PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Eksplozja nowości w Hanowerze

Eksplozja nowości w Hanowerze

Nie sposób wymienić wszystkich nowości, jaki można było zobaczyć podczas wystawy Agritechnica w Hanowerze, wystarczy wspomnieć, że powierzchnia tegorocznej ekspozycji to aż 42 hektary, a tylko do konkursu na innowacyjny produkt wystawy zgłoszono niemal 400 nowości.



To co rzuciło się w oczy podczas targów w Hanowerze, to przede wszystkim stale zwiększający się udział elektroniki i rozwiązań informatycznych. Z samym zastosowaniem układów elektronicznych w maszynach mamy już do czynienia od wielu lat. Teraz jednak producenci wprowadzają coś znacznie więcej. Rozwiązania techniczne, jakie obecnie proponują producenci sprzętu rolniczego, zaczyna się określać mianem przemysłu 4.0. To połączenie mechaniki, elektroniki, technologii informatycznych i internetu do kierowania procesami rozwoju i produkcji.

ŁADOWARKI Z NIETYPOWYM NAPĘDEM

Po raz pierwszy na targach i na świecie pojawiła się oferta pojazdu hybrydowego dla potrzeb rolnictwa, a mianowicie ładowarka teleskopowa Merlo 40.7 Hybrid. Zastosowane w niej rozwiązania - silnik spalinowy diesla i elektryczny umożliwiają na przykład bezemisyjną pracę w zamkniętych budynkach. W warunkach pracy poza budynkiem hydraulika i generator prądu napędzane są silnikiem diesla. Działanie silników może się też wzajemnie uzupełniać - maszyna może pracować w trzech trybach: elektrycznym, mieszanym i z napędem wyłącznie przez silnik spalinowy. - Dzięki takiemu połączeniu, w maszynie mogliśmy zastosować mniejszy silnik spalinowy i przez to zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. Może on na przykład służyć do poruszania się, gdzie w tym czasie wysięgnik może pracować zasilany elektrycznie - wyjaśnia Steffan Klein z niemieckiego oddziału Merlo.

Ładowarka Merlo 40.7 Hybrid jest wyposażona w silnik wysokoprężny o mocy niespełna 56 kW. Standardowo byłby to diesel o mocy nawet 100 kW. Zaletą takiego rozwiązania jest również to, iż konstrukcja silnika nie musi spełniać wyższej normy emisji spalin.

Podczas pracy w trybie elektrycznym, akumulatory wystarczą na około 2 godziny. Innowacyjne rozwiązanie Merlo ma charakter modułowy i może być wbudowane w układ innych maszyn włoskiego producenta. Zużycie paliwa w porównaniu do tradycyjnych maszyn tego typu jest niższe o około 30 proc.

Wprowadzanie elektrycznego napędu do ładowarek może się okazać początkiem trendu w tego rodzaju rozwiązaniach. Firma Weideman idzie jeszcze dalej w kierunku "czystego" napędu, prezentując prototyp ładowarki zasilanej wyłącznie baterią. Przegubowa ładowarka Hoftrac to pierwsza tego rodzaju konstrukcja, której możliwości robocze są takie same co maszyn w tej kategorii, zasilanych silnikami spalinowymi. Jedno ładowanie 400-kiloramowej baterii ma wystarczyć na około 4 godziny pracy.

CIĄGNIK TO NIE TYLKO MOC

W grupie tych najpopularniejszych i niezbędnych w każdym gospodarstwie maszyn rośnie m.in. oferta przekładni bezstopniowych dla różnych kategorii mocy. Można je spotkać coraz częściej w pojazdach mniejszych. W nowym Lamborghini Nitro producent wprowadza przekładnię VRT z trzema zakresami pracy.

Seria Nitro jest na razie dostępna w trzech zakresach: 100, 110 i 120 KM mocy znamionowej. Do napędu wykorzystano silnik Deutz o pojemności 3,6 litra z zewnętrznym, chłodzonym układem EGR oraz suchym katalizatorem DOC. Dzięki temu jednostka spełnia wymogi rygorystycznej normy Tier 4, bez konieczności stosowania płynu AdBlue.

Zupełną nowością w ofercie Grupy Same Deutz-Fahr jest wprowadzenie serii ciągników dużej mocy - od 270 do 440 KM. Długo oczekiwana seria 11 obejmuje maszyny o konwencjonalnej budowie wyposażone w przekładnie bezstopniowe. Z myślą o segmencie średniej mocy producent przedstawił serię 5C - wszechstronne ciągniki o mocy od 90 do 120 KM oparte na maszynach z serii 5. Ciesząca się powszechnym uznaniem seria 6, która niedawno otrzymała nagrodę German Design Award, wspólnie z kabiną MaxiVision, została wzbogacona o modele czterocylindrowe o mocy silnika od 120 do 140 KM oraz maszyny o mocy zwiększonej nawet do 210 KM.

