetlone szczegółowe dane po wejściu w menu, które obsługuje się za pomocą pokrętła i dwóch przycisków przy kierownicy. Całość wykończenia kabiny stoi na wysokim poziomie. Uroku dodają m.in. aluminiowe wstawki (faktycznie aluminiowe) oraz podświetlenie podłokietnika typu AMOLED.

Nowe przekładnie

Traktory mogą być wyposażone w jeden z dwóch rodzajów przekładni: Dyna-7 i Dyna E-Power. Pierwsza to rozwinięcie dobrze znanej skrzyni Dyna-6. Mamy tutaj ciągle do czynienia z 4 zakresami, ale na każdym z nich doszedł dodatkowy półbieg, których jest w sumie 7. To daje przede wszystkim większy zakres prędkości roboczych w 3. zakresie (5-23 km/h), w którym to wykonywana jest zdecydowana większość prac polowych. Ponadto producent deklaruje, że Dyna-7 w porównaniu do Dyna-6 ma o 15 proc. wyższą sprawność. Warto podkreślić, że w standardzie jest funkcja Eco pozwalająca obniżyć obroty silnika podczas maksymalnej prędkości. 

Na uwagę zasługują też zaawansowane możliwości sterowania przekładnią. Można m.in. ustawić 2 tryby tempomatu, czułość zmiany biegów i kierunku jazdy, oddzielne regulacje dla jazdy do przodu i do tyłu, obręb biegów i zakresów, w jakich ma być dokonywana automatyczna zmiana przełożeń. Bieżące informacje z pracy przekładni – w tym prędkość programowana i rzeczywista – można odczytać z wyświetlacza V-Display. 

Z kolei przekładnię Dyna E-Power charakteryzuje zastosowanie technologii dwusprzęgłowej. Dzięki niej zmiana przełożeń może odbywać się w pełnym zakresie w trybie automatycznym, a zmiana poszczególnych biegów i zakresów następuje bardzo szybko, niemal niewyczuwalnie. Ten układ przeniesienia napędu to tak naprawdę skrzynia Dyna-7 (28/28), ale wyposażona dodatkowo we wspomniane dwa sprzęgła. Ciągniki z zewnątrz nie różnią się właściwie niczym. Jedyna zauważalna różnica w kabinie dotyczy tego, że na wyświetlaczu V-Display nie ma wyświetlanych obrotów silnika, z jakimi chcemy pracować, ale ustawia się tylko prędkość pracy, a przekładnia sama dobiera przełożenie i obroty, aby uzyskać tę prędkość przy aktualnym obciążeniu. Ciągnik przyspiesza po naciśnięciu pedału gazu lub wychyleniu dżojstika. Obsługa przekładni jest intuicyjna i logiczna. Wszelkie dodatkowe funkcje – podobnie jak w Dyna-7 – można programować z poziomu monitora Datatronic 5.

Podsumowanie

Seria 8S wprowadza ciekawe i odważne wzornictwo i stawia komfort pracy na wysokim poziomie, ale też oferuje wiele usprawnień i zaawansowanych rozwiązań, które dodatkowo wpływają na wydajność pracy. Ogrom możliwości pod tym względem daje komputer Datatronic 5 oraz bardzo funkcjonalny system nawigacji MF Guide.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • Diego 2021-07-05 19:49:39
    Ciekawe jak awaryjnością czy tak samo wszystko pada po 500 motogodzinach
  • Bonek Talar (Sierpuchowo) 2021-07-05 09:16:22
    Ojce zostawili12ha pod pyrą na ino 2m szerokim zagonie. Modlim o ten traktor, ale nie wiem, czy się na tatowy zagon pomieścim i czy komputer obsłużym.
  • Tylko marketing!!! 2021-07-04 18:59:07
    Przednia oś nadal bez kalamitek i możliwości smarowania, czyli po dwóch latach przód do kapitalnego remontu, barany z AGCO chwalą się że to bezobsługowe by potem pięknie obsłużyć portfel rolnika.
    • Gerwazy 2021-07-05 08:38:18
      Mam 6 rok i wszystko jest ok. Pozdrawiam
    • andrew 2021-07-05 10:18:52
      A dlaczego obciążnik nisko? Krótki sprzęt, słaby uciąg.
  • Grs 2021-07-04 15:29:46
    Wreszcie coś nowego z wyglądu a nie wszystko na jedno kopyto. Wizualnie bardzo pozytywnie
  • L 2021-07-04 15:11:56
    Szmelc
    • Franek 2021-07-04 15:32:06
      Szmelc to nowe jd. Żeby tak popsuć dobre ciągniki to trzeba mieć talent. Na dodatek chcą za nie tyle jakby były ze złota. Dobrze wyposażony jd już nawet Fendta przebija
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.253.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.