PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Drugie wrażenie

Autor:

Dodano:

Tagi:

Czy możliwe jest dzisiaj sprawne funkcjonowanie gospodarstwa bez samochodu? Chyba nie. W rolnictwie najbardziej przydatne są samochody użytkowe, specjalnie przygotowane do przewożenia różnych materiałów. Maszyną, która przeszła



Gazela to samochód produkowany w Rosji, w zakładach GAZ. Ale te przywożone do Polski są bez silnika. Dopiero tutaj samochody wyposażane są w znane silniki Andorii-Mot. W sprzedaży dostępnych jest kilkanaście modeli Gazeli z różnym rozstawem osi, ładownością i wieloma wersjami zabudowy. Testowaliśmy model z zabudową kontenerową.

Estetyka i wygląd


W przypadku Gazeli należy zdecydowanie oddzielić wygląd zewnętrzny od estetyki i jakości wykonania wnętrza szoferki. Na pierwszy rzut oka samochód prezentuje się korzystnie. Duże światła, metalowy „grill" i zaokrąglone kształty kabiny nadają jej nowoczesny wygląd. Samochód na drodze nie różni się wizualnie od modeli zachodnich. Niektórzy mogą uznać, że ogólny ład burzą wystające po bokach kierunkowskazy, które w zależności od modelu mają różne kształty. Kojarzące się jednak z rosyjskimi konstrukcjami toporne wykonanie daje o sobie znać we wnętrzu kabiny. Wykończenie elementów deski rozdzielczej, stylistyka zegarów czy kierownica z niezbyt wygodnego tworzywa – nie zachwycają. Deskę rozdzielczą i całą kabinę wykonano z szarego plastiku z czarnymi wstawkami. Zegary przypominają te z aut z poprzedniej epoki, z tą różnicą, że w Gazeli prędkościomierz kończy się na 200 km/h.

Wygoda użytkowania

gazela_wnetrze.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Wnętrze kabiny nie poraża jakością wykonania.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy pozycja kierowcy w danym samochodzie jest wygodna, czy nie. To zależy od tego, czy kierowca jest wysoki, czy niski, szczupły czy grubszy. Każdy zatem może mieć swoje zdanie. Siedzenie, mimo iż nie zostało wykonane z nowoczesnych materiałów, jest wygodne. Jest możliwość regulowania go w poziomie i pochylenia oparcia. Po odpowiednim dopasowaniu pozycji fotela, okazało się, że nawet kilkugodzinna jazda zbytnio nie męczy. Kierownica jest na tyle duża, aby manewrowanie samochodem nie sprawiało trudności.

Długa i wysoka dźwignia zmiany biegów przypomina starsze konstrukcje samochodów użytkowych. Biegi wchodzą jednak bez problemów, a do zamaszystych ruchów, jakie należy przy tym wykonywać, można się szybko przyzwyczaić. Po kilkudziesięciu kilometrach kierowca już na to praktycznie nie zwraca uwagi. Jak to bywa we wschodnich konstrukcjach, kilka rzeczy wygląda i działa nieco inaczej niż w samochodach zachodnich. Stacyjka jest z lewej strony, a włącznik świateł z prawej. Klakson uruchamia się, pociągając do siebie dźwigienkę od wycieraczek (spryskiwacz włącza się, popychając tę samą dźwignię).

Na plus zasługują duże dzielone lusterka. Dzięki nim wyraźnie widać, co dzieje się z tyłu. Ułatwiają również precyzyjne parkowanie.

Nawiew działa sprawnie i bardzo szybko ochładza lub rozgrzewa powietrze w szoferce.

Prowadzenie

gazela_wejscie.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Stopka ułatwiająca wejćcie do kontenera.

Wsiadając do Gazeli, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jest to samochód rosyjski. Pierwsze kilometry pokazują, że różnica w prowadzeniu między nim a samochodami z wyższej półki jest duża. Sprzęgło działa lekko, a wszystkie biegi wchodzą. W egzemplarzu testowym delikatny opór można było odczuć podczas wrzucania dwójki.

Kierownicą nie da się raczej operować, używając jednego palca, ale z drugiej strony kierowca nie męczy się podczas prowadzenia. Mimo dużych rozmiarów samochód jest zwrotny i nie sprawia większych problemów z parkowaniem, podczas którego świetnie sprawdziły się wspomniane wcześniej lusterka.

