PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

3 ciągniki z podniesioną mocą w jednym gospodarstwie

3 ciągniki z podniesioną mocą w jednym gospodarstwie
Pan Krzysztof w ciągu kilku ostatnich lat poddał modyfikacjom trzy swoje ciągniki. Fot. Tomasz Kuchta

Niedawno nasza redakcja gościła w gospodarstwie Pana Krzysztofa, który posiada w swojej flocie 3 ciągniki marki John Deere. We wszystkich trzech egzemplarzach została przeprowadzona modyfikacja zwiększająca fabryczną moc silnika. Jak rolnik ocenia te zabiegi z perspektywy czasu?



Na temat chiptuningu krążą przeciwstawne opinie. Zwolennicy chwalą wzrost mocy i obniżenie spalania, z kolei przeciwnicy zauważają iż każde podniesienie mocy skutkować będzie skróceniem żywotności silnika. Co do powiedzenia w tym zakresie ma rolnik z Podkarpacia?

John Deere 6630 na pierwszy ogień

W 2012 r. pan Krzysztof zdecydował się na pierwszą modyfikację. 4-letni wówczas ciągnik miał przepracowane około 4 000 godzin. W tym czasie miał miejsce duży rozwój gospodarstwa, pojawiły się też nowe maszyny – m.in. pług Lemken 4+1. Na cięższej ziemi prędkość pracy nie była optymalna i zdaniem rolnika wskazany był zastrzyk dodatkowej mocy. Podobna sytuacja miała miejsce z 3-metrowym agregatem aktywnym – ciągnik musiał pracować na wysokich obrotach, aby siewnik poradził sobie z miejscami bardzo ciężką glebą.

Plus 28 KM

John Deere 6630 legitymujący się mocą maksymalną na poziomie około 150 KM po modyfikacji zyskał dodatkowe 28 KM. To spowodowało, że wzrosła prędkość orki, ciągnik miał również nieporównywalnie lżej w agregacie aktywnym, z którym mógł teraz pracować na ekonomicznych obrotach silnika.

Na komputerze pokładowym tego traktora odczytamy obecnie wartość 10 000 godzin, z czego około 6 000 godzin pojawiło się po modyfikacji. Ciągnik w tym czasie nie miał żadnej awarii, którą moglibyśmy w jakikolwiek sposób powiązać z usługą zwiększenia mocy. Obecnie John Deere Pana Krzysztofa współpracuje z 6-metrową broną talerzową, a głębokość pracy nie przekracza 10 cm.

John Deere 5080R drugi w kolejce

Kolejnym zakupem w gospodarstwie Pana Krzysztofa był ciągnik pomocniczy. Rolnik dokładnie zweryfikował tę serię traktorów i uznał że zakupi najmniejszy model 5080R, gdyż pod względem technicznym nie różnił się on od pozostałych. Taka decyzja pozwoliła na zaoszczędzenie ponad 20 tysięcy złotych w stosunku do ceny wersji stukonnej.

Modyfikacja została przeprowadzona już po 4 miesiącach od zakupu, a z fabrycznej mocy 80 KM udało się uzyskać 115 KM. Ciągnik w skali roku przepracowuje około 1000 godzin i obecnie ma 9 000 godzin przebiegu. Tak intensywne wykorzystanie traktora w połączeniu z obniżeniem spalania pozwala na szybki zwrot środków zainwestowanych w modyfikację. Podobnie jak swój poprzednik, John Deere 5080R również okazał się właściwie bezawaryjny.

Pora na 6195R

Po dwóch udanych modyfikacjach rolnik podjął decyzję o chiptuningu trzyletniego John Deer’a 6195R. W momencie modyfikacji mapy silnika miał on 3 000 godzin przebiegu. Z fabrycznych 187 KM udało się osiągnąć moc na poziomie 231 KM. 

A co z zużyciem paliwa?

Pan Krzysztof zauważa, że spadek konsumpcji paliwa jest odczuwalny, jednak nie jest w stanie określić dokładnie, ile wynosi.

