PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bankructwo holenderskiego producenta ciągników

Bankructwo holenderskiego producenta ciągników Tak wygląda prototyp hybrydowego ciągnika Multi Tool Trac, MMT-Tractor

Obecne czasy nie są zbyt łaskawe dla producentów maszyn rolniczych. W Holandii 1 maja zbankrutowała firma MTT-Tractor - twórca ciągnika o napędzie hybrydowym.



Firmę MTT-Tractor stworzyło siedmiu holenderskich rolników w roku 2014. Założyciele byli zafascynowani technologią stałych ścieżek przejazdowych CTF (Controlled Traffic Farming) i nie mogąc znaleźć ciągnika odpowiadającego ich potrzebom postanowili go stworzyć. Pierwsze szkice ciągnika pojawiły się w roku 2014, a pierwsze i jak się okazało jedyne dwa prototypy ujrzały światło dzienne w roku 2019, kiedy to został zaprezentowany model Multi Tool Track.

Ciągnik jest wyposażony w hybrydowy napęd elektryczno-spalinowy. Twórcy zastosowali silnik diesla o mocy poniżej 200 KM. Trzeba przy tym zaznaczyć, że silnik spalinowy uruchamia się tylko wtedy, kiedy akumulatory osiągną krytycznie niski poziom energii lub w sytuacji kiedy narzędzie współpracujące potrzebuje więcej energii niż są w stanie dostarczyć akumulatory. Ciągnik Multi Tool Track może mieć rozstaw kół wynoszący 2,25 lub 3 metry co jest typowym rozstawem stosowanym w systemie CTF. Jest oczywiście wyposażony w system jazdy równoległej pracujący w dokładności RTK co umożliwia wjazd w tę samą ścieżkę na polu w kolejnych latach. Jest wyposażony w przedni i tylni układ zawieszenia narzędzi oraz ma możliwość zawieszenia narzędzi pomiędzy osiami tuż przed kabiną operatora. Z tego powodu ciągnik miał bardzo duży bo wynoszący, aż 5,5 m rozstaw osi. Jego twórcy aby ułatwić manewrowanie wyposażyli go więc w cztery skrętne koła. Warto dodać, że wszystkie cztery koła są równej wielkości. Jednak i tak manewrowanie ciągnikiem nie należy do prostych. 

Firma MTT-Tractor BV miała ambitne plany, gdyż w ubiegłym roku ogłosiła, że zaprezentuje mniejszy model ciągnika nazwany MTT E120, który będzie krótszy i dzięki temu bardziej zwrotny. Zmianie miał ulec także koncepcja napędu, gdyż ciągnik miał być wyposażony w silnik o mocy 120 KM, który napędzałby agregat prądotwórczy, a ten z kolei przekazywać miał energię do silników elektrycznych umieszczonych przy piastach kół. Docelowo do napędu ciągnika miał być wykorzystywany wodór. Firma pracowała także nad koncepcją ciągnika autonomicznego i możliwości kontrolowania dwóch ciągników przez jedno operatora.

Koniec marzeń 

Niestety te ambitne plany prawdopodobnie nigdy nie zostaną zrealizowane, gdyż firma MTT-Tractor wg. dostępnych źródeł zbankrutowała. Pomimo licznych zapowiedzi prace projektowe nad ciągnikiem MTT E120 nigdy nie wyszły poza fazę projektów. Głównym powodem był brak środków na jego zbudowanie. Miejmy nadzieję, że znajdzie się nabywca, który tchnie w ten projekt nowe życie. 

Tak wyglądac miał mniejszy model ciągnika oznaczony symbolem MTT E120
Tak wyglądac miał mniejszy model ciągnika oznaczony symbolem MTT E120

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • Toni 2020-06-05 10:33:50
    Polscy i europejscy rolnicy potrzebują nowego sprzętu . Używają ciągników 40 letnich a dobrzy producenci bankrutują. Jest to efekt niskich zarobków i zbijania cen żywności. Nawet fundusze europejskie są za małe żeby uzdrowić tą patologiczną sytuację.
    • NibyRolnik 2020-06-05 12:18:51
      Zetor, Claas, JD, MF, Valtra, Case itd działają dalej. Nie porównuj firm z wieloletnim doświadczeniem, przede wszystkim z historią w branży rolniczej z firmą założoną parę lat przez paru gości. Nawet nie zdążyli nic sprzedać tylko sklecili dwa prototypy. Trudno to nazwać firmą produkcujną. Rynek zweryfikował ich pomysł który okazał się niewypałem
    • Człowiek 2020-06-05 22:03:04
      Fundusze europejskie tworzą tą patologie...
  • Miodek 2020-06-05 09:24:50
    Tylni
  • śmieszne 2020-06-05 07:11:52
    Tytuł podchwytliwy jak na wp. Bankructwo producenta ciągników? a co on wyprodukował?
    • NibyRolnik 2020-06-05 12:21:49
      Właśnie, to tak jak bym w garażu złożył dwa rowery według własnego pomysłu, chętnych na to nie było,wiec napisali że firma produkująca rowery upadła
    • www 2020-06-05 20:54:32
      to juz lepiej jeździć esiokiem mniej podpadające
  • Miki2 2020-06-04 15:48:36
    Pewnie na dofinansowanie czekali jak w polsce. A poza tym za dużo pomysłów chyba

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.52.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.