Podobnie jak w przypadku smarów, tak i w przypadku olejów informacje o zalecanych środkach smarnych i interwały smarowania (jeżeli maszyna w taki układ nie jest wyposażona; zazwyczaj zalecane jest smarowanie co kilka godzin pracy) zawiera instrukcja obsługi maszyny. Czasem jednak i tutaj informacja jest zdawkowa, typu „ należy zastosować wysokiej jakości olej lub smar do łańcuchów”. W bardziej szczegółowo przygotowanych zaleceniach można zazwyczaj znaleźć informację o olejach klasy 85W-140.

– Formułowanie ogólnych zaleceń odnośnie stosowania oleju do łańcuchów jest mocno ryzykowne, podobnie zresztą jak przy środkach smarnych do innych zespołów maszyn. W praktyce dzisiejsze oleje przekładniowe są na tyle zaawansowane, że ich parametry wystarczą aby skutecznie smarować łańcuchy gdy mowa jest w instrukcji obsługi o olejach "łańcuchowych" – wyjaśnia Lech Lasek, menedżer produktu ds. motoryzacyjnych środków smarnych w Fuchs (PL). 

– Część producentów zaleca olej w klasie SAE 85W-140. W takim przypadku powinniśmy się tego trzymać. Zdecydowana większość olejów w tej klasie lepkości spełnia normę API GL-5 (najwyższą w 5-stopniowej skali, a więc olejów do układów wysokoobciążonych z dużą ilością dodatków uszlachetniających, przyp. mw), co jest w zupełności wystarczające jeżeli chodzi o obciążenia jakie występują w przekładniach łańcuchowych – kontynuuje Lech Lasek.

Niekiedy producenci zalecają stosowanie smarów na bazie olejów roślinnych, jednak nie chodzi tutaj o aspekty techniczne, lecz o środowiskowe. Zarówno w rolnictwie jak i leśnictwie stosowane są oleje biodegradowalne, ponieważ wycieki z układów takich maszyn prawie zawsze skutkują zanieczyszczeniem środowiska.

Zatem reguły dotyczące stosowanych w prasach, kombajnach czy innych maszynach rolniczych środków smarnych są dosyć proste. Warto pamiętać, że dosyć powszechnie stosowana praktyka stosowania do układów centralnego smarowania łańcuchów zużytego oleju, chociaż pozornie przynosi oszczędności, jest drogą donikąd; takie „środki smarne” nie są w stanie zapewnić dostatecznych parametrów smarowania i prowadzą do przedwczesnego zużywania się elementów ruchomych, co w rezultacie sprawia, że taki łańcuch trzeba znacznie wcześniej wymienić.

O tym, czym aplikować środki smarne zarówno płynne jak i stałe przeczytasz tutaj: 

Czym smarować maszyny?