Co również warte podkreślenia - Grupa Same Deutz-Fahr jako pierwsza zaprezentowała przekładnię wału odbioru mocy, w której przełączanie zakresu pracy możliwe jest też pod obciążeniem. W zależności od obciążenia silnika następuje tu automatyczne przełączanie pomiędzy znamionową prędkością obrotową i trybem ekonomicznym, tak aby utrzymać pożądaną prędkość WOM.

Na przekładnię bezstopniową postawił także Claas, ale w największych oferowanych przez siebie ciągnikach - Xerion 4000, 4500 i 5000. Przekładnia produkcji ZF jest oferowana w dwóch wariantach: Eccom 4.5 i Eccom 5.0. Podobnie jak dotychczas, ZF Eccom 4.5 dla modeli Trac oraz Trac VC obejmuje wiele funkcji, takich jak jazdę do przodu i do tyłu z pełną transmisją mocy oraz jazdę z prędkością maksymalną 50 wzgl. 40 km/h przy zredukowanej liczbie obrotów silnika. Sprzęgło WOM należy do wyposażenia seryjnego, a jako wyposażenie specjalne w ZF Eccom 4.5 dostępny jest napęd bocznikowy dla hydrauliki siłowej. Przez ten trzeci obieg hydrauliki można dodatkowo wykorzystywać do 90 kW mocy.

Korzystna cenowo i o prawie 700 kg lżejsza przekładnia ZF-Eccom 5.0 dostępna jest do wyboru z WOM lub bez niego. Prędkość maksymalna jest tu dla jazdy wstecz ograniczona do 30 km/h. ZF-Eccom 5.0 idealnie nadaje się do gospodarstw, gdzie Xerion Trac wykorzystywany jest do prac polowych. Właśnie z tego względu Claas oferuje wyposażenie do wyboru dla wszystkich modeli Trac, w Xerionie Saddle Trac 4000 jest to montowane seryjnie.

Ważnym punktem przy nowej serii Xerionów jest zastosowanie 6-cylindrowych silników Mercedes Benz. Na bazie technologii katalizatora SCR spełniono wymagania normy emisji spalin Stage IV (Tier 4). Silniki z Common Rail osiągają maksymalny moment obrotowy już przy 1 300 obr./min i jest on stabilny w szerokim zakresie liczby obrotów. Xerion 4000 posiada pod maską silnik OM 470 LA o pojemności 11 litrów. Oba duże modele: Xerion 4500 i 5000 napędzane są przez OM 471 LA z pojemnością skokową 13 litrów. Moce maksymalne silników nowych modeli ciągników to: 435, 490 i 530 KM.

Z kolei John Deere w dużym stopniu stawia na ciągniki w nieco niższych zakresach mocy: 80-120 KM. Jak mówią przedstawiciele amerykańskiego koncernu, ten segment rozwija się nie tylko w Polsce, ale i w pozostałych krajach Europy bardzo dynamicznie. W tej chwili w ofercie John Deere w wyżej wymienionym przedziale mocy dostępnych jest aż 27 modeli ciągników. - Tym razem na Agritechnice 2013 mówimy o dużej liczbie nowych, niewielkich maszyn do zastosowania w mniejszych i średnich gospodarstwach. Podobnie sprawa tyczy pras belujących oraz kombajnów, wśród których znalazły się modele W330 i W440. Pokazujemy także wiele rozwiązań rolnictwa precyzyjnego do zastosowania w strategii Farm-Sight - powiedział Christoph Wigger, wicedyrektor ds. sprzedaży i marketingu Deere & Company.

Nowością jest m.in. druga generacja serii 5M, 4-cylindrowe ciągniki 5E z m.in. zwiększonym udźwigiem podnośnika, 5G z niskoprofilowym modelem 5GL oraz modele 6R, 6M z ich nowymi, bardziej kompaktowymi odpowiednikami: 6RC i 6MC. Ciągniki 6090MC, 6100MC i 6110MC są wyposażone w standardzie w sprawdzone przekładnie Powr-Quad Plus oraz 4-cylindrowe silniki PowerTech PWX o pojemności 4,5 l pracujące w technologii jednopaliwowej. Za spełnienie normy spalin Stage 3b odpowiadają m.in. układ recyrkulacji spalin (EGR), turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) i filtr spalin (katalizator utleniający DOC oraz filtr cząstek stałych DPF). Maszyny są bardziej kompaktowe od swojego "starszego rodzeństwa" - serii 6M. Rozstaw kół w 6MC wynosi 2,4 m, dzięki czemu mają one zyskać na uniwersalności.

