Historia firmy Joskin sięga 1968 r. Pierwsze lata firmy z Soumagne związane są jednak bezpośrednio z wykonywaniem drobnych usług i napraw maszyn rolniczych. Pierwszy produkt belgijskiego producenta pojawił się na rynku w roku 1984. Był nim wóz asenizacyjny o pojemności 3 500 l, który po dziś dzień można podziwiać w przyzakładowej hali wystawowej o powierzchni 4 000 m2. Przez równo 30 lat produkcji wozów asenizacyjnych firma bardzo się rozrosła i dziś jest jedną z większych grup zajmujących się produkcją maszyn transportowych dla rolnictwa.

JEDEN Z SZEŚCIU

W skład firmy Joskin wchodzi 6 zakładów produkcyjnych. Wśród nich najkrótszy staż ma zakład w Leboulch, który do grupy Joskin dołączył rok temu. Zakład specjalizuje się w produkcji rozrzutników obornika oraz przyczep z własnym logo. Główna siedziba firmy Joskin w dalszym ciągu mieści się jednak w miejscowości Soumagne w Belgii. Znajdują się w niej jednostki zajmujące się zarządzaniem produkcją, obróbką i budową zbiorników, administracja, dział rozwoju, zakład malarski i montażowy, biura handlowe, a także hala wystawowa i konferencyjna. Od 1999 r. ogromną część grupy stanowią również zakłady Joskin w Trzciance k. Piły. Oprócz biur handlowych zajmujących się dystrybucją belgijskich maszyn na rynki wschodnie, w Polsce produkowane są wybrane podzespoły maszyn oraz gotowe konstrukcje. Wśród nich znajdziemy przede wszystkim kosiarki, aeratory, mniejsze beczkowo zy oraz aplikatory do rozlewania gnojowicy (z wyjątkiem rampowych). W Polsce znajduje się również jedyna ocynkownia producenta o powierzchni 8 000 m2.

Poza tym w skład grupy wchodzi również francuski zakład w Bourges zajmujący się spawaniem komponentów, a także malowaniem i montażem skrzyń do przyczep rolniczych. Jeśli chodzi o produkcję wozów asenizacyjnych, ogromne znaczenie ma również działalność belgijskiego zakładu Spaw Tech w Andrimont. Zakład ma powierzchnię 6 500 m2 i zatrudnia 15 osób. To w nim znajdują się maszyny umożliwiające gięcie blach i tworzenie zbiorników do wozów asenizacyjnych. Mimo małej powierzchni, zakład wyposażony jest w automaty spawalnicze, które pozwalają na zachowanie wysokiej precyzji łączeń materiałów.

Z DOBRYM ZARZĄDZANIEM

Duża liczba produkowanych maszyn oraz rozłożenie produkowanych podzespołów na kilka państw wymagało wprowadzenia wspólnego systemu zarządzania działalnością przedsiębiorstwa. W tym celu w 2009 r. do firmy wprowadzono oprogramowanie SAP. Pozwoliło to na skomputeryzowanie produkcji. Na podstawie zamówienia klienta program generuje zlecenia dla wszystkich działów produkcji całej grupy, w tym zlecenia zakupów dla dostawców i indywidualne katalogi części. Ponadto ułatwia kontakt pomiędzy wszystkimi zakładami grupy (Soumagne, Trzcianka, Bourges, Spawtech i Leboulch).

PO ZAKŁADOWYCH ŚCIEŻKACH...

Każda wycieczka po zakładzie w Soumagne rozpoczyna się w jednym z 4 wyjątkowych punktów na produkcyjnej mapie Joskina. Jednym jest dział montażu siłowników hydraulicznych, w którym produkowane są wszystkie elementy (oprócz siłowników wywrotu) do belgijskich maszyn (rocznie ok. 20 tys. sztuk). Kolejno znajduje się dział prototypów i specjalistycznego montażu, w którym wyspecjalizowany zespół ściśle współpracujący z biurem technicznym wykonuje prototypy maszyn. Produkcję jednostkową prowadzi również kolejny dział zajmujący się wytwarzaniem wozów czyszczących z przeznaczeniem dla firm komunalnych. Ostatnim z mniejszych punktów produkcyjnych jest dział wzorników dla spawaczy, którego zadaniem jest projektowanie i wykonywanie wzorników do wszystkich spajanych podzespołów produkowanych seryjnie.

Kolejne działy produkcyjne Joskin ukazują ogromną skalę działalności belgijskiego producenta. Większość starszych urządzeń i narzędzi, np. pił do cięcia metali, odstawiono do magazynu i zastąpiono je precyzyjnymi laserami, które są w stanie "przerobić" nawet ponad 1 100 t stali w ciągu miesiąca. W dziale obróbki skrawaniem znajdziemy aż 20 sterowanych cyfrowo maszyn służących do obróbki podzespołów. Największym spośród zainstalowanych urządzeń jest prasa krawędziowa, która jest w stanie giąć elementy o długości do 8,2 m z naciskiem aż 630 t. Ciekawostką jest również zainstalowany w dziale spawalniczym robot, który spawa 90 proc. skrzyń do przyczep Joskin produkowanych w Bourges. Urządzenie jest bardzo wydajne. Na przykład przyczepa o pojemności 24 t i długości 8 m jest zespalana 7 godz., przy czym jej ręczne spawanie zajmowałoby 3 dni.

Wysoką wydajność pracy robotów można uzyskać jedynie przy zapewnieniu odpowiedniej logistyki dostaw materiału. Sam magazyn elementów do cięcia i skrawania obejmuje 396 miejsc składowania, każde na maksymalnie 6 t. Można więc w nim przechowywać niemal 2 400 t (obecnie znajdują się w nim profile o łącznej długości ponad 90 km!). Skład ma 16 m wysokości i 36 m długości. Magazyn jest w pełni zautomatyzowany - profile (do 12 m) są wyładowywane z tyłu, wjeżdżają do magazynu, a komputer zajmuje się ich rozmieszczeniem. Kiedy wydane zostanie odpowiednie polecenie, wyjeżdżają do cięcia - pręty piłami, a rury laserem.

Na terenie zakładu Soumagne mieści się budynek, w którym znajduje się spalinowy agregat prądotwórczy z silnikiem o mocy 1 550 KM. Stanowi on zabezpieczenie na wypadek przerwy w dostawie prądu. W trosce o środowisko naturalne nie tak dawno firma Joskin zdecydowała się na zainstalowanie 4 instalacji dachowych baterii słonecznych (każda po 1 086 szt. paneli). Ogółem daje to 4 344 paneli i jest to jedna z największych instalacji tego typu w Belgii.

Z OKAZJI URODZIN

Ze względu na ograniczenia środowiskowe zakład w Belgii przez pewien okres nie ulegał rozbudowie. W roku 2011 wszystkie wymagania zostały spełnione (między innymi stworzenie parków i zieleni wokół zakładów) i w dniu obchodów 30-lecia istnienia fabryki mogliśmy podziwiać nowe budynki. Wśród nich na uwagę zasługuje potężny magazyn elementów zamiennych, który może zgromadzić blisko 5 000 standardowych palet z częściami zamiennymi. Poza tym część elementów zamiennych magazynowana jest również w szafach typu Kardex z automatycznym systemem ich pobierania. Poza tym na początku listopada br. Joskin zaprezentował ponad 40 zmodernizowanych maszyn na sezon 2015.