PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bez przestoju i bez strat - test przyczepy Cynkomet T-617/5

Autor: Wojciech Denisiuk

Dodano: 19-09-2019 06:00

Tagi:

Przyczepa o ładowności 14 ton potrafi znacząco ułatwić pracę podczas żniw. Przekonaliśmy się o tym, testując nowość z oferty firmy Cynkomet: model T-617/5.



Określenie nowość w przypadku testowanej przyczepy jest lekkim nadużyciem, gdyż tandemowa przyczepa Cynkomet T-617/5 debiutowała na rynku już w 2018 r. Niemniej w ostatnim czasie wprowadzono w niej kilka istotnych modernizacji, przez które, wg producenta, należy na nią spojrzeć jak na nowy produkt. Podobnie jak inne przyczepy Cynkometu, również i T-617/5 wyróżnia się cynkowym zabezpieczeniem większości elementów - jedynie elementy zawieszenie i podłoga skrzyni ładunkowej są klasycznie pokryte farbą. Główne "poprawki" dotyczyły systemu uszczelnienia burt i trzeba przyznać, że obecny system jest na tyle skuteczny, że nie pozwoli na straty nie tylko rzepaku, ale zatrzymałby w skrzyni również wodę.

POPRAWIONO KILKA DETALI

Nie mieliśmy okazji poznać poprzedniej wersji, więc test przyczepy mogliśmy rozpocząć bez niepotrzebnych uprzedzeń. Sama zapowiedź, że tak duża przyczepa pojawi się w czasie żniw w gospodarstwie, wzbudziła dużą radość. Wiedzieliśmy, że 14 t ładowności pozwoli zmniejszyć pośpiech przy odbiorze zboża czy rzepaku. Kubatura przestrzeni ładunkowej Cynkometu T-617/5 to aż 18,6 m3, co oznacza, że zmieści się w niej ziarno przynajmniej z trzech zbiorników średniej klasy kombajnu. W przypadku mniejszych maszyn, np. polskiego Bizona, z pewnością liczba pełnych zbiorników, które można by wysypać, byłaby dużo większa, jednak w przypadkach tego typu i mniejszych kombajnów może pojawić się problem z niewystarczająco wysoko umieszczoną rurą wyładowczą. Niestety, testowana przyczepa jest bardzo wysoka - ze stelażem plandeki pomiar w najwyższym punkcie wykazał aż 3370 mm. Ta cecha od razu została przez nas zauważona i pojawiły się obawy o stabilność na nierównych polnych drogach. Wyjaśniono nam, że taka wysokość to efekt zastosowania podwyższonej ramy przystosowanej do montażu kół o większej średnicy i opon "balonowych" - takie wersje są najczęściej zamawiane na eksport. Jak się okazało, niesłusznie obawialiśmy się wysokości, gdyż zawieszenie o dość sztywnej charakterystyce zapewniało dużą stabilność również na nierównościach - zawsze jednak przy dużej ostrożności. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku dobra praca zależnego od siebie zawieszenia obu osi z resorami parabolicznymi. Tzw. wózek jest produkcji firmy Pronar, a osie jezdne pochodzą z firmy ADR. Całość sprawia naprawdę dobre wrażenie nie tylko podczas jazdy po wertepach. Przyczepa jak na swoją wielkość i masę okazała się zaskakująco lekka w toczeniu nawet przy pełnym załadunku. Właściwie przez większość testu współpracował z nią ciągnik o mocy tylko 100 KM - mimo że wyraźnie odczuwał znaczny nacisk pionowy na zaczep, bez większych problemów radził sobie z jej ciągnięciem zarówno na polu, jak i na utwardzonych drogach. Na drodze asfaltowej można bez obaw rozwijać prędkość 40 km/h, przy której przyczepa zachowuje s ię bardzo stabilnie.

