PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Belarus 1220.7 - o połowę mniej silnika

Belarus 1220.7 - o połowę mniej silnika
Belarus 1221.7 to nowośc na polskim rynku fot. Adam Ładowski

Ciągniki MTZ-Belarus produkowane w Mińsku na Białorusi od lat znajdują nabywców w naszym kraju. Proste i nieskomplikowane w budowie nie wymagają specjalistycznych narzędzi ani serwisów. Czy jednak będzie tak zawsze?



Przez lata recepta na dobry, mocny i trwały silnik do ciągnika była prosta - jego wielkość. Zasadzie tej hołdowały mińskie zakłady traktorów, w których montowano silniki oparte na schemacie - jak ma być moc, musi być pojemność.

I tak nawet podstawowy model najpopularniejszego ciągnika MTZ-82, produkowanego dziś pod nazwą Belarus 820, o mocy 80 KM ma 4,75 l pojemności skokowej. Duża pojemność gwarantowała niewysilenie jednostki napędowej, co wpływało na jej zakładaną trwałość. Jednostki takie cechuje ponadto dobra odporność nawet na najbardziej podłe paliwo, co w niektórych krajach jest niewątpliwie atutem.

6- cylindrowy silnik MMZ D-260 o mocy 136 KM fot. MTZ-Belarus
6- cylindrowy silnik MMZ D-260 o mocy 136 KM fot. MTZ-Belarus

Belarus 1221 - moc z dużej pojemności silnika

Także i w większych ciągnikach produkowanych w zakładach MTZ wykorzystano zasadę: moc z dużej pojemności silnika. I tak modele średnich ciągników serii 1523 i 1221 otrzymały sześciocylindrowe silniki o pojemności 7,2 l. Także te modele nie były wysilone mocowo i osiągały 158 KM w przypadku Belarusa 1523.3 oraz 136 KM w ciągniku Belarus 1221.3. Przyjrzyjmy się temu ostatniemu.

Ciągniki Belarus 1221.2 i Belarus 1221.3 zostały dobrze przyjęte przez rolników zarówno w Europie, jak i w wielu krajach na całym świecie. Ten ważący 5,7 t. ciągnik był, jak mówili sami rolnicy, uczciwym kompromisem między ceną, osiągami i możliwościami. Nie był ideałem, jeśli chodzi o montaż, spasowanie elementów i jakość, ale jego niedoskonałości w tej dziedzinie rekompensowały możliwości polowe i potężny silnik. 

 

Ta lekko "uturbiona" sześciocylindrowa jednostka napędowa MMZ D-260.2S (2S2) o pojemności 7,2 l generowała nieco skromne jak na dzisiejsze warunki 136 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Jednak w opinii użytkowników silnikowi nie brakowało ani mocy, ani wigoru, ani zapału do pracy.

Matematycznie z jednego litra pojemności skokowej uzyskiwał 18,9 KM (136 KM : 7,2 l.) co jest bardzo niską wartością, ale wróży silnikowi trwałość. Szczególnie w przypadku 6 cylindrów.

Silnik ten posiadał jednak, przynajmniej na zachód od rzeki Bug, jedną poważną wadę: normy czystości spalin miał w... kominie. I to dosłownie, co skutkowało tym, że na unijnych rynkach można je nabyć niemal wyłącznie jako używane. Receptą mińskiej fabryki na taki stan rzeczy w serii ciągników Belarus 12xx był dość nietypowy jak na tamtejsze warunki pomysł. I tak powstał model “europejski”, czyli…

Belarus 1220.7 

Model ten to niemal bliźniacza konstrukcja swoich “starszych” braci, z tą jednak różnicą, że z innym silnikiem spełniającym już unijne normy redukcji spalin Stage V. Silnik zastosowany w modelu Belarus 1221.7 ma jednak w porównaniu do wcześniejszych modeli tej serii równo o połowę mniej… pojemności skokowej. Tak, tam gdzie do tej pory pięknie grała 6-cylindrówka o pojemności 7,2 l, teraz mruczy dokładnie połowę mniej, bo 3,6 l na czterech cylindrach. No i oczywiście jest ekologicznie.

