Rok temu firma Claas zaprezentowała nową serię ciągników Arion 500/600 w wersjach CIS i CEBIS z przekładnią Hexashift. Teraz do palety ciągników dołączą również wersje z przekładnią bezstopniową CMATIC. Będą w nią mogły być wyposażone maszyny w przedziale mocy 140-184 KM. Nowa seria ciągników zostanie zaprezentowana podczas listopadowych targów Agritechnica w Hanowerze.
Zastosowana w ciągnikach Claas Arion 500/600 CMATIC przekładnia EQ 200 została wykonana przez przez CLAAS Industrietechnik (CIT) z siedzibą w Paderborn przy współudziale Claas Tractor (CT) z Francji. Jak informuje niemiecki producent ciągników, przekładnia produkowana w Paderborn jest przeznaczona do ciągników średniej klasy mocy i jest wytwarzana zgodnie ze standardami techniki samochodowej i testowana w najnowocześniejszym centrum kontroli oraz oceny.
CIT już od ponad 55 lat z powodzeniem działa w obszarze techniki napędu, elektroniki i hydrauliki. Jednostka znana jest z konstruowania i produkcji licznych komponentów takich jak: przekładnie oraz osie dla maszyn żniwnych, lub znane na całym świecie podwozie gąsienicowe Terra Trac.
W przekładni EQ 200 połączono znane elementy przekładni tak, co ma skutkować wysokim stopniem sprawności działania przy wszystkich prędkościach jazdy. Do tych komponentów należy stopniowa przekładnia planetarna, zespół hydrostatu i dwa sprzęgła płytkowe.
Przy automatycznej zmianie zakresu prędkości zmienia się nie tylko przełożenie, ale cały przepływ sił przez przekładnię. Podczas przyspieszania, liczby obrotów obu wałków sprzęgła zbliżają się do siebie tak, że uzyskują tę samą prędkość. Dokładnie w perfekcyjnym punkcie synchronizacji załączają się sprzęgła płytkowe. W ten sposób odbywa się zmiana zakresów prędkości jazdy - także pod obciążeniem - bez skoku liczby obrotów i momentu obrotowego co prowadzi do płynnego, równomiernego przyspieszania od 0 do 50 km/h.
Również kierowca nie odczuwa automatycznej zmiany zakresów prędkości jazdy. Dodatkowo: prędkość maksymalna 50 km/h może być osiągana przy oszczędnych liczbach obrotów silnika, wynoszących jedynie 1.500 obr/min.
EQ 200 w ciągnikach Claas Arion 500/600 to także nowy design pozwalający na zmniejszenie zapotrzebowania na olej i zapobiegający jego stratom. To z kolei ma zapewnić oszczędności w zużyciu paliwa podczas szybkiej jazdy po drogach. Oprócz tego, dla zewnętrznych zadań hydrauliki jest to do dyspozycji do 40 l oleju, co wykorzystuje się na przykład w dużych wywrotkach.
Obsługa ciągników Claas Arion 500/600 CMATIC będzie na podobnym poziomie jak przy dużych Axionach 900 CMATIC. Kierunek jazdy zmienia się dźwignią Revershift przy kierownicy lub drążkiem jezdnym CMOTION w poręczy fotela. W Arionach 500/600 CMATIC zastosowano również regulację aktywnego stanu zatrzymania - dającą dodatkowe bezpieczeństwo przy zatrzymywaniu i ruszaniu z miejsca na pochyłościach.
Ustawień działania przekładni i pojazdu dokonuje się na monitorze CEBIS, tak jak w ciągnikach Claas z najbogatszym wyposażeniem. Podczas jazdy kierowca dotykiem palca wybiera tryb jazdy a sama jazda regulowana jest pedałem lub wielofunkcyjnym uchwytem CMOTION.
Komentarze