Prezentacja nowych rozwiązań firmy Case IH odbyła się 26-27.07 br. w okolicach Bratysławy, na polach gospodarstwa FirstFarms, które użytkuje prawie 9 tys. ha gruntów rolnych. Miejsce nie było przypadkowe, ponieważ zaprezentowano tam również duże, nowe maszyny.

GĄSIENICOWIEC Z BEZSTOPNIÓWKĄ

Ciągniki gąsienicowe Case IH Quadtrac stanowią główną siłę pociągową wielu wielkoobszarowych gospodarstw na świecie. Do dziś te przegubowe traktory nie były wyposażane w przekładnie bezstopniowe, ale teraz ta sytuacja uległa zmianie. Przekładnia CVX Drive trafi do trzech największych modeli z tej serii, a więc Quadtraca 470, 500 oraz 540 o mocach maksymalnych odpowiednio: 525 KM, 558 KM i 613 KM. Nowe traktory dostępne będą w sprzedaży jeszcze w tym roku.

Jak zapewniają przedstawiciele firmy, przekładnia CVX Drive ma wiele zalet: łatwiejszą obsługę, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku mniej doświadczonych operatorów, szybsze przyspieszanie do prędkości docelowej w polu i na drodze, zmniejsza zmęczenia operatora, pozwala rozwinąć pełną moc przy niskiej prędkości jazdy w specjalistycznych pracach lub stosowaniu specjalnych narzędzi roboczych oraz daje możliwość wykorzystania pełnej wydajności układu hydraulicznego przy jeździe z niską prędkością. To z kolei ma się przełożyć na wzrost ogólnej wydajności, szybsze cykle robocze i większą oszczędność paliwa.

Wyprodukowana przez firmę ZF przekładnia CVX Drive umożliwia płynne przyspieszanie do przodu w zakresie prędkości od 0 do 40 km/h i do tyłu w zakresie od 0 do 18 km/h, a dodatkowo umożliwia zapisanie do pamięci trzech regulowanych prędkości docelowych pomiędzy 0-40 km/h, które można modyfikować za pomocą pokrętła i przycisków na dżojstiku Multicontroller. Prędkość jazdy 40 km/h jest osiągana przy zaledwie 1640 obr./min. Nowa przekładnia dysponuje także funkcją redukcji biegu, która umożliwia maksymalne przyspieszenie. Warto również dodać, że moc jest przenoszona w 100 proc. mechanicznie przy prędkości poniżej 10 km/h, czyli takiej, na której są wykonywane ciężkie prace uprawowe. Nie można także nie wspomnieć o funkcji aktywnego zatrzymania, która zapobiega staczaniu się ciągnika przy zatrzymaniu się na pochyłości bez konieczności użycia hamulca nożnego lub ręcznego. Po upływie 45 s takiego postoju następuje automatyczne zaciągnięcie hamulca postojowego.

WIĘCEJ MODELI MAXXUM I NOWA PRZEKŁADNIA

Po zaprezentowaniu w połowie ubiegłego roku nowej generacji popularnych ciągników Maxxum traktory te już przeszły kolejne ulepszenia. Jedną z nowości jest wdrożenie przekładni powershift o nazwie ActiveDrive8, dysponującej 24 biegami w przód i tył przełączanymi pod obciążeniem w trzech zakresach (8x3). Pierwszy zakres obejmuje prędkości do 10,2 km/h i został specjalnie stworzony pod kątem ciężkich prac uprawowych - drugi jest podstawowym zakresem roboczym i pozwala pracować ciągnikiem przy prędkości od 1,6 do 18,1 km/h. Według przedstawicieli firmy w tym zakresie jest wykonywanych niemal 90 proc. wszystkich prac w polu, na łąkach, a także z wykorzystaniem ładowacza czołowego. Do jazdy po drodze służy trzeci zakres przekładni. Ciekawostką jest tutaj funkcja "omijania biegów", która umożliwia ruszanie z dowolnie ustawionego biegu w tym zakresie. Jest to szczególnie przydatne podczas przejazdów bez większych obciążeń, ponieważ dzięki niej można pominąć najwolniejsze biegi, a dzięki temu szybciej rozpędzić maszynę. Z kolei funkcja "auto" umożliwia zmianę przełożeń pomiędzy 8 biegami w najwolniejszym zakresie oraz pomiędzy szesnastoma w dwóch wyższych zakresach. Nowa przekładnia ActiveDrive8 stanowi uzupełnienie dotychczasowej gamy przekładni montowanych w ciągnikach Maxxum: 4-biegowej półautomatycznej przekładni ActiveDrive i przekładni bezstopniowej nazywanej obecnie CVXDrive.

Tym, co z pewnością ucieszy wielu potencjalnych nabywców, jest fakt, że od trzeciego kwartału 2018 r. oprócz obecnie oferowanego ciągnika Maxxum 145 z 6-cylindrowym silnikiem o mocy 155 KM do sprzedaży wejdzie model Maxxum 150 również wyposażony 6-cylindrowy motor rozwijający moc maksymalną 175 KM. Ciągnik będzie mógł być wyposażony w przekładnię bezstopniową CVX lub przekładnię powershift ActiveDrive. Jednostka o pojemności 6,7 l, tak jak dotychczas, nie będzie wyposażona w filtr cząstek stałych DPF.

 

Artykuł ukazał się we wrześniowym numerze miesięcznika "Farmer"