Określenie nowość w przypadku testowanej przyczepy jest lekkim nadużyciem, gdyż tandemowa przyczepa Cynkomet T-617/5 debiutowała na rynku już w 2018 r. Niemniej w ostatnim czasie wprowadzono w niej kilka istotnych modernizacji, przez które, wg producenta, należy na nią spojrzeć jak na nowy produkt. Podobnie jak inne przyczepy Cynkometu, również i T-617/5 wyróżnia się cynkowym zabezpieczeniem większości elementów - jedynie elementy zawieszenie i podłoga skrzyni ładunkowej są klasycznie pokryte farbą. Główne "poprawki" dotyczyły systemu uszczelnienia burt i trzeba przyznać, że obecny system jest na tyle skuteczny, że nie pozwoli na straty nie tylko rzepaku, ale zatrzymałby w skrzyni również wodę.

POPRAWIONO KILKA DETALI

Nie mieliśmy okazji poznać poprzedniej wersji, więc test przyczepy mogliśmy rozpocząć bez niepotrzebnych uprzedzeń. Sama zapowiedź, że tak duża przyczepa pojawi się w czasie żniw w gospodarstwie, wzbudziła dużą radość. Wiedzieliśmy, że 14 t ładowności pozwoli zmniejszyć pośpiech przy odbiorze zboża czy rzepaku. Kubatura przestrzeni ładunkowej Cynkometu T-617/5 to aż 18,6 m3, co oznacza, że zmieści się w niej ziarno przynajmniej z trzech zbiorników średniej klasy kombajnu. W przypadku mniejszych maszyn, np. polskiego Bizona, z pewnością liczba pełnych zbiorników, które można by wysypać, byłaby dużo większa, jednak w przypadkach tego typu i mniejszych kombajnów może pojawić się problem z niewystarczająco wysoko umieszczoną rurą wyładowczą. Niestety, testowana przyczepa jest bardzo wysoka - ze stelażem plandeki pomiar w najwyższym punkcie wykazał aż 3370 mm. Ta cecha od razu została przez nas zauważona i pojawiły się obawy o stabilność na nierównych polnych drogach. Wyjaśniono nam, że taka wysokość to efekt zastosowania podwyższonej ramy przystosowanej do montażu kół o większej średnicy i opon "balonowych" - takie wersje są najczęściej zamawiane na eksport. Jak się okazało, niesłusznie obawialiśmy się wysokości, gdyż zawieszenie o dość sztywnej charakterystyce zapewniało dużą stabilność również na nierównościach - zawsze jednak przy dużej ostrożności. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku dobra praca zależnego od siebie zawieszenia obu osi z resorami parabolicznymi. Tzw. wózek jest produkcji firmy Pronar, a osie jezdne pochodzą z firmy ADR. Całość sprawia naprawdę dobre wrażenie nie tylko podczas jazdy po wertepach. Przyczepa jak na swoją wielkość i masę okazała się zaskakująco lekka w toczeniu nawet przy pełnym załadunku. Właściwie przez większość testu współpracował z nią ciągnik o mocy tylko 100 KM - mimo że wyraźnie odczuwał znaczny nacisk pionowy na zaczep, bez większych problemów radził sobie z jej ciągnięciem zarówno na polu, jak i na utwardzonych drogach. Na drodze asfaltowej można bez obaw rozwijać prędkość 40 km/h, przy której przyczepa zachowuje s ię bardzo stabilnie.

WYSOKIEJ KLASY HAMULCE

Naszą uwagę zwróciła też bardzo dobra jakość dwuobwodowego układu hamulcowego firmy Haldex. Jak przyznali sami przedstawiciele producenta, wcześniejsze doświadczenia z mniej renomowanymi dostawcami nie zawsze były pozytywne i bywały przyczyną niezadowolenia klientów. Teraz trudno mieć do pracy układu hamulcowego jakiekolwiek zastrzeżenia. Hamulce są skuteczne, ale też bardzo precyzyjne. Kierowca może przewidywalnie hamować, co nie zawsze jest oczywiste w przypadku układów pneumatycznych. Podczas testu zdarzyła nam się również niebezpieczna sytuacja wypięcia na polu przyczepy z zaczepu ciągnika (zapomnieliśmy o zabezpieczeniu). Na szczęście nic się nie stało, a była to okazja do sprawdzenia awaryjnego hamowania. Zdarzenie miało miejsce przy małej prędkości podczas podjazdu pod wzniesienie, po odczepieniu się przyczepy wszystkie przewody wypięły się automatycznie, a system hamulcowy natychmiast zatrzymał przyczepę.

PRECYZYJNE DOMYKANIE BURT

Przyczepa okazała się dość poręczna mimo swoich gabarytów. Dzięki tandemowemu zawieszeniu łatwo się nią manewruje, mimo że ze względu na znaczną wysokość sprawne cofanie wymaga nieco wprawy. To, co nam się spodobało, to precyzyjny system domykania burt i skuteczne, wspomniane wcześniej, nowe uszczelnienie. Wygodnym rozwiązaniem jest też hydrauliczna podpora, dzięki której bez problemu można odczepić i podczepić nawet w pełni załadowaną przyczepę. Co ważne, w skrzyni ładunkowej zastosowano słupki wsporcze w połowie długości i dzielone burty. Dzięki temu każda burta jest na tyle lekka, że do jej podniesienia nie potrzeba pomocy drugiej osoby.

Testowany egzemplarz wyposażono w szereg dodatków, które nie wchodzą w skład standardowego wyposażenia i dość mocno podnoszą cenę przyczepy. Chodzi m.in. o pomost roboczy, co do którego mamy małą uwagę - powinien być nieco większy, bo "tęższe" osoby mogą mieć problem ze swobodnym wejściem na podest. Dopracowania wymaga też system rozwijania i zabezpieczenia plandeki. Duża korba pozwala ją łatwo zwinąć, ale już rozwinięcie prawie zawsze wymaga wejścia na skrzynię ładunkową i przełożenia plandeki przez najwyższy punkt stelaża. Ponadto nawet wysokie osoby nie dosięgną linek do zabezpieczenia plandeki - obecny system na pewno wystarcza przy skrzyni złożonej tylko z dwóch poziomów burt, a nie z trzech jak w przypadku testowanej maszyny.

SOLIDNE PODŁOGA I RAMA

Podsumowując, można powiedzieć, że mimo kilku elementów wymagających naszym zdaniem jeszcze usprawnienia, przyczepa T-617/5 zdała praktyczny egzamin na ocenę bardzo dobrą. Co szczególnie ważne, jest bardzo pojemna, ale też bardzo szczelna, co można docenić zwłaszcza przy transporcie rzepaku. Mimo znacznej wysokości dobrze zachowuje się podczas jazdy. Jej gabaryty i masa nie wymuszają do współpracy wyłącznie dużych ciągników. Jak wynika z naszego testu, solidny 100-konny ciągnik również sobie z nią poradzi - duży nacisk na ciągnik zapewnia mu dobrą trakcję w warunkach polowych.

Oprócz wspomnianych elementów wymagających modyfikacji producent powinien też pomyśleć o prostszym systemie zmiany położenia dyszla - obecnie wymaga on specjalnej przystawki dopasowującej jego wysokość do ciągnika o konkretnych gabarytach.

>>> Zobacz nasze wideo: Testujemy: przyczepa Cynkomet T-617/5. Transport przez duże T