PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Droższy w zakupie, tańszy w eksploatacji?

Droższy w zakupie, tańszy w eksploatacji?
Przekładnia Fendt Vario od lat sprawdza się na polu i na drodze, fot.Fendt

Sprawdzone powiedzenie mówi, że każda rozsądnie zainwestowana złotówka zwróci się dwukrotnie. Przykładem takiej inwestycji może być zakup ciągnika Fendt, który mimo nieco wyższej ceny zakupu odwdzięcza się tańszą eksploatacją.



Cena zakupu ciągnika, choć bardzo ważna, nie powinna być kwestią rozstrzygającą przy wyborze konkretnej marki i modelu. W przypadku ciągnika rolniczego kluczowe są koszty eksploatacji, które gospodarstwo musi ponosić na bieżąco.

W każdej branży mamy producentów tzw. „top”, za których produkty musimy zapłacić więcej. Dotyczy to samochodów, wyposażenia AGD, a nawet odzieży. Jednak z reguły wyższa cena zakupu i renoma marki pozwala dłużej i niezawodnie użytkować dany sprzęt. Fendt to marka, która od lat słynie z innowacyjnych rozwiązań, które doceniają pokolenia rolników. A to właśnie opinia użytkowników i ich zadowolenie świadczy o sile marki. Potwierdzają to także słowa specjalistów Fendt: „nie chcemy być najtańsi, chcemy być najlepsi”.

Przekładnia Vario – oszczędność na każdym polu

Jednym z przykładów rozwiązań podnoszących komfort, jakość pracy oraz generujących oszczędności jest bezstopniowa przekładnia, która pozwala precyzyjnie dostosować prędkość do każdej pracy i optymalnie obciążyć silnik tak, aby pracować efektywnie i spalać jak najmniej paliwa. Przykładem może być orka ciągnikiem dowolnej marki ze stopniową zmianą biegów. W polu okazuje się, że przełożenie na którym osiągamy 8 km/h nadmiernie obciąża silnik, więc trzeba pracować na niższym półbiegu np. z prędkością 7 km/h.

Wszystkie serie ciągników Fendt już od lat są wyposażone wyłącznie w przekładnie bezstopniowe sterowane dżojstikiem, fot.kh
Wszystkie serie ciągników Fendt już od lat są wyposażone wyłącznie w przekładnie bezstopniowe sterowane dżojstikiem, fot.kh

Przekładnia bezstopniowa Vario pozwala w każdych warunkach precyzyjnie dostosować przełożenie, aby optymalnie wykorzystać moc silnika. W efekcie tego ciągnik Fendt może wykonywać tę samą orkę np. z prędkością 7,5 lub 7,7 km/h. To prosty rachunek: w tej pracy wydajność ciągnika z przekładnią Vario jest wyższa nawet o 10 proc! Oznacza to, że dzięki przekładni Vario tę samą pracę zamiast w 10 można wykonać w 9 godzin!

Zużycie paliwa

To parametr mocno dyskusyjny, bo zależy od obciążenia silnika. Miarodajnym wynikiem odzwierciedlającym rzeczywiste spalanie są niezależne testy DLG. W tej konkurencji od lat ciągniki z niemieckiego Marktoberdorfu, niezależnie od klasy mocy nie mają sobie równych.

Analizując dane jednostkowego zużycia paliwa można bardzo szybko obliczyć oszczędności wynikające z niższego spalania. Jeśli jednostkowe spalanie jest niższe np. tylko o 8 g/kWh (np. 232 g/kWh w ciągniku Fendt 514 Vario, a np. 240 g/kWh w ciągniku konkurencyjnej marki podobnej mocy) to dla mocy 100 kW oszczędność na jedną godzinę pracy wynosi 800 g. Przekładając to na dzień roboczy, który trwa 10 h oszczędność wynosi już 8 l ON.

