PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Maszyna okiem użytkownika - Steyr 6170 CVT

Autor:

Dodano:

Tagi:

Steyr to zdecydowanie niezbyt popularna w Polsce marka ciągników oferowana przez Grupę CNH. Jednak charakterystyczne biało-czerwone barwy przez wielu uznawane są za synonim wysokiej jakości i wytrzymałości. Czy te opinie potwierdzone zostaną także w modelu 6170 CVT?



Dokładnie 5 lat temu nowy ciągnik do swojego gospodarstwa kupił Kamil Jurkowski – rolnik z województwa lubelskiego. Jak ocenia on tę maszynę z perspektywy czasu?

Marka nie ma znaczenia

Motywy zakupu nowych ciągników są różne. Kamil Jurkowski jednak podszedł do tego tematu na wskroś pragmatycznie. Mocniejszy „koń” był niezbędny, gdyż dotychczasowy Massey Ferguson o mocy ok. 140 KM nie dawał sobie rady ze świeżo zakupionym agregatem do uprawy i siewu pasowego o szerokości roboczej 3 m. Producent tej maszyny zaleca bowiem minimalną moc ciągnika towarzyszącego na poziomie 150 KM. Dodatkowo rolnik nie miał absolutnie żadnych preferencji dotyczących marki. – Oglądaliśmy traktory wielu producentów, jednak to właśnie Steyr przykuł naszą uwagę bardzo bogatym wyposażeniem, dobrą ceną oraz dostępnością, gdyż był gotowy do odbioru „od ręki” – dodaje rolnik.

Konfiguracja ciągnika faktycznie jak na tamten czas obejmowała praktycznie wszystkie możliwe udogodnienia, począwszy od wbudowanej fabrycznie nawigacji GPS wraz z systemem prowadzenia równoległego, przekładni bezstopniowej CVT, niskociśnieniowych opon Michelin Xeobib, przedniego TUZ czy rozbudowanego podłokietnika wraz z dotykowym ekranem sterującym. Rolnik dokonywał zakupu w 2016 r., a ów ciągnik był egzemplarzem z 2015 r. i został ostatecznie sprzedany za ok. 388 tys. zł netto.

Trudnych warunków się nie boi

Co roku wraz z usługami ciągnik obsiewa ok. 350-400 ha przy wykorzystaniu agregatu strip till. Jest to równocześnie podstawowa maszyna, z którą współpracuje. Już po pierwszym sezonie, co zbiegło się również z zakończeniem gwarancji, rolnik zdecydował się na podniesienie mocy, gdyż Steyr nie był w stanie pracować z agregatem przy zachowaniu optymalnych parametrów roboczych. Po zabiegu chiptuningu jego moc wzrosła ze standardowych 170 KM aż do 222 KM. – Nie nalegałem na aż tak duży przyrost, jednak hamownia oraz komputerowa analiza pracy silnika wykazały, iż nowe wartości powinny być całkowicie bezpieczne dla ciągnika – wyjaśnia Jurkowski. Co ciekawe, już na etapie poszukiwań traktora, rolnik rozglądał się za możliwie „niskimi” modelami w ramach dużych serii po to, aby niedużym kosztem w razie konieczności móc zwiększyć jego moc. Obecnie Steyr z agregatem Mzuri jest w stanie pracować z prędkością 10 km/h przy głębokości roboczej dochodzącej do 25 cm. W przypadku naprawdę trudnych warunków glebowych i niekorzystnego ukształtowania terenu incydentalnie zdarza się jeszcze, iż tej mocy mogłoby być nieco więcej – szczególnie na rędzinach, które także wchodzą w skład gospodarstwa. Ważne w przypadku pracy z tak dużą i ciężką maszyną jest odpowiednie dociążenie ciągnika. Zdaniem Jurkowskiego optymalny obciążnik przy pracy z agregatem powinien w tym przypadku ważyć ok. 800-900 kg. Zakładany jest jednak obciążnik o masie 1,5 t i jest on nieco za ciężki, gdyż w praktyce zdaniem rolnika dociążenia wymaga wówczas tylna oś traktora.

