Pierwsza Proxima została zaprezentowana w 2004 r. Od tamtej pory wyprodukowano ponad 36 000 sztuk, które rozjechały się po całym świecie. Ta seria ciągników jest też bardzo popularna w Polsce. Na swoje 18 urodziny seria Proxima roku otrzyma kilka modyfikacji.

- Najbardziej fundamentalną zmianą jest przejście z Stage IIIB na normę emisji Stage V z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem TCD 3.6 o mocach 97-125 KM firmy Deutz AG – mówi Marek Buchar, dyrektor techniczny Zetor Tractors.

- Zgodność z normą emisji Stage V zapewnia filtr cząstek stałych (DPF) wraz z recyrkulacją spalin, selektywną redukcją katalityczną (SCR) i katalizatorem utleniającym (DOC). Silnik wyposażony jest w nowoczesny system wtrysku Common-Rail. Na pierwszy rzut oka większość klientów zauważy również nowy wydech oraz znacznie płynniejszą i cichszą pracę silnika – dodaje.

Jak informuja przedstawiciele czeskiej marki, w dalszym ciągu dostępne będą trzy linie modelowe: Proxima CL, Proxima GP i najmocniejsza Proxima HS. Ciągnik oferuje m.in. ulepszone sterowanie na desce rozdzielczej. Oczywiście dojdzie też zbiornik AdBlue o pojemności 21 l. Dodany też będzie wskaźnik zanieczyszczenia oleju przekładniowego (dostępny pod kabiną ciągnika).

- Z przodu kabiny znajduje się również dodatkowe wyjście sprężonego powietrza, co daje możliwość wygodniejszego czyszczenia chłodnic. Ale może być również używany np. do pompowania opon. Na życzenie Proxima może być wyposażona w zewnętrzną zamykaną skrzynkę narzędziową, która ma ulepszone mocowanie i większą nośność – kontynuuje Marek Buchar.

Ciągniki Zetor Proxima są często wybierane przez rolników ze względu na prostotę, niezawodność i oszczędność. Jak zauważają przedstawiciele marki, na tych filarach budowana jest również nowa zmodernizowana linia, która również spełnia wymagania i potrzeby klientów.

- Ciągniki z serii Proxima są niezawodnym i wszechstronnym pomocnikiem we wszelkich pracach polowych , leśnych i komunalnych.  Wierzymy, że premiera zmodernizowanej Proximy zakończy się sukcesem i nie możemy się doczekać zaprezentowania jej publiczności na targach w Czechach i na Słowacji. Pierwsi klienci mogą spodziewać się zmodernizowanego modelu pod koniec tego roku – powiedział Petr Konštacký, dyrektor sprzedaży i marketingu Zetor Tractors.

Wygląda więc na to, że Zetor będzie coraz częściej sięgał po zewnętrzne silniki aby spełnić wymogi najnowszych norm emisji spalin.