Analizując testy DLG warto zwrócić uwagę na parametr tzw. Powermix, który odzwierciedla rzeczywiste spalanie z różnych prac z częściowym obciążeniem silnika. W jednym z testów ciągnik Fendt 720 Vario uzyskał wartość Powermix 258 g/kWh. To wartość o 11 proc. niższa niż średnia dla innych ciągników testowanych przez DLG (średnia wynosi 289 g/kWh).

Rozwiązania na miarę czasów

Tutaj warto zwrócić uwagę choćby na silnik. Fendt wprowadzając przed laty filtr cząstek stałych do układów oczyszczania spalin od początku postawił na tzw. filtr pasywny, który nie potrzebuje dodatkowej dawki paliwa do oczyszczania. W tym czasie inni producenci wykorzystywali rozwiązania starszej generacji, które zwiększały zużycie paliwa.

Kolejny przykład rozwiązań które wpływają na zwiększenie wydajności pracy i niższe koszty eksploatacji to układ zmiany ciśnienia w ogumieniu Fendt VarioGrip. Jego wszystkie elementy montowane są fabrycznie, żaden element układu nie wystaje poza obrys ciągnika, więc trudno go uszkodzić.

Niezależny układ hydrauliczny

Too bardzo istotny charakterystyczny dla bawarskich traktorów element. Fendt to jedyny producent, który stosuje niezależny układ hydrauliczny we wszystkich seriach swoich ciągników. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Po pierwsze do przekładni nie dostaje się olej od maszyn towarzyszących, więc nie ma ryzyka zanieczyszczenia oleju lub zmieszania go z innym o nieodpowiednich dla napędu parametrach.

W ciągnikach Fendt układ hydrauliki zewnętrznej ma osobny zbiornik oleju, fot.kh
W ciągnikach Fendt układ hydrauliki zewnętrznej ma osobny zbiornik oleju, fot.kh

Poza tym przekładnia zawsze pracuje z optymalną ilością oleju. Dzięki niezależnemu zbiornikowi hydrauliki ciągniki te nie mają sobie równych pod względem dostępnej ilości oleju do zasilania maszyn towarzyszących. Poza tym niezależny zbiornik pozwala stosować w hydraulice bio oleje. To zaleta, którą dostrzegają głównie firmy z branży komunalnej.

Rozdzielenie olejów wpływa także korzystnie na okres ich wymiany. W ciągnikach Fendta olej przekładniowy i hydrauliczny wymienia się co 2000 h.

Wartość ciągnika przy odsprzedaży

Używane ciągniki Fendt trzymają wysoką cenę na rynku wtórnym. Wielu rolników chętnie wybiera ciągniki tej marki, bo dobrze znają możliwości i zalety eksploatacji używanych maszyn tej marki. Bardzo często wyższa cena zakupu rekompensowana jest przez wyższą wartość odsprzedaży ciągnika używanego.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (94)

