PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

24-cylindrowy dwusuwowy diesel?

24-cylindrowy dwusuwowy diesel? Silnik lotniczy Jumo 223, baza dla Jumo 224 (źródło: oldmachinepress.com)

Autor:

Dodano:

Tagi:

Często mówimy i nieraz narzekamy, że współczesna technika rozwija się w szalonym tempie. Myślimy sobie, że kiedyś było inaczej..., maszyny były prostsze. Czyżby?



Technika napędowa ciągle się rozwija i zmienia. Co chwila wprowadzane są nowe rozwiązania, które dają użytkownikom nowe możliwości, ale jednocześnie wymagają od serwisów ciągłej aktualizacji wiedzy.

Niejednokrotnie można usłyszeć nostalgiczne wspomnienia za tym co było wcześniej, czyli za tzw. „spokojnymi czasami”. Jednak czy na pewno dynamiczny rozwój techniki to znak tylko obecnych czasów?

Czy cofając się choćby 30 lat wstecz ówczesnym mechanikom również nie wydawało się, że świat techniki „strasznie goni do przodu”? Weźmy pod uwagę choćby tylko to co działo się w maszynach rolniczych - wprowadzano pierwsze skrzynie powershift, komputery pokładowe, EHR-y, niebawem miały pojawić się pierwsze Fendty z przekładnią Vario,  i już wtedy pracowano też nad pierwszymi układami do mapowania pól przez kombajny.

Czy było spokojniej? Było inaczej, ale dynamika zmian wydaje się, że była podobna?

A co gdybyśmy jeszcze bardziej cofnęli się wstecz o np. 100 lat do czasów międzywojennych? Pamiętacie, jak rozwijała się technika w tamtym czasie?

Silniki, które znamy obecnie mają dość standardową budowę już od dawna, a tylko ich osprzęt ulega stałym przeobrażeniom. 100 lat temu, czyli na początku 1921 było inaczej, pojawiały się przeróżne koncepcje źródła napędu, często bardzo zadziwiające.

Silnik Diesla był jeszcze wtedy prymitywnym napędem z olbrzymimi ograniczeniami – nie znano jeszcze pompy wtryskowej, a paliwo było wdmuchiwane do cylindra przez specjalną sprężarkę.

Jednak widziano w nim duży potencjał i niedługo miał się dokonać prawdziwy przełom w rozwoju silników wysokoprężnych. Było nim opracowanie przez Roberta Boscha pierwszej pompy wtryskowej, która do seryjnej produkcji trafiła w 1927 r. To przeniosło silniki Diesla na inny poziom efektywności.

Ówcześni mechanicy raczej nie narzekali na nudę, bo jeszcze nie tak dawno Rudolf Diesel skonstruował pierwszy silnik wysokoprężny (1897 r.), a do produkcji wchodziły coraz bardziej „szalone” silniki Diesla. Dobrym przykładem są np. silniki wysokoprężne Junkersa z serii Jumo wykorzystywane w lotnictwie, a w szczególności model Jumo 205 (na zdjęciu przedprodukcyjna wersja Jumo 204).

Co było w nim szczególnego? Otóż był to dwusuwowy, 12-tłokowy silnik o dwóch wałach korbowych, ale tylko z 6-ścioma cylindrami i dwoma wałami korbowymi osiągający moc 880 KM. Dziś bez dokładnego poznania tej konstrukcji nawet trudno wyobrazić sobie jak taka jednostka mogła działać.

Był to pokaz możliwości ówczesnych inżynierów, którzy potrafili połączyć to w bardzo efektywną całość. W każdym cylindrze pracowały po dwa tłoki. Oczywiście, oba wały były ze sobą zsynchronizowane, ale nieco przesunięte kątowo, żeby zapewnić wzajemne opóźnienie między współpracującymi tłokami. Jednocześnie pamiętajmy, że był to silnik dwusuwowy i poruszające się tłoki musiały odsłaniać kanały dolotowe i wylotowe, a jednocześnie musiały poruszać się między sobą w taki sposób by zapewnić sprężanie i pracę.

Skomplikowane? To co powiecie na doświadczalny silnik Jumo 224, który miał 24 cylindry, 48 tłoków, cztery wały korbowe, cztery sprężarki i osiągał aż 4400 KM. W przekroju tworzył on kwadrat, w którego wierzchołkach znajdowały się wały korbowe, a łączyły je cylindry z tłokami (po dwa w jednym).

