- Zdążyliśmy tylko zrobić mu zdjęcia, wystawić ogłoszenie i od razu został sprzedany. Nie sądziliśmy, że oferta spotka się z aż takim zainteresowaniem – powiedział nam pan Michał Bielecki z firmy DK Trading, sprzedający zabytkowy ciągnik.

Nic w tym dziwnego. Czerwone Porsche zainteresowało także naszą redakcję. Lubimy kształty zabytkowych ciągników spod znaku tej niemieckiej firmy, a egzemplarz z ogłoszenia wyglądał na naprawdę zadbany i kompletny. 

Prosto z Danii

Firma Michała Bieleckiego specjalizuje się w ciężarówkach, a hobbistycznie także w pojazdach klasycznych. Porsche Junior był pierwszym sprzętem rolniczym w historii przedsiębiorstwa.

Ciągnik został wyprodukowany w 1959 r. i w tym samym roku sprzedany w Danii. Co ciekawe przez ten okres był rękach jednej rodziny i pracował dla trzech pokoleń.

Wersja Junior 108 to najsłabszy model w gamie Porsch-Diesel. Jego moc to zaledwie 14 KM, fot. Michał Bielecki / DK Trading
Wersja Junior 108 to najsłabszy model w gamie Porsch-Diesel. Jego moc to zaledwie 14 KM, fot. Michał Bielecki / DK Trading

Dziś maszyna jest nadal w pełni sprawna, jeżdżąca i kompletna. Stan pojazdu sprzedający określił na bardzo dobry. Silnik pracował bez zarzutu i jeśli nowy właściciel chciałby prowadzić jakieś prace w swoim gospodarstwie to traktor był na to przygotowany.

Będzie pracował w Polsce

Zabytkowa maszyna trafiła do klienta w Polsce. Jest zatem szansa, że pojawi się na jakiejś imprezie związanej z zabytkową motoryzacją.

Ciągniki ze znaczkiem słynnej niemieckiej firmy motoryzacyjnej produkowano od 1956 r. przez Porsche-Diesel Motorenbau GmbH, które w całości było własnością Mannesmann AG. Traktory wyposażano w chłodzone powietrzem silniki wysokoprężne o mocach 14, 25, 38 i 50 KM. Model Junior 108, który znalazł się w sprzedaży na polskim rynku, należy do najmniejszych w gamie i wykorzystuje jednocylindrowy motor o pojemności skokowej 822 cc. W 1959 r. moc wzrosła do 15 KM, a w 1963 r. zakończono produkcję ciągników pod marką Porsche-Diesel.

Pojazd od początku, czyli od 1959 roku, znajdował się w posiadaniu jednej duńskiej rodziny, fot. Michał Bielecki / DK Trading
Pojazd od początku, czyli od 1959 roku, znajdował się w posiadaniu jednej duńskiej rodziny, fot. Michał Bielecki / DK Trading

Dziś, jak widać po szybkiej transakcji, opływowe czerwone ciągniki są poszukiwanymi pojazdami klasycznymi. Jest to ciekawy kąsek zarówno dla miłośników starszej techniki rolniczej, jak i entuzjastów samochodów osobowych marki Porsche.

Dobra cena

Cena wywoławcza za przedstawiony ciągnik wynosiła 39 900 PLN i odpowiadała wartości tych pojazdów na rynkach Europy Zachodniej.

Jaka była ostateczna cena transakcyjna oczywiście nie wiemy, gdyż jest to tajemnica sprzedającego i kupującego, ale z uwagi na duże zainteresowanie ogłoszeniem nie przypuszczamy, aby klient mocno się targował.

Sprzedający zapewnia, że to nie ostatnie jego słowo w sprawie zabytkowych traktorów i kolejne ogłoszenia są kwestią czasu.