- Ciągniki mają lżej, pracują z tymi samymi maszynami, co przed modyfikacjami, jednak z wyższą prędkością roboczą oraz z przy niższych obrotach silnika, a to skutkuje mniejszym apetytem na olej napędowy - dodaje rolnik.

Czy to koniec modyfikacji?

Rolnik rozważa obecnie przeprowadzenie chiptuningu w kombajnie John Deere T660. Celowo został zakupiony model o niższej mocy, po to by ewentualna modyfikacja była bardziej uzasadniona ekonomicznie. Pan Krzysztof zauważa, iż odczuwalny jest niedobór mocy w przypadku koszenia wysoko plonującej pszenicy. Póki co powstrzymuje się z decyzją, gdyż kombajn radzi sobie bardzo dobrze z rzepakiem i jęczmieniem.

– W tym roku dokupię do niego ośmiorzędową przystawkę do kukurydzy, jeśli z nią nie będzie mógł optymalnie pracować, wówczas bez wahania zadecyduję o chiptuningu w moim kombajnie – podsumowuje rolnik.

Co na to serwis?

Serwis John Deere zaleca ostrożność w kontekście chiptuningu. Zaznacza przy tym, że w dzisiejszych czasach silniki są już wysilone w związku z obowiązującymi normami czystości spalin. Przez co wykonanie modyfikacji w zakresie zwiększenia mocy silnika doprowadza do obniżenia trwałości podzespołów.

Najczęstsze awarie w ciągnikach ze zwiększoną mocą dotyczą jednostki napędowej, przekładni, samego sterownika oraz chłodnicy powietrza doładowującego. Co więcej, przeprowadzenie takiej modyfikacji w nowym ciągniku wiąże się z utratą gwarancji producenta.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (18)

  • mnemonic222 2020-01-10 19:10:28
    W starych dobrych czasach JD podawał moc na kołach i to było miarodajne, ale od dawna tego nie robi...Co do ciągników tej firmy widziałem w akcji 6170M z 4 metrową broną talerzową Kongskilde na zbitych ciężkich ziemiach o dużej wilgotności i na dużych pochyłościach ciągnik dawał radę i nawet szybko jechał. Dobre firmy tak modyfikują moc i moment, że można pracować na 1600 obr. zamiast 1800 a to już odczuwalny spadek zużycia paliwa nawet 3 litry na hektar orki. Trzeba uważać z żyłowaniem silników ponieważ dwa ciągniki pozornie różniące się tylko kilka KM mocy potrafią mieć inne układy wtryskowe, doładowanie, skrzynie biegów, intercooler, skrzynię biegów itp, nie trudno o przeciążenie i awarię.
  • Zbyszek 2020-01-09 07:54:30
    Nie wiem jak obecnie, ale słyszałem opinię ze John Deere jako nowy wychodzi z obniżoną mocą, dopiero po gwarancji odblokowują mu zadeklarowaną moc. Ktoś może to potwierdzić?
  • pawlo2007agroyoutube 2020-01-09 07:25:45
    U nas w mojej 60-tce to z kuzynem dołożyliśmy turbo i napęd na przód to z 60 koni to na 85KM siła się podniosła i to bez żadnych hamowni i na pewno taniej.
    • P 2020-01-21 15:57:25
      A skąd wiesz jak nie hamowałeś, poza tym mistrzu ten artykuł nie dotyczy raczej ciągników typu 60.
  • Arek 2020-01-08 21:44:34
    Moc podawana bez doładowania a później a doliczaja 6630 ma 130 km a premium 150
    • Pgaga 2020-01-21 16:04:36
      A może tak 6630 ma dwa zawory na cylinder a Premium 4, to jak by inne silniki. Bzdury piszesz i tyle.
  • Młody rolnik 2020-01-08 21:31:55
    To jest potwierdzenie tylko tego co robia firmy produkujące samojezdne maszyny doplac A będzie miał więcej mocy bo zmienimy mapę silnika
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.247.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.