WYSOKIEJ KLASY HAMULCE

Naszą uwagę zwróciła też bardzo dobra jakość dwuobwodowego układu hamulcowego firmy Haldex. Jak przyznali sami przedstawiciele producenta, wcześniejsze doświadczenia z mniej renomowanymi dostawcami nie zawsze były pozytywne i bywały przyczyną niezadowolenia klientów. Teraz trudno mieć do pracy układu hamulcowego jakiekolwiek zastrzeżenia. Hamulce są skuteczne, ale też bardzo precyzyjne. Kierowca może przewidywalnie hamować, co nie zawsze jest oczywiste w przypadku układów pneumatycznych. Podczas testu zdarzyła nam się również niebezpieczna sytuacja wypięcia na polu przyczepy z zaczepu ciągnika (zapomnieliśmy o zabezpieczeniu). Na szczęście nic się nie stało, a była to okazja do sprawdzenia awaryjnego hamowania. Zdarzenie miało miejsce przy małej prędkości podczas podjazdu pod wzniesienie, po odczepieniu się przyczepy wszystkie przewody wypięły się automatycznie, a system hamulcowy natychmiast zatrzymał przyczepę.

PRECYZYJNE DOMYKANIE BURT

Przyczepa okazała się dość poręczna mimo swoich gabarytów. Dzięki tandemowemu zawieszeniu łatwo się nią manewruje, mimo że ze względu na znaczną wysokość sprawne cofanie wymaga nieco wprawy. To, co nam się spodobało, to precyzyjny system domykania burt i skuteczne, wspomniane wcześniej, nowe uszczelnienie. Wygodnym rozwiązaniem jest też hydrauliczna podpora, dzięki której bez problemu można odczepić i podczepić nawet w pełni załadowaną przyczepę. Co ważne, w skrzyni ładunkowej zastosowano słupki wsporcze w połowie długości i dzielone burty. Dzięki temu każda burta jest na tyle lekka, że do jej podniesienia nie potrzeba pomocy drugiej osoby.

Testowany egzemplarz wyposażono w szereg dodatków, które nie wchodzą w skład standardowego wyposażenia i dość mocno podnoszą cenę przyczepy. Chodzi m.in. o pomost roboczy, co do którego mamy małą uwagę - powinien być nieco większy, bo "tęższe" osoby mogą mieć problem ze swobodnym wejściem na podest. Dopracowania wymaga też system rozwijania i zabezpieczenia plandeki. Duża korba pozwala ją łatwo zwinąć, ale już rozwinięcie prawie zawsze wymaga wejścia na skrzynię ładunkową i przełożenia plandeki przez najwyższy punkt stelaża. Ponadto nawet wysokie osoby nie dosięgną linek do zabezpieczenia plandeki - obecny system na pewno wystarcza przy skrzyni złożonej tylko z dwóch poziomów burt, a nie z trzech jak w przypadku testowanej maszyny.

SOLIDNE PODŁOGA I RAMA

Podsumowując, można powiedzieć, że mimo kilku elementów wymagających naszym zdaniem jeszcze usprawnienia, przyczepa T-617/5 zdała praktyczny egzamin na ocenę bardzo dobrą. Co szczególnie ważne, jest bardzo pojemna, ale też bardzo szczelna, co można docenić zwłaszcza przy transporcie rzepaku. Mimo znacznej wysokości dobrze zachowuje się podczas jazdy. Jej gabaryty i masa nie wymuszają do współpracy wyłącznie dużych ciągników. Jak wynika z naszego testu, solidny 100-konny ciągnik również sobie z nią poradzi - duży nacisk na ciągnik zapewnia mu dobrą trakcję w warunkach polowych.

Oprócz wspomnianych elementów wymagających modyfikacji producent powinien też pomyśleć o prostszym systemie zmiany położenia dyszla - obecnie wymaga on specjalnej przystawki dopasowującej jego wysokość do ciągnika o konkretnych gabarytach.

>>> Zobacz nasze wideo: Testujemy: przyczepa Cynkomet T-617/5. Transport przez duże T

Już 7 listopada w Warszawie jedno z najważniejszych wydarzeń w rolniczym kalendarzu. Szerokie grono znamienitych gości i dziesiątki sesji, w których poruszamy aktualne i ważne dla rolników tematy. Zarejestruj się teraz!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.216.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.