PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciągnik dużo pali? Spuść powietrze z kół - test Michelin

Ciągnik dużo pali? Spuść powietrze z kół - test Michelin
Jak ciśnienie w oponach wpływa na zużycie paliwa? fot. Adam Ładowski

Jeszcze do niedawna żeby odpowiednio uprawiać glebę, trzeba było w ciągniku napompować koła. Dziś okazuje się, że jest wręcz przeciwnie - powietrze trzeba z kół spuścić. No i będzie mniej palił.



Obserwując maszynowy wyścig zbrojeń, jaki dzieje się na naszych polach w ciągu ostatnich lat, widać, że wszystko rośnie. Większe maszyny, więcej mocy, więcej techniki, więcej plonów, więcej wszystkiego. Tylko gleba jakby ta sama, ugniata się pod ciężarem tych maszyn. A jak wiadomo, gleba - jak człowiek - nie lubi ugniatania.

Jak więc chronić glebę przed jej nadmiernym zniszczeniem pod kołami wciąż cięższych maszyn, a jednocześnie zwiększać ich uciąg przy ich wciąż rosnącej mocy i wymaganiach. Odpowiedź, jak to zwykle bywa, leży na styku, czyli między glebą a maszyną. Jest nią opona.

Rewolucja na okrągło

Wraz ze wzrostem wspomnianej mocy i wagi ciągników, kombajnów czy wszystkich maszyn rolniczych opony w nich stosowane także przechodzą ciągłe zmiany. I choć każda nadal jest czarna i okrągła, to wewnątrz nich dzieje się prawdziwa rewolucja. Równa, o ile nie większa niż w maszynach, w których są montowane.

Może się wydawać, że opony, jakie znajdziemy dziś w nowych konstrukcjach ciągników czy maszyn rolniczych, są do tych maszyn specjalnie stworzone. I jest w tym dużo racji, bo oponom obecnie stawia się ogromne wymagania, których lista jest wciąż poszerzana. Komfort, trwałość, uciąg, zachowanie w czasie transportu i prac polowych to tylko niektóre z głównych wymagań konstrukcji opon.

Pomiar siły uciągu na pełnym ciśnieniu w oponach fot. Adam Ładowski
Pomiar siły uciągu na pełnym ciśnieniu w oponach fot. Adam Ładowski

Nowoczesne technologie stosowane przy konstrukcji opon napędowych pozwalają dziś na spore zwiększenie uciągu przez dostosowanie ciśnienia w oponach do warunków glebowych. A skoro wykonując tę samą pracę, zwiększamy uciąg (między innymi zmniejszając poślizg kół), to jednocześnie zmniejszamy zapotrzebowanie mocy, jaką musimy zużyć do wykonania tejże pracy. A im mniej zużytej mocy, tym mniej zużytego paliwa.

Skomplikowane? No to prościej: im lepiej opona przylega do powierzchni gleby, tym mniej ciągnik zużywa paliwa. Jej przyleganie możemy zwiększać lub zmniejszać, regulując ciśnienie powietrza w oponach i właśnie dlatego do ciągników trafiają coraz częściej automatyczne systemy regulujące ciśnienie w ogumieniu.

Ile paliwa możemy zaoszczędzić? Test

Teoretyczna odpowiedź na to pytanie jest jasna: możemy sporo zaoszczędzić. Praktyczną odpowiedź poznaliśmy kilka dni temu w czasie pokazów polowych Michelin Tracks & Tyres Farming Tour 2021, które odbyły się na polach pod Czempiniem w Wielkopolsce.

Pomiar uciągu przy obniżonym ciśnieniu opon na obu osiach fot. Adam Ładowski
Pomiar uciągu przy obniżonym ciśnieniu opon na obu osiach fot. Adam Ładowski

To, jak ogromny wpływ ma prawidłowe ciśnienie w nowoczesnych oponach na zużycie paliwa, mierzyliśmy ciągnikiem New Holland T7.270. Sam przejazd kontrolny na pusto nie miałby większego sensu, więc za “balast” posłużył nam New Holland T8.300 z 1,5 tonowym obciążnikiem z przodu. Jednak jakby tego było mało, poruszał się on z prędkością 3,6 km/h, jeszcze bardziej zwiększając obciążenie poruszającego się z prędkością 4,6 km/h ciągnika T7.270, w którym wykonywaliśmy pomiar.

Wykorzystując taki skomplikowany zestaw, specjaliści firmy Michelin wykonywali za pomocą specjalnego urządzenia mierzącego siłę także pomiar uciągu zestawu obu połączonych ciągników.

