Już niedługo do sprzedaży ma trafić aż 18 modeli nowych maszyn serii „5”, znanej dotychczas przede wszystkim z ciągników 5R. John Deere rozpoczął produkcję ciągników: 5M, 5G i 5E.
Autor: K. Hołownia
Traktory 5M przeznaczone są do wielu zastosowań i sprawdzą się przede wszystkim w mniejszych i średnich gospodarstwach trudniących się produkcją zwierzęcą, jako sprzęt do codziennego użytkowania. Ciągniki te są bardzo podobne do serii 5R (dawnej serii 5020). Charakteryzują się jednak prostszą budową i wyposażeniem. Zamiast układu Common Rail jest układ wtrysku sterowany mechanicznie, a przekładnia jest typu Power Reverser (32/16) z hydraulicznym rewersem (w wersji podstawowej). Sterowanie układem hydrauliki może być mechaniczne lub elektryczne. Ciągniki będą dostępne zarówno w wersjach z kabiną, jak i bez niej. Za ciągnik o mocy 70 KM trze zapłacić 27700 euro.
Dla gospodarstw prowadzących specjalistyczną produkcję przeznaczone są ciągniki o symbolu „G”. Wśród nich znajdą się trzy podstawowe modele: 5080, 5090 i 5100 o sporych jak na niewielkie maszyny mocach – 80, 90 i 100 KM. Wersja „GH” oznacza duży prześwit, potrzebny na przykład przy nawożeniu lub ochronie warzyw. Ciągniki oznaczone symbolem „GF” mają wąski rozstaw kół (poniżej 1,5 m) i przeznaczone są do gospodarstw sadowniczych. Modele „GV” to specjalistyczne, wąskie i niskie ciągniki z wydajnym układem hydraulicznym przydatne do pracy w międzyrzędziach winnic.
Autor: K. Hołownia
Ciekawą propozycją uniwersalnych ciągników jest seria 5E. Niewielkie, proste traktory wyposażono w trzycylindrowe silniki PowerTech M z turbosprężarką, intercoolerem i wentylatorem ze sprzęgłem wiskotycznym. W serii E znajdują się modele: 5055 (55 KM), 5065 (65 KM) i 5075 (75 KM). Sterowanie większością podzespołów jest mechaniczne, tak jak na przykład synchronizowa skrzynia biegów (9/3).Wszystkie modele wyposażone są standardowo w jeden zawór hydrauliki zewnętrznej obsługiwany dźwignią. Udźwig tylnego podnośnika na końcach cięgien wynosi 1800 kg, a wał odbioru mocy może pracować w dwóch zakresach. Ciągniki serii 5E nie mają kabin. Stanowisko kierowcy jest odizolowane od pozostałej części maszyny, przez co ograniczono przenoszenie wibracji i hałas (85 dB). Do współpracy z maszynami przystosowano również dwa ładowacze czołowe o udźwigu 873 i 989 kg i wysokości podnoszenia.
źródło: farmer.pl
Komentarze