Chyba największym plusem samochodu był zamontowany polski silnik. Jednostka Andorii-Mot, dość głośna, pozwalała na dobre przyspieszenia na drugim, trzecim i czwartym biegu. Jest to nowoczesny silnik, spełniający normę emisji spalin Euro-4, wyposażony w system bezpośredniego wtrysku paliwa Common-Rail. Po otwarciu maski okazało się, że dostęp do najważniejszych podzespołów i zbiorników z płynami jest bardzo dobry, co ułatwia konserwację i wszelkie wymiany. Podczas pierwszych kilometrów jazdy kierowca nie odczuje komfortu prowadzenia. Niektórym auto może się wydawać nieco niepewne. Rozstaw kół jest dość duży, co nie ułatwia jazdy w koleinach.

Osiągnięta podczas testów prędkość maksymalna wyniosła 110 km/h (bez załadunku). Maszyna na pewno pojechałaby nieco szybciej, jednak nasze obawy wzbudziło wcześniej hamowanie na mokrej powierzchni. Jest to nie tyle problem hamulców, co opon. Standardowo zamontowane gumy nie spisały się podczas hamowania w deszczu. Przy gwałtowniejszym koła blokowały się bardzo szybko i samochód wpadał w poślizg (jazda bez załadunku). Przy delikatnym, pulsacyjnym nie było takich problemów, a przecież czasem zdarzają się sytuacje, w których trzeba gwałtowniej użyć pedału hamulca. Samochód nie jest wyposażony w ABS. Jazda po bezdrożach, piasku i grząskiej ziemi wyglądała znacznie lepiej. Samochód trzymał się wyznaczonego toru jazdy, a opony zachowywały się dużo pewniej niż na mokrym asfalcie.

Zastosowanie

Większość samochodów użytkowych, w tym Gazela, ma duże zastosowanie w zależności od wersji zabudowy. Przed zakupem każdy musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czego oczekuje od samochodu. Czy auto będzie przewoziło towar na targ, czy niezbędne do pracy narzędzia.
Gazela sprzedawana jest w wielu wersjach z kabinami 3- i 6-osobowymi, z różnym rozstawem osi i napędem na 1 lub 2 osie. Dla jednych najlepszym rozwiązaniem będzie wersja furgon z trzema lub siedmioma miejscami siedzącymi i napędem na dwa lub cztery koła (auto z napędem 4x4 ma większy o 20 cm prześwit). Dla drugich wersja skrzyniowa lub wywrotka, izoterma, chłodnia czy choćby właśnie kontener. Możliwości specjalistycznych wersji zabudów jest wiele. W wersji kontenerowej sama zabudowa zasługuje na uwagę. Jest solidnie wykonana i robi korzystne wrażenie. W środku zamontowano specjalne listwy po bokach umożliwiające przymocowanie przewożonego materiału.

Granice możliwości

gazela_opona.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Rosyjskie opony kiepsko spisywały się podczas hamowania na mokrej nawierzchni.

Aby sprawdzić granice możliwości Gazeli, przetestowano ją w trudnym terenie, polnym, piaszczystym z nierównymi drogami, na grząskim piasku i w błocie. Można oczywiście kupić Gazelę furgon z napędem 4x4 i specjalnymi terenowymi oponami, ale ta, która przeszła „Test FarmeraÅh była z założenia przeznaczona do jazdy w normalnych warunkach. To, czego można się było spodziewać – lekkie warunki terenowe, nie sprawiają maszynie żadnych problemów. Okazało się, że w trudniejszym terenie Gazela również sobie radzi. Mimo iż dawniejsze samochody zza wschodniej granicy były bardzo toporne, to zwykle sprawdzały się w warunkach ekstremalnych. Gazela w pewien sposób nawiązuje do ich możliwości. Nie jest to oczywiście UAZ czy Łada Niva, ale jak na samochód użytkowy, radzi sobie całkiem nieźle. Jak już wspomnieliśmy, opony, które nie spisują się najlepiej na mokrym asfalcie, znacznie lepiej sprawdzają się na szutrze i piachu.

Analiza kosztów

gazela_stacyjka.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Stacyjka znajduje się z lewej strony.

Średnie spalanie samochodu wynosi ok. 10 l na 100 km (po mieście – 11,3 l; na trasie – 9,2 l). Z elementów, które zużywają się stosunkowo szybko, można wymienić klocki hamulcowe produkowane w Rosji. Ich koszt to 45 zł brutto (za komplet). Z zakupem części zamiennych nie ma większych problemów, ponieważ sprzedawane są od kilku lat w sklepach Andorii-Mot (w tym w sklepie hurtowym), w sieci Traidingu (Gazela z silnikiem rosyjskim) i od niedawna w składzie firmowym firmy AVC. Przykładowe ceny podstawowych części: tarcze hamulcowe – 150 zł/szt., filtr powietrza – 50 zł/szt., filtr oleju – 12 zł., filtr paliwa (Bosch) – 75 zł. Samochód ma dwuletnią gwarancję (na silnik 3 lata, z limitem kilometrów 100 000 km). Pierwszy przegląd przeprowadza się po 1500–2000 km na koszt firmy AVC. Klient płaci tylko za materiały eksploatacyjne, jak olej. Następne przeglądy odbywają się co 15 000 km. Średni koszt przeglądu to 450 zł.