Raport z pracy

Operator podkreśla, iż ciągnik oferuje bardzo wysoki komfort pracy – duża w tym rola amortyzowanej przedniej osi, mechanicznej amortyzacji kabiny czy bogatego wyposażenia wewnątrz kabiny – praktycznie wszystkimi najważniejszymi funkcjami steruje się za pomocą wielofunkcyjnego dżojstika oraz dotykowego wyświetlacza. Istotną zaś wadą w tym zakresie jest niewystarczająco wydajny system nawiewów – jest ich 6 i są one skupione jedynie wokół kolumny kierowniczej, przez co przy dużych upałach klimatyzacja nie jest w stanie schłodzić wnętrza kabiny do pożądanej temperatury, a także w zimie pojawia się problem z zaparowanymi szybami. Ten element ewidentnie wymaga poprawy – dodaje rolnik. Stosunkowo długa i wysoko poprowadzona linia maski ogranicza widoczność na przedni obciążnik, co też jest pewną niedogodnością. 

Jeśli chodzi o usterki, to w czasie prawie 3 tys. h pracy ciągnik zaliczył tylko jedną „wpadkę”. Była to awaria przeniesienia napędu na przednią oś. Uszkodzeniu uległy łożyska, a następnie urwał się ruchomy przegub. Wycena serwisu była bardzo wysoka i opiewała na kwotę kilkunastu tys. zł. Jednak naprawę udało się wykonać we własnym zakresie przy pomocy zaprzyjaźnionego ślusarza, co wymagało jednak sporej ilości czasu. Zdaniem rolnika wina leżała po stronie wady fabrycznej tych elementów lub wynikała z faktu, iż ciągnik ma skrzynię pozwalającą na jazdę z prędkością 50 km/h, co w połączeniu z ciężkimi maszynami generuje konieczność wyhamowania dużego ciężaru. Co więcej, w czasie hamowania dołącza się przedni napęd, co również w zestawieniu z warunkami pracy mogło doprowadzić do tej awarii. Pod maską znajdziemy filtr cząstek stałych DPF oraz katalizator SCR. Oba systemy działają na razie bez zarzutu. Jedyną niedogodnością w przypadku ciężkiej pracy jest konieczność dość częstego tankowania AdBlue – średnio co drugie tankowanie oleju napędowego.

ZDANIEM UŻYTKOWNIKA

Kamil Jurkowski

Wystawiam wysoką ocenę, gdyż jestem naprawdę zadowolony z tego ciągnika. Niewiele jest kwestii, na które można narzekać. Podoba mi się jego wysoka jakość wykonania oraz dopracowanie szczegółów. Sama przekładnia bezstopniowa jest również rewelacyjna – nie chciałbym już przesiadać się na ciągnik z innym typem skrzyni biegów.

Ocena rolnika: 9/10.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Piotr 2021-05-25 21:02:37
    Jak Pan Kamil narzeka na nawiew, to poczekajmy aż będzie musiał rozebrać pół kabiny by dostać się do chłodnicy od klimy, pod podłogą. Cnh nie przyznaje się do wad fabrycznych, cewki hydrostatu, rozpadającego się epl, złego montażu podkładek czy wadliwych charczących orbitroli, wszystkie wady okraszone długimi okresami na wymiany oleju, plus zaniedbania w obsłudze serwisowej tzn puste lub uszkodzone akumulatory gazowe to murowany przepis na sałatkę ze skrzyni i pomp hydraulicznych, bo jakby ktoś nie wiedział, w tych cudnych cnh jest jeden olej dla skrzyni, hydrauliki, tylnego mostu i wszystkich tarcz: od womu, od przedniego napędu i hamulcowych. Wszystkie syfy robią gulasz, a skrzynia i cewki lecą... Maszynki do zarabiania pieniędzy, przez serwis.
  • Cvt 2021-05-24 11:02:14
    5 lat - 2697 przepracowany godzin i samego siewu rocznie 400 ha coś tu nie pasuje
  • Mar 2021-05-23 10:41:58
    Ja ma akurat case puma cvx też po podkreceniu i już po wygraniu entego oprogramowania skrzyni która za każdym razem jest coraz gorsze i według mnie niszczy skrzynie ale artykuł ukaże się w gazecie pozdrawiam użytkownikówwalczcie o swoje
    • T.B. 2021-05-23 18:19:16
      Problemy po podniesieniu mocy, czy zdarzały się wcześniej, lub były wynikiem podniesienia mocy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.212.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.