PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Dwupaliwowy ciągnik New Holland ujrzał światło dzienne!

Interesująca koncepcja w postaci ciągnika New Holland T5.140 Auto Command H2 Dual Fuel zasilanego mieszanką oleju napędowego i wodoru została zaprezentowana w trakcie konferencji internetowej – pozwala zmniejszyć emisję CO2 o co najmniej 40 proc.



Pokazany w Holandii ciągnik powstał dzięki współpracy firmy Jos Scholman z New Hollandem. Bazą całego projektu został standardowy model T5.140 ze skrzynią bezstopniową i silnikiem o mocy maksymalnej 140 KM Stage V.

Domieszka wodoru maksymalnie 65 proc.

Na jego dachu pod specjalną pokrywą zamontowano pięć stalowych zbiorników, które mogą pomieścić łącznie 470 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Stamtąd specjalną instalacją gaz pod ciśnieniem 8 barów podawany jest przez kolektor dolotowy do komory spalania.

Ponieważ wodór nie zawiera węgla, wzbogacona nim mieszanka olej napędowy-powietrze spala się na tyle skuteczniej, że do atmosfery przedostaje się średnio od  40 - 45 proc. dwutlenku węgla mniej.

Jak informują osoby odpowiedzialne za cały projekt, aby zastosowany w ciągniku silnik FPT zachował swoją sprawność (moc, moment obrotowy) maksymalna domieszka wodoru powinna wynosić 65 proc., lecz z zastrzeżeniem, że w trakcie ciężkich prac polowych (np. orka) należy zachowywać przewagę oleju napędowego

Ilości wodoru zgromadzone w zbiornikach dachowych wystarczają na osiem godzin pracy, ale gdy go zabraknie można bez problemu kontynuować pracę ciągnikiem na samym oleju napędowym.

Jest drogo, ale to raczej słuszna droga w UE

Zestaw wodorowy H2 Dual Power będzie dostępny na razie tylko dla modelu New Holland T5.140 Auto Command (konieczność modyfikacji oprogramowania silnika pod różne modele i wersje) i na razie tylko u holenderskich dealerów. Cena takiego cacka (zestawu do ciągnika) to 70 tys. euro!

– Przyznaję, że projekt ciągnika zasilanego wodorem i tradycyjnym dieslem jest na razie rozwijany jedynie na rynku holenderskim z racji tej, że we współpracę, testy i pierwsze próby mocno zaangażowała się firma Jos Scholman z Nieuwegein – komentuje całe wydarzenie Kamil Deląg, specjalista ds. produktu New Holland Agriculture Polska.

– Biorąc pod uwagę jednak fakt jak duży nacisk na ekologię stawia obecnie UE w nowym budżecie to z pewnością będziemy mogli się spodziewać wdrażania w szybkim tempie tego typu produktów również i na naszym rynku – dodaje.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • Zbysio 2020-10-13 22:52:03
    10 lat temu jeździłem na wodorze MTZ . Każdy to może zrobić w garażu. Dwie elektrody z nierdzewki +- 12 V, zbiornik plastikowy, wsypać KOH podpiąć po turbinę i wio... (jeszcze zawór zwrotny) bezpieczeństwa .Oszczędności są i więcej mocy
  • T.B. 2020-10-11 11:49:14
    Nie tędy droga. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem generujące prąd dla napędu elektrycznego. 470 kg samego wodoru wystarczyłoby na kilka dni pracy. Lepszy był już ciągnik (prototyp) na metan.
  • Jas 2020-10-10 13:14:14
    Ponad 500 kg na dachu ładnie musi bujać w transporcie i nie tylko
  • Maniu 2020-10-10 09:54:45
    Góra kabiny to z daf xf sciagli
  • Marek 2020-10-10 09:44:07
    Wygląda jak daf 105
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.2.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.