PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

50 km/h ciągnikiem po publicznej drodze? To się może udać!

50 km/h ciągnikiem po publicznej drodze? To się może udać!
fot. shutterstock

O podjęcie wspólnych działań, mających na celu doprowadzenie do zwiększenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych na drogach publicznych do 50 km/h zwróciła się właśnie do organizacji rolniczych Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych.



Jakiś czas temu farmer.pl poruszył temat dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych na drogach publicznych.

Ale okazuje się, że pojawiły się właśnie pierwsze jaskółki prawdopodobnych zmian w obowiązujących przepisach.

Pismo w tej sprawie otrzymał od PIGIMIUR m.in. Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych. Izba zaprasza Związek do współpracy w temacie zmiany obowiązujących przepisów. Jak zaznaczono, aktualne prawo to "anachronizm, niespotykany w innych krajach UE i zagrażający wręcz bezpieczeństwu na drogach publicznych". 

Izba jest zdania, że maksymalna dopuszczalna prędkości ciągników rolniczych na drogach publicznych powinna sięgać 50 km/h, a nie 30 km/h jak obecnie.

- Organizacje związane z rolnictwem,  w tym nasza Izba, podejmowały działania zmierzające do zmiany takiego stanu rzeczy. Wydawałoby się, że nie powinno być z tym problemów, mając na uwadze, że taka zmiana byłaby w interesie zarówno producentów i dystrybutorów ciągników rolniczych, jak i rolników użytkujących ciągniki. Niestety wszystkie podejmowane przez nas działania nie przyniosły rezultatu, z uwagi na zdecydowany sprzeciw Ministerstwa Infrastruktury, w którego obszarze działania znajduje się ta problematyka - podkreślono w piśmie do PZPRZ.

- Mając na uwadze stanowisko Ministerstwa Infrastruktury uważamy, że tylko wspólnie podjęte działania wszystkich zainteresowanych firm i instytucji mogą doprowadzić do osiągnięcia sukcesu. Uzyskaliśmy już poparcie producentów i dystrybutorów ciągników, a także mamy możliwość uzyskania poparcia przedstawicielstw dyplomatycznych państw, w których zagraniczni producenci mają swoją siedzibę - dodaje Michał Spaczyński, Wiceprezes, Dyrektor Zarządzający PIGIMIUR.

- Jak najbardziej jesteśmy zainteresowani podjęciem wspólnych działań, mających na celu doprowadzenie do zwiększenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych na drogach publicznych do 50 km/h - poinformował Izbę Stanisław Kacperczyk, Prezes Związku.

- Podobnie jak PIGMIUR, członkowie Związku uważają, że aktualnie dopuszczalna – zgodnie z przepisami prawa - prędkość ciągników rolniczych na drogach jest nieadekwatna w stosunku do rzeczywistości. Z punktu widzenia dzisiejszych technologii szybsza jazda ciągnikami jest z pewnością możliwa. Na przestrzeni lat ciągniki rolnicze przeszły ogromną metamorfozę m.in. w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy operatora. Do tego, obecnie sprzedawane ciągniki rolnicze homologowane są do prędkości 40 lub 50 km/h - dodał.

Dzisiejsza maksymalna dopuszczalna prędkość ciągnika rolniczego (również z przyczepą) wynosi 30 km/h. Według obserwacji PZPRZ, jadące z tą prędkością maszyny niestety w większości przypadków stwarzają zagrożenie na drogach, prowokując kierowców do wyprzedzania w miejscach do tego nieodpowiednich. - W sytuacji, gdy operatorzy ciągników siłą rzeczy w pewnych okolicznościach muszą rozwinąć prędkość większą, niż pozwalają na to przepisy, ryzykują tym samym mandatami od 50 do 100 zł oraz dwoma punktami karnymi - podkreśla Prezes Kacperczyk.

Reasumując, PZPRZ jest za zmianami w obowiązującym w tym zakresie anachronicznym prawie i deklaruje gotowość do współpracy, które skutkiem będzie zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych na drogach publicznych.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (21)

  • Michał 2021-03-20 09:09:53
    Niech będzie to 50km/h ale wszystko co jest na kołach ma być zarejestrowane i ubezpieczone tak jak w Niemczech. Do tego ITD niech kontroluje ładowność jak 6 ton to 6 ton nie 10. Hamulce, światła itp mają być. Jeśli przywileje to i obowiązki. I permanentne mandaty za koguta podczas jazdy samym ciągnikiem albo z przyczepą.
    • Bamse 2021-03-22 22:31:21
      Ale w Niemczech nie trzeba wszystkiego rejestrować.
      • Rolnik 🤑 2021-03-23 09:25:56
        A w Polsce wszystko co ma koła wywlekanie jest na jezdnię. Często widzę jak jadą traktory ciągnące zestawy po 4m szerokości na drogach powiatowych gdzie dwie ciężarówki ledwo się mijają. Tu nie ma potrzeby żeby wszystko rejestrować ale trzeba zmienić mentalność. "Niech zjeżdżają mi bo jadę dla nich chleb produkować" a przepis mówi że mają zjeżdżać jak mają trójkąt na plecach 😉 Prawo jest i mówi jasno maszyny z oznaczeniem trójkąta "wolnobieżne maszyny" mają jechać wolno i przepuszczać jadące za nimi pojazdy jak tylko to jest możliwe. A Ci co niemają trójkąta to mają przeglądy techniczne co roku wyższą składkę OC i mają mieć hamulce na wszystkie osie (upraszczając). To ja wolę jeździć wolniej i przepuszczać samochody dając im się wyprzedzać.
  • Memiik 2021-03-20 00:06:01
    Czemu jak zwykle wszystko wrzucacie do jednego worka.... z przyczepą i po drodze min. wojewódzkiej.... czemu nie. może być i 60km.... ale już z zestawem uprawowo siewnym lub 5 skibowym zawieszanym pługiem i po drogach powiatowych lub gminnych.... to bym się wstrzymał z hura optymizmem. to samo tyczy się sporej części opryskiwaczy ciąganych lub rozrzutników obornika. środek ciężkości wysoko położony. lekkie przybranie pobocza może skończyć się tragedią. (wiem co piszę bo mamy w wiosce takiego dyletanta co się wysypał nowym ciągnikiem.) druga rzecz. jeśli się nie mylę to prawko T można zrobić w wieku 16 lat za zgodą rodziców. tutaj akurat te 30km/h też jest adekwatne do wieku i doświadczenia. wszystko można załatwić tak żeby miało ręce i nogi. a tu tylko czytam jak to się jedni z drugimi wyzywają. i komu to potrzebne.
  • Gienek 2021-03-19 21:03:55
    Pozabijajo sie na tym naszym Podalsiu i jeszcze andrzejowego nura nam rozjado
  • Didik 2021-03-19 20:20:24
    Nowy zachodni z nową przyczepą jest bezpieczniejszy jadąc 50km/h niż stary ursus 1614 jadący 25km/h że starą przyczepą
  • F1-Race spead turbo diesel farmers poland 2021-03-19 19:28:07
    po co sie ograniczac do 50 jak ktos ma 180 KM to i 120 na godzine pogoni z agregatem uprawowosiewnym az mu worki z pszenica na rondzie pospaduja
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.242.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.