W skład serii premium, czyli 6RC, wchodzą modele: 6090RC, 6100RC i 6110RC. 4,5-litrowe silniki tych maszyn są wyposażone w system inteligentnego zarządzania mocą. Ponadto znajdziemy w nich opcje wyposażenia dla rolnictwa precyzyjnego, takie jak: iTEC Basic, GreenStar oraz ISOBUS.

W zakresie ciągników niekonwencjonalnych, bo z gąsienicowym układem jezdnym, koncern AGCO wyeksponował potężnego Challengera MT875E. Flagowy model z nowej serii MT800E dysponuje silnikiem o mocy znamionowej 590 KM, natomiast maksymalna to aż 640 KM. Do tej pory największy z Challengerów dysponował mocą niższą o 30 KM. W skład serii MT800E zastępującą MT800C wchodzą cztery modele. Nowe ciągniki korzystają z 12-cylindrowych silników w układzie "V" produkcji AGCO Power. Jednostki napędowe mają pojemność 16,8 litra. Silniki spełniają tzw. ostateczną normę emisji spalin Tier IV.

Przedstawiciele New Holland na swoim stoisku dumnie prezentowali serię ciągników T8 rozszerzoną o modele z przekładnią o nazwie Auto Command. Największy model z tej serii T8.420 (prezentowany podczas Agro Show 2013) osiąga moc 419 KM, co czyni go najpotężniejszym na świecie konwencjonalnym ciągnikiem z bezstopniową skrzynią biegów. Sześć modeli serii T8 o mocy od 273 KM do 419 KM zostało wyposażonych w silniki ECOBlue SCR Cursor 9, opracowane wspólnie z FPT Industrial, zgodnie z wymogami norm emisji spalin Tier 4A.

- Gama T8 Auto Command stanie się domyślnym wyborem i ostatecznym narzędziem pracy dla gospodarstw wielkoobszarowych oraz profesjonalnych usługodawców - powiedział Luca Mainardi, dyrektor ds. zarządzania produktami, odpowiedzialny za ciągniki. - Większy rozstaw osi oraz duża moc zapewnia wszechstronne działanie. Ponadto seria ta doskonale uzupełnia istniejącą pełną gamę modeli wyposażonych w przekładnię typu Powershift - przekonywał Mainardi.

Ciekawostką w ekspozycji targowej producenta błękitnych ciągników był model T6.140 zasilany metanem. Maszyna jest już wykorzystywana na znajdującym się w okolicach Turynu włoskim gospodarstwie La Bellotta. Zgodnie ze swoją strategią Clean Energy Leader, koncern od wielu lat wdraża rozwiązania w kierunku rolnictwa niezależnego energetycznie. - Na targach Agritechnica rolnicy mają możliwość zapoznania się z najnowszymi produktami i inicjatywami New Holland, mającymi na celu poprawę wydajności gospodarstw i ich zrównoważonego rozwoju. Mówię tu o maszynach, jak i najnowocześniejszych rozwiązaniach dla rolnictwa będących częścią oferty firmy - stwierdził Carlo Lambro, szef New Holland Agriculture. - Dzięki nim nasi klienci będą mogli osiągnąć więcej, przy mniejszym nakładzie środków. Właśnie w tych kategoriach postrzegamy przyszłość rolnictwa.

Zasilany metanem model T6.140 jest wyposażony we wszystkie standardowe funkcje ciągnika, a czterocylindrowy, trzylitrowy silnik wyprodukowany przez FPT Industrial dysponuje maksymalną mocą 135 KM, przy momencie obrotowym wynoszącym 620 Nm. Sprężony metan jest zgromadzony w dziewięciu zbiornikach. Pięćdziesięciokilogramowa pojemność pozwala na około pół dnia niezależnej pracy w normalnych warunkach roboczych, a dodatkowy 15-litrowy zbiornik z paliwem stanowi rezerwę, wykorzystywaną zależnie od zapotrzebowania.