4-cylindrowy silnik Caterpillar C3,6 zastosowany w ciągniku Belarus 1220.7 fot. Cat
4-cylindrowy silnik Caterpillar C3,6 zastosowany w ciągniku Belarus 1220.7 fot. Cat

 

Nowa jednostka napędowa zastosowana w ciągniku Belarus 1220.7 pochodzi z rodziny C 3,6 przemysłowych silników Caterpillara. Wspomniane już cztery cylindry i 3,6 l pojemności skokowej generują 122 KM oraz, jak w białoruskim silniku, także 500 Nm. Znacząco inny jest także stosunek uzyskiwanych koni mechanicznych z litra pojemności silnika, który w przypadku tego modelu wynosi 33,9 KM/l.

Spójrzmy na tabelę.

model pojemność sil.  cm³ cyl. moc KM średnica/skok tłoka moc/l pojemności KM
Belarus 1221.2 7120 6 136 110/125 18,9
Belarus 1220.7 3600 4 122 98/120 33,9

Widać tu wyraźne różnice parametrów obu silników, które napędzają ciągnik przez tę samą skrzynię przekładniową 16/8.

Downsizing na siłę

Przyglądając się innym konstrukcjom ciągnikowym z ostatnich kilkunastu lat, widać, że zjawisko zmniejszania pojemności skokowej silników z jednoczesnym wyśrubowaniem ich parametrów mocy i momentu nie jest ani obce, ani przypadkowe. Spowodowane jest to w głównej mierze restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi emisji spalin w silnikach ciągników czy innych maszyn rolniczych. Tak jest i inaczej się nie da. Kropka.

Rodzi się jednak pytanie, czy w przypadku tego akurat modelu ciągnika Belarus zastąpienie silnika połowę mniejszym w szczytnych celach ekologicznych nie rodzi pewnych kontrowersji? Może porównawcze testy polowe obu modeli o tak różnych silnikach rozwieją wątpliwości?
Jesteśmy ciekawi waszych opinii na ten temat.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (61)

  • Anonim 2021-11-24 22:49:19
    Ja mam 820 z 2010 r 2tys.h jak na razie żadnych poważnych awarii. Kupiłem go za 65.5 tyś brutto. Dzisiaj 923.7 95 km kosztuje 205 brutto z silnikiem czy . Za te pieniądze piszę Wam nie warto kupować.
  • Adam 2021-11-22 07:38:25
    Ja bym tego nie kupił. Lukaszemka niech zabiera swoje ciągniki i sprzedaje je Putinowi. Wyzywają nas Polaków od łachów, a wy kupujecie. Ludzie nie macie honoru? Skończyć wspieranie reżimu łysego Łukaszemki.
    • Amix 2021-11-22 12:55:49
      Pewnie tak ale nikt Biełarusi nie kupuje z miłości do Łukaszenki tylko dlatego, ze ceny JD czy Fendów są skrojone pod PROW czyli o 50% zawyżone
  • Kinlor 2021-11-18 19:41:11
    Kolejny artykuł na Farmer a mnemnic222 brak! fakty/20-tys-ciagnikow-pojedzie-na-protest-rolnikow-do-brukseli,113094.html
    • mnemonic222 2021-11-20 00:00:42
      Ty jesteś ze swoim trolowanie i propagandą z zsrr, kup sobie słownik. Stop trolom i pe...ałom.
  • scyzoryk 2021-11-18 17:44:01
    Silnik o dużych pojemnościach wykończyły normy emisji spalin, zmniejszenie pojemności silnika wcale nie idzie w parze z zmniejszeniem zużycia paliwa . Przykład ? , w internecie jest filmik porównania zużycia paliwa arbos kontra ursus 1245
    • Sinecode 2021-11-19 23:11:30
      I tak i nie. Do pewnego stopnia można było zachować uczciwy kompromis między pojemnością a mocą silnika (patrz 1.9 TDI czy 1.8T z koncernu VAG które w określonych wersjach bez problemu znoszą podniesienie mocy do 230-250 koni do jazdy na co dzień). I też litrowe silniki Forda o 3 cylindrach okazały się o dziwo zaskakująco udane... Tylko potem zaczęła rządzić księgowość i ktoś stwierdził że dodanie 2-3 sprężarek plus ekobadziewie to genialny pomysł i tak się przedobrzyło.
  • Xd 2021-11-17 21:36:20
    I po (...) tu tyle agresji Posiadam od 10 lat mtz 892 nie narzekam wygodny jakoś nie jest ale robotę zrobi spalanie nie za wielkie działa chodzi jakieś drobne awarie ale działa jak wszystko
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 185.41.130.148
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.