PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciągniki Farmer i reinkarnacja. Rzecz o współpracy polsko-ukraińskiej i nie tylko. Cz. 1

Ciągniki Farmer i reinkarnacja. Rzecz o współpracy polsko-ukraińskiej i nie tylko. Cz. 1 Najnowszy model ciągnika Farmer, ale pochodzący już nie z Polski, fot. mat. prasowe

Proste konstrukcyjnie i konkurencyjne cenowo ciągniki Farmer montowane onegdaj w podlaskiej Sokółce miały zadatki, aby zaistnieć szerzej na rynku. Tak się jednak nie stało, a krótka historia spółki, a raczej spółek zakończyła się skandalem. Okazuje się jednak, że maszyny Farmer są nadal produkowane!



W poniższym artykule postaramy się napisać o kilku wątkach historii ciągników Farmer. Niestety nie dla wszystkich rolników przyjemnej. W pierwszej części o ciekawych i nieoczywistych początkach tej opowieści.

Wszystko tak naprawdę zaczęło się wiele lat temu w Związku Radzieckim.

Zakłady samochodowe nr 586 i Jużmasz

Pod koniec II Wojny Światowej w 1944 roku w ówczesnym Dniepropietrowsku powstały zakłady samochodowe nr 586, które w 1951 stały się częścią zrzeszenia produkcyjnego Jużmasz (JuMZ) – Południowych Zakładów Budowy Maszyn imienia A. M. Makarowa. Ich głównym profilem produkcyjnym były rakiety balistyczne, a później także rakiety nośne i szeroko pojęta technologia kosmiczna.

W latach 50-tych ubiegłego wieku Jużmasz celem „ukrycia” produkcji rakiet, a także w związku ze zwiększającym się radzieckim popytem na maszyny rolnicze rozpoczął produkcję białoruskich ciągników MTZ-2 (37 KM) i MTZ-5 (40/45 KM).

Na bazie tego drugiego opracowano model JuMZ-6 o mocy 60/62 KM, produkowany i czterokrotnie modyfikowany na przełomie lat 1970-2001. Ciągnik ten jest już dobrze znany w naszym kraju. Wiele z tych maszyn pracowało w konfiguracji koparko-spycharki.

Szacuje się, że JuMZ-6 powstał w liczbie około 1,8 mln egzemplarzy, a pracuje w 70 krajach. W okresie1976-1982 po różnych usprawnieniach produkowano go nawet w Szwecji jako Volvo BM 700.

NPP Agromashinvest i Farmer Sokółka

W 1993 roku z inicjatywy Siergieja Siergiewa, eksdyrektora produkcji ciągników w Jużmasz oraz byłych menadżerów i konstruktorów tychże zakładów powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością NPP Agromashinvest. Początkowo zajmowała się ona eksportem ciągników JuMZ i części zamiennych, a także modernizacjami tych pierwszych.

Po jakimś czasie konstruktorzy zatrudnieni w nowym podmiocie opracowali linię uniwersalnych ciągników Farmer o mocach 60-140 KM opartych na podzespołach JuMZ i białoruskich silnikach MMZ.

Pojawił się jednak problem z ich produkcją. Zakłady państwowe Jużmasz nie paliły się do tego pomysłu, a  Agromashinvest nie posiadał już praw do sprzedaży ciągników JuMZ.

Farmer F-8244, fot. mat. prasowe
Farmer F-8244, fot. mat. prasowe

I wtedy, jak informował portal dsnews.ua za Siergiejem Siergiejewem, zrodził się pomysł założenia spółki z polskim partnerem, a obie strony miały partycypować po połowie w nowym przedsięwzięciu. Dnia 15 kwietnia 2003 do rejestru przedsiębiorstw KRS został wpisany nowy podmiot Farmer Sp. z o.o. z siedzibą w Sokółce z prezesem Zdzisławem Żukiewiczem.

Jak mówił wtedy Siergiej Siergiejew, bardzo bliska perspektywa wejścia Polski do UE otwierała nowe możliwości, chociażby przez dostęp polskich rolników do dotacji unijnych. Dodawał ponadto, że jego zdobyte i realizowane przez lata pracy w Jużmasz kontakty eksportowe również zaowocują.

Sprzedaż ciągników Farmer F-8244 o mocy 81 KM montowanych w Sokółce ruszyła w 2004 r. i na naszym rynku zamknęła się ilością 34 sztuk w tymże roku. Rozpoczęto także eksport do Bułgarii, Słowenii, Węgier oraz Chorwacji.

Przyszłość spółki Farmer Sokółka rysowała się w jasnych barwach...

Wkrótce 2 część artykułu.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • Roman 2021-01-28 09:34:15
    Przestańcie opowiadać że farmer jest zły ciągnik
  • Kozik 2020-12-08 07:59:38
    Dziadostwo te farmery silnik w nim tylko dobry, odlewy pękają skrzynie się sypią rolnik podlaskie
    • adi 2020-12-12 12:18:24
      To ten 100-konny Farmer F-10244 C1 z brazylijską skrzynią Agrale miał najwięcej problemów
  • KzO 2020-12-07 07:03:53
    Dlaczego usuwacie komentarze? Przecież to powrót koszmaru
    • T.B. 2020-12-08 08:05:43
      Ciągnik, czy obsługa serwisowa dostępność części itd.? Mógłbyś doprecyzować.
  • Antek 2020-12-06 20:16:20
    Ciekawe ile taki 100 koni będzie kosztował
  • KzO 2020-12-06 10:10:37
    Boże, chroń nas przed taką jasną przyszłością...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.186.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.