Case IH, prezentując serie na rok 2014, CASE IH przedstawił m.in. najnowszą generację ciągników Steiger i Quadtrac, obejmującą modele Quadtrac 540, Quadtrac 580 oraz nowy topowy model Quadtrac 620 o mocy znamionowej 628 KM i mocy maksymalnej 682 KM. Dzięki temu nowe modele Case IH Steiger i Case IH Quadtrac są najmocniejszymi seryjnie produkowanymi ciągnikami na świecie. Silniki maszyn zapewniają moment obrotowy wynoszący prawie 3000 Nm, a ich masa własna sięga 25 ton. Nowe maszyny są napędzane silnikami Cursor 13 marki FPT Industrial. Jest to 6-cylindrowe źródło mocy o pojemności 12,9 litra, posiadające dwa intercoolery, co ma na celu poprawę efektywności termicznej silnika.

Wśród nowości Case IH znalazły się również ciągniki skierowane do średniej wielkości gospodarstw. Jest to na przykład seria Maxuum CVX, a więc z bezstopniową skrzynią biegów. Najnowsze modele oznaczone są symbolami: 110 CVX, 120 CVX i 130 CVX. Jednolita moc hydrauliczna jest dostępna w całym zakresie prędkości ciągnika i pochłania poniżej 25 proc. mocy całkowitej. Prędkość ekonomiczna 40km/h jest uzyskiwana przy zmniejszonej prędkości obrotowej silnika wynoszącej 1 600 obr./min. Zmiana biegu między dwoma zakresami pracy odbywa się automatycznie za pośrednictwem podwójnego sprzęgła. Technologia ta ma za zadanie zminimalizowanie straty mocy z tytułu tarcia. W ciągnikach Maxxum CVX znajdziemy również system Automatic Productivity Management, doceniony w większych ciągnikach Case IH.

W ofercie Landini, oprócz opisywanych wcześniej na łamach Famera nowych serii 6 i 7, znalazły się także kompaktowe ciągniki serii 4. Sześć maszyn jest oferowanych w zakresie mocy od 61 do 101 KM. W serii 4 ciągników Landini zastosowano silniki Deutz-a o pojemności 3,6, a w trzech mniejszych modelach 2,9 litra. Nie ma tutaj filtra cząstek stałych, a jedynie katalizator utleniający (DOC). W ciągnikach mamy do czynienia m.in. z nową przekładnią biegów powershuttle 12/12 z opcjonalnymi biegami pełzającymi. Przedni napęd i WOM są załączane elektrohydraulicznie. Dla zwiększenia komfortu operatora ciągniki wyposażono w nowe, czterosłupkowe kabiny. Masa podstawowa ciągników z silnikami 2,9 litra to 2,9 tony, natomiast z silnikami 3,6 litra to 3,2 tony. Udźwig większych maszyn sięga 3,6 tony.

W UPRAWIE WIELE SIĘ DZIEJE

Wzrost liczby urządzeń do sterowania i regulacji charakteryzuje również rozwój siewników, czego przykładem może być optymalizacja umieszczania ziaren w glebie na wymaganej głębokości czy też wyznaczanie ścieżek przejazdowych przy pomocy GPS. Wyróżniającym się rozwiązaniem w tym zakresie jest "inteligentny systemu dystrybucji" firmy PÖttinger. Oferuje on możliwość pojedynczego włączania i wyłączania poszczególnych wylotów głowicy rozdzielającej przy wyznaczaniu ścieżek przejazdowych, przez co łatwo można je dostosować do różnych szerokości maszyn pracujących na polu. Rozstaw i szerokość oraz rytmy ścieżek przejazdowych można po prostu wybierać na terminalu operatora. W czasie zakładania ścieżki przejazdowej powrót materiału siewnego przy równoczesnej proporcjonalnej redukcji dozowanej ilości nasion sprawiają, że ilość wysiewanego materiału przypadająca na jeden hektar pozostaje bez zmian. Możliwość indywidualnego odłączania jednej połowy (lewej lub prawej) pozwala rozpoczynać wysiew z dowolnej strony pola, a "Section Control" umożliwia dokładny wysiew na nieregularnych jego częściach. Rozwiązanie zostało nagrodzone srebrnym medalem targów.

Innym przykładem innowacyjnej konstrukcji austriackiego producenta maszyn jest koncepcyjne rozwiązanie (PCS) umożliwiające zarówno siew zboża, jak i precyzyjny wysiew na przykład kukurydzy. Możliwe są tutaj cztery zastosowania: siew zboża, siew kukurydzy z nawozem lub bez oraz siew kukurydzy z jednoczesnym podsiewem.

Innym przykładem innowacyjnego rozwiązania w technice siewu jest zmodyfikowany siewnik Horsch Focus TD - to jedna wśród wielu nowości niemieckiego producenta maszyn. Sednem innowacji nagrodzonej przez jury targów srebrnym medalem jest możliwość wysiewu punktowego nasion rzepaku i zbóż. Służą do tego specjalne talerze z tzw. zakrętem siewnym, w którym nasiona pojedynkują się. W glebie są umieszczane z prędkością około 15 ziaren na sekundę. Umożliwia to poruszanie się zestawu z prędkościami rzędu 8-12 km/h. Co ciekawe, w nowy system wysiewu można wyposażyć również dotychczasowe siewniki Focus. Wystarczy wymiana redlic.

