Meteorolodzy chyłkiem wycofali się już z jesiennych zapowiedzi „zimy stulecia”. Siarczyste mrozy nam podobno nie grożą, lecz obfite opady śniegu wciąż w długoterminowych prognozach mamy zagwarantowane. Z ładowarką Avant i dedykowanym do niej „zimowym” osprzętem usuwanie śniegu i lodu nie stanowi według producenta wyzwania. Biorąc pod uwagę mnogość narzędzi może mieć rację. Oferta zimowa w tym asortymencie obejmuje kilkanaście narzędzi, zarówno uniwersalnych, jak i opracowanych specjalnie do tych zadań.

Przy usuwaniu zalegającego na placach, podwórzach czy drogach dojazdowych śniegu sprawdzić mają się wg. producenta uniwersalne łyżki do materiałów lekkich, używane w sezonie do załadunku, jak i duża łyżka do wysokiego załadunku. Można ich użyć zarówno do spychania śniegu, jak i usuwania go (przenoszenia) z obrębu danej powierzchni. Przy odśnieżaniu dróg i dojazdów przydać się mogą uniwersalne pługi o różnych szerokościach roboczych: 1400 mm, 2000 mm oraz 2500 mm. W wersji najwęższej standardowo pług posiada ostrą krawędź, lecz może być wyposażony w zakończenie gumowe lub w tnące - do usuwania lodu.

W wariantach szerszych pługi posiadają mechanizm zwalniający, który chroni ostrze w przypadku najazdu na twardą przeszkodę. Ostrza spychacza są wyższe, co oznacza, że można wypchnąć większą ilości śniegu. W obu wariantach do dyspozycji mamy dwie boczne przedłużki - po 250 mm każda - które można montować w pozycji zbierającej lub prostej. W wariancie 2500 mm pług wyposażony jest w obracane i hydraulicznie odchylające się ostrze o prostej lub grzebieniowej krawędzi.

Do bardziej profesjonalnych narzędzi należą już regulowany pług do śniegu, czy też lemiesz do śniegu, znajdujące się w ofercie Avant. Lemiesz został zaprojektowany do szybkiego odśnieżania dużych obszarów. Szczególnie przydatny może być przy usuwaniu śniegu z dróg, bo śnieg można zgarnąć już po jednym przebiegu. Specjalna lekka, częściowo plastikowa konstrukcja sprawia, że śnieg przemieszcza się do skraju lemiesza, a następnie odrzucany jest daleko na zewnątrz – według fińskiej firmy dalej, niż w przypadku spychaczy tradycyjnych.

Przed kolizją i uszkodzeniem zabezpiecza zaś hydrauliczny mechanizm zwalniający. Regulowany pług do śniegu składa się z dwóch niezależnie regulowanych hydraulicznie z siedzenia kierowcy części. Obydwa ostrza wyposażone są w mechanizm zwalniający.

Do typowo specjalistycznych narzędzi należą też rozsiewacze piasku i soli, które Avant produkuje w dwóch wersjach – przeznaczonej do montażu z przodu ładowarki lub holowanej. Hydrauliczny rozsiewacz montowany z przodu umożliwia ładowanie go z poziomu ziemi, tak jak w przypadku łyżki standardowej. Wyposażony jest w mieszadło, które kruszy bryły, uniemożliwiając zatkanie wylotu. Płytki na mieszadle są na sprężynach, więc nie złamią się gdy trafi tam kamień. W holowanym rozsiewaczu wał napędzany jest mechanicznie z kół rozsiewacza. Koła wyposażone są w sprzęgło, które pozwala na rozłączenie mechanizmu na czas przejazdów transportowych. Ładowarka musi być jednak wyposażona w hak holowniczy.

Narzędziem specjalistycznym jest także pług wirnikowy, który umożliwia usuwanie zarówno świeżego puchu, jak i mokrego, ciężkiego śniegu. Pierwszy świder przerywa i tnie śnieg przenosząc go do wentylatora, który wyrzuca go kominem przez otwór wylotowy. Komin może być obracany o 270 stopni. Operacją tą można sterować elektrycznie z fotela kierowcy. Wysokość rozrzutu ustawiana jest ręcznie. Cięcie twardego śniegu ułatwiają opcjonalne frezy, które przykręca się na końcach ślimaka. Zwiększają one również szerokość roboczą.

Do zamiatania śniegu posłużą też szczotki obrotowe.
Standardowo dostępne są one w dwóch szerokościach roboczych: 1500/2000. Narzędzie jest wyposażone w napędzany silnikiem elektrycznym siłownik, regulujący kąt natarcia i siłę docisku do podłoża. Nowością w tej konstrukcji jest mechanizm pływający – szczotka spoczywa na włosiu i oś unosi się swobodnie, a nie sztywno na kołach. Szczotka posiada jednak podpory, które mogą być przedłużone, gdy nie jest używana. Wszystkie modele wyposażone są w hydrauliczne sterowanie kątem zamiatania miotły. Szczotka może być ona wyposażona w dodatkowe koło podporowe.

Odśnieżanie odkrytą ładowarką w warunkach zimowych nie zawsze jest przyjemne. Pełen komfort pracy zapewnić może jednak kabina, która w zależności od wybranej opcji może posiadać ogrzewanie, oświetlenie drogowe, sygnalizator błyskowy i klimatyzację (montowaną na dachu lub z tyłu kabiny). Istnieje również możliwość zainstalowania fotela pneumatycznego.