To tylko mały przykład tego co tworzyli wtedy inżynierowie. Dynamicznie rozwijała się motoryzacja, ale też lotnictwo, telekomunikacja, przemysł filmowy. Dynamiczny rozwój dotyczył też maszyn dla rolnictwa, choć niekoniecznie na terenach Polski. Czy ówcześnie żyjący ludzie nie mieli wrażenia, że ich świat strasznie szybko „goni” do przodu?



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)

  • Wojtex 2021-01-18 07:53:49
    Robicie wszystko aby znięchęcić do odwiedzania Waszej strony. Wkurzająca informacja o przetwarzaniu danych, Wkurzająca informacja o ciasteczkach, Wkurzająca informacja zachęcająca do podania e-maila
  • Rolnik Mazowieckie 2021-01-17 21:43:06
    Jest wiele fajnych wynalazków na świecie chodziazby Lucjana Łagiewki czy Tessli, i Polskiego wynalazcy perpetuum mobile. Ale na świecie są ludzie którzy nie dopuszczą pewnych rzeczy do użytku. Przykre ale prawdziwe. Choćby silniki o niskim zużyciu paliwa.
    • Stan 2021-01-17 22:45:27
      Polecam zapoznać się z wynalazkami Pana Łągiewniki ale tka dokładnie i z zagadnieniami które miałyby rozwiązywać. Nie jest sztuką zbudować samochód który przy zderzeniu przetrwa, sztuką jest zbudować taki z którego po uderzeniu w betonowa ścianę z prędkością 100km/h wyjdziemy o własnych siłach. Tego problemu wynalazki tego pana nie rozwiązują. Co do spalania to zagadnienie jest dosyć skomplikowane to co działa w samochodzie nie zadziała w ciągniku. Druga sprawa to określenie co to jest to niskie spalanie. Jeśli pojazd lub maszyna jest dobrana odpowiednio do wykonywanej pracy to i ekonomia tej pracy będzie dobra, jeśli ktoś kupi 500 konny ciągnik do zaorania 5ha to nie powiem gdzie będzie miał ta ekonomię.
      • znawca 2021-01-17 23:28:24
        Nie sztuką jest zrobić samochód który przy 100 km/h w betonową barierę, spowoduje że kierowca nie będzie miał żadnych obrażeń (auto będzie dość ciężkie i będzie miało długi przód).
    • Kraśnistan 2021-01-17 22:53:50
      Perpetuum debile chyba. Z definicji praw fizyki takie urządzenie nie istnieje.
    • Maniek 2021-01-18 13:00:09
      Wstyd, że podspisujesz się jak rolnik! Każdy kto uważał chociaż trochę na lekciach fizyki to wie, że te niby wynalazki nie weszły, ani nigdy nie wejdą do użytku bo mają szereg ograniczeń/wad. Zderzak łagiewki działa, ale gdyby miał zadziałać przy prędkości 100 km /h to musiałby pochłonać 10 razy więcej energii, być 10 razy cięższy i większy niż przy prędkości 30 km/h. Czy zderzak o wadze 300-500 kg można zastosować w osobówce wielkości malucha? Przecież nikt nie broni Łagiewce skonstruowania zderzaka który wytrzyma zderzenie 100 km/h. O wynalazkach Tesli i o perpetum mobile nawet nie wspomne. W dzisiejszych czasach w internecie można wyprodukować i udowodnić różne nieprawdziwe teorie i spiski. Taki znak czasów!
  • maniek 2021-01-17 19:28:12
    Lepiej cofać się w przód niż wstecz.
  • Stanisław 2021-01-17 17:25:01
    Komentarz do redakcji, skoro poruszyliscie temat silników o przeciwstawnych tłokach może warto wspomnieć o firmie Achates która niedawno przeszła testy w USA właśnie z tego typu konstytucją. Ich 10cio litrowy spinki bez trudu osiągną normy spalania na 2021 rok. Testowe wersje zamontowane w fordach f150 przekroczyły sprawność na poziomie 55% już jakiś czas temu. Fakt że silnik ma kompresor i jednocześnie jest turbodoładowany a zarazem nie posiada walka rozrządu i całego z tym związanego osprzętu stawia go na dobrej drodze jako nowy (stary) kierunek rozwoju Diesla..
  • dil 2021-01-17 13:08:11
    Znamy dobrze tylko te czasy w których żyjemy i nic dziwnego, że one wydają się najlepsze i najdynamiczniejsze. Jak na pola wkraczały kombajny to mój ojciec i dziadek przez kilka lat nie chcieli wpuścić tego "zła" na pole... Też pewnie im się wtedy wydawało, że świat zwariował...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.108.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.