Innym przykładem nowości Horscha jest dodatkowy zasobnik na nasiona lub nawóz, wykorzystywany z siewnikiem lub narzędziem uprawowym. Akcesoryjny zbiornik nie wymaga sprzężenia z nowym sprzętem uprawowym, ale może służyć do doposażenia już posiadanego parku maszynowego. System funkcjonuje w połączeniu z kultywatorami Terrano FM, MT oraz FX. Tylny zasobnik ma pojemność 2800 l i dzielone komory w stosunku 7/3. Podział ten zapewnia niezależne dozowanie dwóch różnych nawozów, dopasowując je do potrzeb gleby. Podział komory pozwala również na umieszczanie nawozów i równoczesny wysiew materiału siewnego (zwłaszcza jeśli chodzi o międzyplony).

W technice ochrony roślin Kuhn zaprezentował nowe, zawieszane opryskiwacze Altis, w których zbiorniki na ciecz roboczą zostały powiększone z 1800 na 2000 litrów. Wraz z powiększeniem wielkości zbiorników, środek ciężkości został przesunięty bliżej ciągnika, co ma zapewnić lepszą stabilność zestawu. Ważną zmianą jest modernizacja belki polowej, która teraz jest składana na trzy części, co ułatwia zarówno podczepianie maszyny do ciągnika, jak również transport.

Szerokość robocza z belką aluminiową do 36 metrów. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość podczepienia dodatkowego zbiornika PF 1500 (1500 l) lub PF 2000 (2000 l) z przodu ciągnika. Umożliwia on transport cieczy roboczej (tej samej lub innej niż z tyłu) lub czystej wody. - Jest to rozwiązanie dla gospodarstw, które niekoniecznie myślą o samojezdnym opryskiwaczu, a posiadają ciągniki, które mogą poświęcić dla takiej pracy, jest to ciekawe rozwiązanie, ponieważ oferuje pojemność 3500 litrów lub więcej - w zależności od wyboru zbiornika - tak jak w przypadku niektórych opryskiwaczy samojezdnych - powiedział podczas targów Artur Szymczak, dyrektor firmy Kuhn w Polsce. Opryskiwacz oferuje pełną funkcjonalność, jak w przypadku większych maszyn, a więc sterowanie za pomocą komputera, możliwość wyposażenia w moduł GPS czy system stabilizacji belki OptiLift.

Za kluczową innowację w ofercie Kuhn można uznać prasę kostkującą. Specjalny system zgniotu z dwoma tłoczyskami uderzającymi w prasowany materiał z pewnym opóźnieniem względem siebie, umożliwia uzyskanie balotów cięższych nawet o 25 proc. od standardowych, przy czym nie wymaga to dodatkowej mocy ciągnika. Rozwiązanie zostało nagrodzone srebrnym medalem targów.

CIĄGNIK ROKU 2014 WYBRANY

Tegoroczna Agritechnica była miejscem ogłoszenia wyników konkursu Tractor of the Year 2014 (ciągnik roku 2014). W finale wzięło udział siedem ciągników rolniczych i cztery specjalistyczne. Wyniki jury ogłosiło 10 listopada w pierwszym dniu targów.

Na podium z tytułem Tractor of the Year 2014 stanął Claas Axion 850. Miano ciągnika roku w kategorii najlepszego designu (Golden Tractor for the Design) zdobyło Lamborghini Nitro 130 VRT. Z kolei za najlepszą maszynę (Best of Specialized) specjalistyczną uznano pojazd Aebi VT450.

Zwycięzca w kategorii ciągników polowych - Claas Axion 850 - jest napędzany silnikiem Fiat Powertrain Technologies o pojemności 6,7 litra. Turbosprężarka, chłodnica powietrza doładowywanego, układ wtrysku Common Rail oraz wyeliminowanie recyrkulacji spalin sprawiają, iż jednostka napędowa przy 1800 obr./min generuje 264 KM mocy maksymalnej. Choć doładowana "szóstka" Axiona pochodzi ze stajni FPT, to jak zapewnia producent, jej cała charakterystyka pracy została opracowana w dziale rozwoju fabryki ciągników Claas w LeMans.

Standardową przekładnią Axiona 850 jest skrzynia typu semipowershift o nazwie Hexashift. