- Naszą główną troską było i pozostaje bezpieczeństwo oraz dobro osób, na których życie wpłynęła ta niepokojąca sytuacja. Zdecydowanie potępiamy działania rządu rosyjskiego, który naraża na niebezpieczeństwo miliony niewinnych ludzi i zamienia obywateli Ukrainy w uchodźców. Ta obawa dotyczy również naszych 700 pracowników i tysięcy klientów końcowych w Rosji oraz wpływu na obywateli, którzy nie są uczestnikami tej inwazji – napisano w oficjalnym piśmie firmy na temat wyjścia z Rosji.

Cummins na swojej stronie internetowej podkreślił, że decyzja była bardzo trudna, szczególnie dla pracowników firmy zatrudnionych w Rosji.

Ciągniki gąsienicowe Rostselmash serii 3000 DT miały zawojować świat. Jakie silniki będą stosowane zamiennie? fot. materiały prasowe
Ciągniki gąsienicowe Rostselmash serii 3000 DT miały zawojować świat. Jakie silniki będą stosowane zamiennie? fot. materiały prasowe

Wyjście Cumminsa z Rosji nie jest tylko zwykłym nic nieznaczącym obwieszczeniem. Jednostki z USA napędzają m. in. rosyjskie samochody dostawcze nowej generacji marki GAZ Gazela NN, ciężarówki Kamaz oraz ciągniki firmy Rostselmash serii 3000 DT. Traktory producenta z Rostowa nad Donem napędza 15-litrowy, 6-cylindrowy silnik Cumminsa typu QSX15.

Jednostki Cumminsa serii QSL o pojemności skokowej 8.9 l i mocy 360 KM pracują także w premierowym kombajnie Rostselmasha serii T500. Produkcję maszyn rozpoczęto pod koniec zeszłego roku, a oficjalna premiera dla publiczności  odbyła się na targach AgroComplex 2022 w Ufa pod koniec marca br.

Współwłaściciel Rostselmasha Konstantin Babkin twierdzi, że obecna sytuacja nie wpłynęła na wstrzymanie budowy nowej fabryki traktorów, która zgodnie z planami ma rozpocząć działalność pod koniec bieżącego roku. Babkin dodał, że obecnie trwają poszukiwania alternatywnych dostawców komponentów w Rosji i w krajach, które nie poparły sankcji wobec Federacji Rosyjskiej.

Cummins będzie pomagać Ukraińcom

Jednocześnie amerykańska firma zapowiedziała, że przeznaczy na potrzeby uchodźców 250 tys. dolarów i na pewno nie jest to ostatnie słowo Cumminsa w sprawie pomocy. Ponadto pracownicy sami zgłaszają się na wolontariat i aktywnie współpracują z organizacjami społecznymi, zwłaszcza w Rumunii i Polsce.

Pracownicy firmy Cummins na całym świecie współpracują również z GlobalGiving. Organizacja zainicjowała już Fundusz Pomocy Kryzysowej w Ukrainie.

Firma z ponad stuletnią tradycją

Firma Cummins powstała w 1919 roku. Od początku specjalizuje się w produkcji silników wysokoprężnych do różnych zastosowań. Jednostki Cumminsa są znane z napędzania ciężarówek i samochodów dostawczych. 

Kombajn Claas Trion 520 jest także napędzany silnikiem Cumminsa, fot. K.Pawłowski
Kombajn Claas Trion 520 jest także napędzany silnikiem Cumminsa, fot. K.Pawłowski

Oczywiście motory Cumminsa są używane także w sektorze rolniczym. Amerykańskie jednostki pracują lub pracowały w ciągnikach takich marek jak John Deere, JCB Fastrac, Case IH czy kombajnach Claas. Silniki z USA znajdziemy również w agregatach prądotwórczych użytkowanych w rolnictwie.