Bezpowrotnie minęły czasy ciągników o niewyróżniającym się wyglądzie zewnętrznym. Dzisiaj producenci prześcigają się nie tylko pod względem stopnia zaawansowania oferowanych rozwiązań technologicznych, ale także atrakcyjnej stylistyki.

Design prosto z Kalifornii

Już zapoczątkowany wiele lat temu agresywny design ciągników John Deere wprowadził orzeźwienie na rynku. Przez wiele lat wygląd ten ewoluował, aż w końcu w czasie premiery nowej serii ciągników gąsienicowych 8RX na nowo zaprezentowano w jakim kierunku będzie zmierzała wizualna forma maszyn z jeleniem w logo.

- Branża rolnicza dotąd kojarzona głównie z mocą, za sprawą amerykańskiego producenta, zyskuje nowy wizerunek. Nasza wizja projektowania pochodzi z południowej Kalifornii, a konkretnie ze studia BMW Designworks, które odpowiada za design doskonale znanym wszystkim luksusowych samochodów, motocykli i silników – mówi Bartosz Białas z John Deere Polska.

Nie tylko samochody

Studio Designworks w Kalifornii w żadnym wypadku nie skupia się jedynie na projektowaniu samochodów – ta część działalności związana z Grupą BMW zajmuje jedynie 50 proc. czasu projektantów. Firma dodatkowo obsługuje klientów spoza branży motoryzacyjnej – i to właśnie taka dywersyfikacja pozwala na utrzymanie stałej świeżości w ich spojrzeniu projektowym.

Warto wspomnieć, że Designworks zajmowało się już projektowaniem jachtów, odrzutowców, słuchawek, a nawet współpracowało z Virgin Hyperloop, który pracuje nad kreowaniem najnowszych sposobów podróżowania przez ludzi.

Dłuższa współpraca

Początkowo studio Designworks było zaangażowane we współpracę tylko przy niektórych liniach produktów John Deere, jednak w 2012 r. amerykański producent skupił się na wyborze jednego partnera w zakresie wzornictwa przemysłowego dla wszystkich kategorii maszyn.

Studio Designworks obsługuje klientów z różnych branż, co pozwala na utrzymanie stałej świeżości w ich spojrzeniu projektowym. fot. mat. prasowe
Studio Designworks obsługuje klientów z różnych branż, co pozwala na utrzymanie stałej świeżości w ich spojrzeniu projektowym. fot. mat. prasowe

Podczas projektowania ciągników 8R i kombajnów X9, Designworks nie tylko zaprojektowało produkty, lecz także wraz z kierownictwem John Deere zdecydowano o całkowitej rewolucji, czyli opracowaniu nowych zasad projektowania przemysłowego. W praktyce oznacza to ujednolicenie projektowania od formy, przez grafikę, po materiały - które będą pomocne w opracowywaniu przyszłych rozwiązań.

- Jest to wspólne DNA projektowania, które łączy każdy nasz produkt, a zarazem to punkt zwrotny, ponieważ właśnie ten pojazd, ciągnik 8R, jest tym, do którego się odnosiliśmy w celu stworzenia całościowego języka projektowania – komentuje Laura Robin, dyrektor studia BMW Designworks.

Możemy się zatem spodziewać, ż design nowej serii ciągników będzie swego rodzaju wyznacznikiem, przy projektowaniu innych maszyn marki John Deere.