  • Anonim 2021-12-04 16:00:56
    Być może Fendt jest najlepszy a mój MTZ 820 to najgorszy ciągnik,ale na taki było mnie stać . Kupiłem go w2010 r.i robi w zasadzie wszystko na 26 ha i ma prawie 2000 h. Razem z bizonem palą mi 1600-1800l rocznie
  • Prawda 2021-12-04 09:13:15
    Fendt kiedyś był marka ale odkąd zaczęli nadmiernie oszczędzać to i sami Niemcy przestali je kupować tak jak kiedyś... Wystarczy w statystki spojrzeć.... Teraz Fendt Vario psują się po 6000 i to jest fakt
    • mnemonic222 2021-12-04 19:54:11
      Ty chyba swoje "statystyki"masz, pewnie z symulatora...
  • Hubert 2021-12-03 23:51:27
    Każdy jeździ ciągnikiem takim na jaki go stać.
  • UOKIK 2021-12-03 16:47:24
    OJ SIĘ UOKIK ZA WAS WEŹMIE, OJ UOKIK SIĘ ZA WAS WEŹMIE. SPONSOROWANY ARTYKUŁ, LOKOWANIE PRODUKTU A ZERO O TYM INFORMACJI ;) ŻENUJĄCE, NIE PIERWSZY RAZ.
    • mnemonic222 2021-12-03 18:36:06
      Za ciebie się wezmą za podszywanie się i trolowanie, zresztą nie pierwszy raz...
      • UOKIK 2021-12-10 09:47:48
        Czy ja się podszywam? Stwierdzam fakty że jakiś czas temu za dzieciaków z Youtuba się OUKIK zabrał, kwestia czasu jak zacznie zwracać uwagę na tego typu artykuły ;)
  • Ej ej 2021-12-03 10:53:28
    Jako właściciel 3 Fendtów chętnie się wypowiem, Mam 716 z 2002 roku 820 z 2009 i fendt 512 z 2019 roku. Tylko ostatni jest u mnie od nowości. Pracują na 160ha ziemi, często świadcze usługi w worzeniu ziemi i piasku przyczepami. Maszyny sprawują się świetnie a nawet znakomicie, biorąc pod uwagę konkurencje albowiem mam porównanie posiadam Johna 7530 i w skrócie 820 go UPOKARZA pod każdym względem zwłaszcza w spalaniu. Na tym samym kursie czasami mamy różnice 4 litrów. Uważam że to przepaść. John jest u mnie tylko do czasu rozpatrzenia wniosku przez agencje na nowego 828vario. Jakbym miał opisać te ciągniki to zrobiłbym to tak jak w tytule drogi w zakupie tani w eksploatacji. Pracownicy bardzo lubią te ciągniki często powtarzamy że johem jeździ się u mnie za karę. Jeżeli ktoś ma możliwość proszę wybrać Fendta, a już szlag mnie trafia jak widze że ktoś wybrał johndeerea Seri r którego miałem okazję testować 3 dni przy mojej przyczepie... A właściwie to 1,5 dnia bo takie błędy wyrzucal że masakra. John deere skończył się na Seri 6020 czy 7020 bo wyżej katastrofa na obronę tej marki pozostaje tylko to że ma pełną ramę a tak to porażka za porażka. Wkładając już zupełnie kij w mrowisko napisze iż 512 (4 cyl, tur) przeciągnął na linie 1634 ku zdziwieniu kierowcy ursusa który był pewny wygranej (dzisiaj ten pan różnież postawił na Fendta).... Żeby dzisiaj mieć Johna trzeba mieć blisko do serwisu w nowszych wersjach a w starszych blisko na stację benzynowa. Polecam prawdziwym rolnikom ten sprzęt a nie tym weekendowym z 30 hektarami. W moim johnie fajny jest tylko uciag bo siłę ma ale tak to się raczej nie polubimy zwłaszcza przy ropie za 6zł. A wychodząc na przeciw tutaj komentujacym że remont Vario kosztuje 70 tys... Za 20 tys złotych zmieniliśmy skrzynie w ciągniku kolegi 818 Vario SAMI bez serwisu i udało się dostać za tyle nowy podzespół. Za 20 tys ma skrzynie na następne 15 tys godzin. Fendta hejtuja osoby które nie miały z nim styczności badz je na nie nie stać ale psioczyć trzeba. Uważam że w naszym kraju jest tendencja do chwalenia swojego ale Fendta z czystym sumieniem polecam FENDT TO FENDT
    • + vario 2021-12-03 14:31:38
      Również mam fendta i nie wspomniałeś tu nic o Vario. Skrzynia Vario dla połowy rolników najlepsza skrzynia w rolnictwie - druga połowa nią nie jeździła :) pozdrawiam z 724. Ciągnik REWELACYJNY, deklasuje inne kolory zieleni. Pozdrawiam
    • Andszej 2021-12-05 03:22:51
      Tak, tak było a później wyłączyłeś symulator farmy bo łojciec cie zagonił do odrabiania lekcji
    • Zibi 2021-12-05 18:36:37
      Pierdu ,pierdu
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.98.96
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.