- Versatile to producent z wieloletnią tradycją w branży rolniczej, cieszący się doskonałą reputacją. Firma Cummins jest podekscytowana współpracą z Versatile, ponieważ wykorzystujemy nasze mocne strony, aby stworzyć nowe możliwości dla obu firm. Cummins niedawno ogłosił swój plan wykorzystania istniejących platform i doświadczenia w technologii zapłonu iskrowego do budowy silników wodorowych — powiedziała Ann Schmelzer, dyrektor generalny Cummins Global Agriculture Business.

Versatile stosuje silniki Cummins od 1967 r. we wszystkich ciągnikach z napędem na cztery koła. Warto przypomnieć, że obecnym właścicielem Buhler Industries jest Rostselmash, największy producent kombajnów w Rosji, posiadający od grudnia 2021 r. ok. 96,7 proc. akcji Buhlera. Pozostałe udziały są w posiadaniu inwestorów na Giełdzie Papierów Wartościowych w Toronto.

Mimo kontrowersyjnych właścicieli Buhler Indutries po inwazji Rosji na Ukrainę opowiedział się za narodem ukraińskim. Dowodem na ten fakt było przyjęcie rezygnacji Konstanina Babkina z funkcji w zarządzie firmy. Poglądy Rosjanina stały w wyraźnym kontraście z poglądami reszty członków zarządu kanadyjskiego producenta i nie odzwierciedlały wartości Buhler Industries – można było dowiedzieć się z notatki prasowej firmy.

Wodorowy, ale spalinowy

Silniki spalinowe wodorowe zasilane paliwem o zerowej zawartości węgla będą służyć do zastosowań o wysokim współczynniku obciążenia, przy dużej wydajności. Według obu firm silniki wodorowe budowane na bazie jednostek spalinowych to idealne rozwiązanie, gdyż zapewniają niezawodność, dostępność części i odpowiednią moc oraz sprawność.

Podobne rozwiązanie w swoich ładowarkach teleskopowych planuje wdrożyć firma JCB. W tej chwili angielski producent koncentruje się na silnikach spalinowych wodorowych, gdzie wodór zmieszany z powietrzem jest wtryskiwany do komory spalania. JCB planuje dostarczyć pierwsze maszyny tego typu do końca bieżącego roku. Silnik ma ten sam rozmiar co model z silnikiem Diesla, a jego zasięg powinien wystarczyć na jeden dzień pracy. Jedyny problem dotyczy dostaw wodoru.

Silniki wodorowe Cummins mają trafić pod maski traktorów Versatile. Na razie nie wiadomo kiedy to nastąpi, fot. Cummins
Silniki wodorowe Cummins mają trafić pod maski traktorów Versatile. Na razie nie wiadomo kiedy to nastąpi, fot. Cummins