PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciśnienie w oponach pod stałą kontrolą - system TrackAir

Autor:

Dodano:

Tagi:

Operatorzy ciągników rolniczych, kombajnów zbożowych czy sieczkarni samojezdnych niejednokrotnie spotkali się z sytuacją utraty przyczepności podczas pracy na miękkim, podmokłym podłożu, nawet mimo zastosowania szerokiego ogumienia. Odpowiedzią na m.in. zwiększenie trakcji, a co za tym idzie uciągu, może być system monitorowania oraz zmiany ciśnienia w oponach angielskiej firmy TractAir.



O znaczeniu odpowiedniego dopasowania ciśnienia w oponach możemy się przekonać niejednokrotnie w każdej wykonywanej pracy np. ciągnikiem rolniczym. Odpowiednie ciśnienie w pracach polowych zwiększa uciąg przez lepsze przyleganie opony do podłoża, co w końcowym efekcie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa (wg. producenta TractAir aż do 15 proc.).

Ważną zaletą jest zmniejszenie zjawiska niszczenia struktury gleby, a także mniejsze ugniatanie przekładające się na większy plon. Jeżeli operator zadba o odpowiednie ciśnienie m.in. podczas prac w transporcie, to tym samym zwiększy żywotność opon. Nie tylko pod względem „zachowania” bieżnika, lecz także wytrzymałości profilu bocznego opony, która w wymianie nie należy do najtańszej.

W ofercie firmy TractAir jest do wyboru centralny system pompowania kół dwu- lub trzyprzewodowy. W prostszym systemie dwuprzewodowym otwarcie zaworu odbywa się przez cienki przewód, a następnie zaczyna się przepływ powietrza przewodem o większej średnicy, w zależności od tego, czy operator chce zwiększyć bądź zmniejszyć ciśnienie.

Następnie po osiągnięciu zaprogramowanego ciśnienia, następuje zamknięcie zaworu i całkowity spadek ciśnienia w przewodach, co dodatkowo zwiększa brak możliwości uszkodzeń układu. Dodatkową zaletą w przypadku braku ciśnienia w przewodach jest ograniczenie do minimum zużywania się uszczelniaczy w podzespole rotary union (z ang. element, łącznik obrotowy), które w elemencie dwuprzewodowym wg producenta wystarcza na 8-10 tys. mth. Dla porównania w systemie jednoprzewodowym, w którym przewód jest ciągle pod ciśnieniem, żywotność uszczelnień w łączniku obrotowym wynosi 1-2 tys. mth.

Drugi system trójprzewodowy, tak jak wskazuje nazwa, oferuje trzeci przewód, którego zadaniem jest ciągła (co 1 min.) kontrola ciśnienia w oponie. W momencie spadku ciśnienia np. przebicia opony następuje automatyczne dopompowanie.

Sterowanie systemem zmiany ciśnienia w poszczególnej oponie regulujemy przez sterownik umieszczony w kabinie ciągnika lub opcjonalnie system ISOBUS. Zaletą układu jest regulacja ciśnień niezależnie od strony maszyny. Przykładowo w ciągniku współpracującym z pługiem jest możliwość ustalenia ciśnienia dla prawej strony, która jedzie w bruździe np. wartości 1.2 bara, a dla lewej strony która jedzie po caliźnie 0.9 bara. Wartości ciśnień można także zmieniać niezależnie od osi, co jest udogodnieniem podczas pracy z narzędziem zawieszonym na tylnym TUZie np. z rozsiewaczem.

W przypadku ciągnika posiadającego na tylnej osi regulację rozstawu kół, jest możliwość zamontowania tzw. ruchomego pierścienia po stronie wewnętrznej, co dodatkowo zmniejsza podatność na uszkodzenia oraz poprawia wygląd zewnętrzny.

System regulacji ciśnienia można zastosować także w przyczepach czy beczkowozach, gdzie dodatkowo montuje się zewnętrzny kompresor w celu odciążenia sprężarki ciągnika.

Cena systemu TractAir dla ciągnika rolniczego (niezależnie od rozmiaru ogumienia) z system ISOBUS wynosi około 5 tys. euro plus koszt założenia układu (m.in. kwestia dojazdu). Dopłaty 1 tys. euro wymaga montaż pierścienia ruchomego po stronie wewnętrznej na tylnej osi ciągnika. 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • fele 2018-05-27 15:18:50
    pokażesz Bykuu to co zrobiłeś??
  • Bykuuuu 2018-01-22 09:26:15
    Koło które jedzie w bruździe ma bardzo twarde podłoże więc może mieć większe ciśnienie niż Koło które jedzie po wierzchu.
  • Rysiek 2018-01-21 21:40:46
    Prosze mi wyjasnic po co taka regulacja cisinienia podczas orki tak jak piszesz @fendt podczas orki kola w bruzdzie? Ja do orki czasem spuszczam do 0.8 (opona 520/70) no ale w obydwu oponach.
  • Bykuuuu 2018-01-21 20:44:58
    Ten z pomorskiego to mój brat zrobił on to w moim ciągniki. Po kilku latach użytkowania tego urządzenia ulepszyłem to i wyeliminowałem pewne "wady" teraz można taki układ zrobić za około 1000zł. Właśnie jestem w trakcie zakładania tego systemu do następnego ciągnika.
  • fendt 2017-11-19 12:28:44
    Czytałem o rolniku z pomorskiego, który zrobił sterowanie każdego koła nie zależnie i wykorzystuje to rozwiązanie w pługu obrotowym i ma dodatkowe zbiorniki na powietrze.
    Tu na pewno pomysł tego rolnika wykorzystali ale coś tu się kupy nie trzyma bo nie ma dodatkowego "magazynu ciśnienia" potrzebnego do natychmiastowego wtłoczenia do kół jadących w bruździe po obróceniu pługa.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.229.51
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.