Wybrane dane techniczne Gazeli w wersji podwozia do zabudowy model 330202-1143 (na takim można zamontować kontener):
Silnik - Andoria ADCR (turbodiesel z intercoolerem)
Moc (KM) - 115
Rozstaw osi (m) - 3,5
Długość (m) - 5,74
Szerokość (m) - 2,38
Prześwit (cm) - 17
Napęd - 4x2
Ładowność (kg) - 1820
Prędkość maks. (km/h) - 130

Naszym zdaniem

Karol Hołownia

Sylwetka nadwozia jest zgrabna i nie odbiega kształtem od innych aut tej klasy. Kontener jest prosty i funkcjonalny, szkoda tylko, że światło można włączać jedynie z szoferki.
Wnętrze szoferki wykonano niezbyt starannie i z materiałów kiepskiej jakości. Plastikowe elementy często nie współgrają ze sobą, schowki są dosyć pojemne, ale mają niezbyt funkcjonalne zamki. Kilka elementów obsługi jest rozmieszczonych inaczej niż w większości europejskich aut i ich obsługa wymaga przyzwyczajenia. Pozycja za kierownicą jest dostatecznie wygodna, nawet kierowca o wzroście 1,9 m nie powinien narzekać na brak miejsca. Dźwignia zmiany biegów jest długa i ma duży skok, ale zmiana przełożeń okazuje się łatwa, skrzynia działa płynnie. Samochód nieźle przyspiesza na niższych przełożeniach. Silnik pracuje z miłym dla ucha świstem turbiny, mógłby być jednak lepiej wyciszony.
Gazela to z pewnością nie auto dla wybrednych. To prosta konstrukcja z podstawowym wyposażeniem. Z jednej strony przydałoby się kilka udogodnień, z drugiej jednak ich brak może być dla wielu zaletą, ponieważ nie będą zwiększały kosztów eksploatacyjnych i napraw. Gazela najlepiej sprawdzi się przy przewożeniu towaru na krótkich odcinkach.

Bartłomiej Kowalski  

gazela_wejscie.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Stopka ułatwiająca wejćcie do kontenera.

W środowisku rolniczym panuje niepisany podział na zwolenników nowoczesnych konstrukcji i miłośników maszyn prostych w swej budowie. Testowany przez naszą redakcję samochód to propozycja dla tej drugiej grupy. Nieco szorstki i toporny, przypominający starsze konstrukcje – takie, niestety, jest pierwsze wrażenie. Jednak wraz z przejechanymi kilometrami kierowca z pewnością znajdzie w maszynie więcej plusów. Do prowadzenia i zmiany biegów można się przyzwyczaić. Podobnie do wnętrza szoferki i wykończenia.
Nie jest to maszyna, którą chętnie pokonuje się kolejne kilometry na autostradzie, ale może okazać się dobrym rozwiązaniem w wypadku transportu na mniejsze odległości, nawet w polowych warunkach.
Gazela nigdy nie będzie królową salonów samochodowych, ale może stanowić ciekawą propozycją dla osób szukających auta do pracy, ponieważ niektóre jej wady mogą okazać się zaletami w realiach pracy w gospodarstwie. Przykładowo, w gospodarstwie nie trudno o obtarcie lub wgniecenie. Na szczęście dużo elementów wnętrza szoferki czy elementów karoserii można łatwo wymienić w domowych warunkach. Największym atutem jest, niższa niż w wypadku większości nowych samochodów użytkowych, cena. Nowa Gazela z kontenerem kosztuje około 85 tys. brutto. To jest 20–60 tys. zł brutto mniej niż inne samochody wyposażone w kontener (w zależności od modelu).

gazela_reflektor.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Dla wielu atutem będzie łatwy demontaż poszczególnych części i podzespołów.

gazela_swiatla.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Światła i kierunkowskazy są widoczne i działają bez zarzutu.

gazela_grill.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Grill jest metalowy i ma charakterystyczny dla Gazeli kształt.

gazela_kontener.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Zabudowa kontenerowa w Gazeli zasługuje na pochwałę.

Źródło: "Farmer" 19/2008



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.3.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.