Chwilę przed testem. Szklane menzurki napełnione już olejem napędowym fot. Adam Ładowski
Chwilę przed testem. Szklane menzurki napełnione już olejem napędowym fot. Adam Ładowski

Dla potrzeb testu paliwo nie było podawane ze zbiornika ciągnika, ale z dwóch szklanych menzurek zamontowanych przed maską, które napełnione zostały równą ilością oleju napędowego. W każdym z testowych przejazdów paliwo pobierane było tylko z jednej menzurki. Próba została wykonana na wilgotnej glebie, a sam odcinek testowy miał równe 100 m. Ciągnik pomiarowy został wyposażony w ogumienie firmy Michelin Axiobib 2 o rozmiarach:
tył: 710/60 R42
przód: 600/60 R30

Jedyną zmienną w obu przejazdach było ciśnienie w oponach, które wynosiło:

- przejazd 1.: 1,5 bara tył i 1,2 bara przód
- przejazd 2.: 0,9 bara tył i 0,6 bara przód

Jak można zauważyć, ciśnienie w przejeździe pierwszym (1,5 / 1,2 b.) należy do średnich wartości przy oponach radialnych o tym rozmiarze. Natomiast ciśnienie w przejeździe drugim (0,9 i 0,6 b.) to już wartość niska.

Pomiar zużycia paliwa testowanego ciągnika fot. Adam Ładowski
Pomiar zużycia paliwa testowanego ciągnika fot. Adam Ładowski

Wyniki pomiarów uciągu

W pierwszym przejeździe kontrolnym przy standardowym ciśnieniu w ogumieniu siła uciągu wynosiła 4900 daN (dekaniutonów).
W drugim przejeździe o obniżonym ciśnieniu w oponach siła uciągu wzrosła o 22 proc do wartości 6000 daN.

Wyniki pomiarów spalania

Jak można się było spodziewać, wyniki pomiarów spalania przy obu przejazdach poważnie się różniły. W porównaniu do “wysokiego” standardowego ciśnienia testowy przejazd na “niskim” ciśnieniu wykazał mniejsze zużycie paliwa aż o 18 proc.

Testowany tor jazdy miał 100 m, a różnica jest kolosalna. fot. Adam Ładowski
Testowany tor jazdy miał 100 m, a różnica jest kolosalna. fot. Adam Ładowski

Podsumowanie

Oba polowe testy wyraźnie wykazały, że obniżenie ciśnienia powietrza w kołach ciągnika w czasie prac polowych prowadzi zarówno do znacznego zwiększenia jego siły uciągu (o 22 proc.), jak i do poważnego obniżenia zużycia paliwa (o 18 proc.). Wiąże się to ze znacznymi oszczędnościami już w przypadku jednego ciągnika, więc warto je stosować w/g zaleceń producenta.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)

  • Rolnik 10ha 2021-10-28 08:51:06
    Ameryki nie odkryli. Ja w C 360 od zawsze obniżam ciśnienie do pracy w polu i uzyskuję mniejsze spalanie rzędu 0,8 -1 l/h. Przez 20 lat tych oszczędności się trochę uzbierało. Ciągnik pracuje 200 mth rocznie co daje 3200-4000l paliwa. Licząc po średniej cenie 3,5zł/l daje to minimum 11 000 zł.
  • Mateusz 2021-10-27 17:47:48
    Myślę że te to co piszą niektórzy czyli np 4 lata jeżdżenia na takim ciśnieniu i opony szrot to trochę zaniżony czas. Ja mam 20 letnie opony Taurusa czyli średnia półka i na ciśnieniu nie 0.9-1bar we wszystkich oponach jeżdżę już z pewnie z 7 lat. Jak ktoś na takim ciśnieniu lata tylko w transporcie to może i ta opona za długo nie wytrzyma ale w polu? Ja odkąd jeżdżę na niskim to nie zauważam zwiększonego zużycia, a siła uciągu i komfort mocno na plus. Przez te 7 lat zrobiłem 2000mth, zakładając 5l na motogodzinę po 5zł/ litr i oszczędność 10% to mam na ten moment 5000zł w kieszeni, czyli na tylne opony już jest, jeszcze trochę pojeżdzę i będę miał na komplet.
    • myśliwy 2021-10-29 21:15:04
      Za 5 tysięcy tylne opony? chyba w c360....
  • RolnikNIEPROFESJONALNY 2021-10-27 11:34:10
    Ale co robi się przy takich prędkościach w polu🤔? Zróbcie test przy optymalnych prędkościach uzywanych, przy normalnej uprawie ok 7+-12km/h to będzie optymalny test. A o żywotności opon to producent nie powie, ale jak przyjdzie wymienić nie kupi już tej firmy
  • Max wlkp 2021-10-26 20:19:25
    Najmniej pali jak stoi bez powietrza 😉😀
  • Brat wujka Staśka 2021-10-26 19:49:29
    W ogóle co to za dziwny test? Zapiąć do pługa,wyorać hektar i sprawdzić. Nikt ciągnika nie ciągnie ciągnikiem po polu. Oponom na niskim ciśnieniu przegrzewają się boki poprzez intensywną pracę. Kto jechał przyczepą z ładunkiem mając mało powietrza ten wie.... Lubię firmę michelin mimo,że nie kupuję ich opon bo mnie na nie nie stać. BKt i aliance też dają radę,tylko żeby bieżnik był.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.229.51
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.