PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciągnikiem rolniczym 30 km/h i nie próbuj szybciej!

Ciągnikiem rolniczym 30 km/h i nie próbuj szybciej!
Aktualne przepisy pozwalają na jazdę ciągnikami rolniczymi z prędkością do 30 km/h, fot. Shutterstock

Na przestrzeni lat ciągniki rolnicze przeszły ogromną metamorfozę m.in. w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy operatora. Okazuje się jednak, że za tymi zmianami nie nadążają przepisy prawa, które na zasadzie kontrastu od wielu lat są wciąż niezmienne.



Z punktu widzenia dzisiejszych technologii szybsza jazda ciągnikami jest z pewnością możliwa. Pojawia się tylko pytanie, czy nie ucierpiałoby na tym bezpieczeństwo uczestników ruchu?

Aktualne przepisy drogowe

Obecnie obowiązujące przepisy prawa w postaci Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym mówią jasno, że maksymalna dopuszczalna prędkość ciągnika rolniczego (również z przyczepą) wynosi 30 km/h.

Warto przy tym pamiętać, iż obecnie sprzedawane ciągniki rolnicze homologowane są do prędkości 40 lub 50 km/h co nie oznacza jednak, iż taką prędkość w świetle prawa możemy rozwijać.

Za przekroczenie tej prędkości do 10 km/h kierujący może otrzymać mandat w wysokości 50 zł, z kolei gdy prędkość zostanie przekroczona o od 11 do 20 km/h wówczas wysokość mandatu może wzrosnąć do 100 zł. W tej drugiej sytuacji operator ryzykuje także otrzymaniem dwóch punktów karnych.

Limit prędkości wymaga zmiany, czy nie?

Już kilka lat temu były podejmowane działania zmierzające do zwiększenia limitu prędkości, z jaką po drogach publicznych mogłyby poruszać się ciągniki rolnicze. Sam pomysł zakończył się jednak fiaskiem.

Podejmowano wówczas argumenty mówiące o tym, że takie zmiany mogłyby pogorszyć bezpieczeństwo na drogach, gdyż duża część ciągników jest leciwa i daleka jest od idealnego stanu technicznego.

Wśród samych rolników zdania również są mocno podzielone.

- Ja nie widzę sensu zwiększania limitu prędkości. Mój dziadek zawsze mawiał, że „jadąc wolniej zajedziesz dalej” i ja się tego trzymam. Poza tym obecne przepisy trzymają w ryzach część rolników, którzy być może nie do końca są świadomi niebezpieczeństwa, jakie stwarzają mknąc 40 km/h zestawem ważącym często ponad 20 t – tłumaczy rolnik z Wielkopolski.

- Dużo jeżdżę po drogach publicznych ciągnikiem rolniczym i często obserwuję kilometrowe zatory drogowe, które się za mną tworzą. W praktyce często widzę zdesperowanych kierowców „osobówek” którzy za wszelką cenę próbują mnie wyprzedzić stwarzając tym samym ogromne niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników ruchu. Myślę, że zwiększenie dopuszczalnej prędkości w ramach rozsądku do powiedzmy 50 km/h wszystkim wyszłoby na dobre – dodaje pan Marian z Podlasia.

Póki co jednak nic niestety nie zwiastuje zmian w tym temacie. 

A jakie Wy macie zdanie w tej sprawie? Optujecie przy obecnym limitom prędkości, czy też proponowalibyście je zwiększyć? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (125)

  • Ktoś 2021-03-16 20:30:07
    Wedlug mnie powinno byc jak z samochodami czyli ile tylko znaki pozwalają
  • Bogdanmały 2021-03-16 15:49:17
    50km/h byłoby w sam raz
  • Krissot 2021-03-16 15:27:51
    45 km/h. Prędkość jsk w motorowerze powinna być. Hyba że homologacja przedstawia niższą wartość.
  • bodo 2021-03-13 09:49:21
    Kierowco bombowca, Jak byś był kierowcą, to byś wiedział, że ciągnikiem nie hamujesz zestawu, a nawet zestaw hamuje ciągnik , bo działa pierwszy. Ciągnik ma hamować sam siebie. Czasy przyczep bez skutecznych hamulców, czy hamulców najazdowych dawno minęły. Wjeżdżasz na okręgową stację diagnostyczną i oprócz świateł pierwsze co sprawdza diagnostyk, to na rolkach skuteczność hamulców każdego koła i jak jest zła, to wypad, bo wszystko nagrywają kamery.Lodzie komuna dawno się skończyła. Tutaj widać w większości piszą dupki, które w życiu nie rejestrowały przyczepy, czy ciągnika, a jeżdża tylko ciapkiem na sznurkach i w koło stodoły
    • Michał 2021-03-14 09:17:05
      Tylko zależy co ten ciągnik za sobą ciągnie.Widząc nieraz nową maszynę z rozpadającymi się przyczepami mam wątpliwości co będzie hamować...
  • Olaf 2021-03-13 08:52:29
    Kierowcy bombowcy! Przyczepność trajektorów czy bieżnika typowego jest bardzo słaba na asfalcie, styka się jakieś 40% ogumienia. Nadaje się dobrze w pole
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.211.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.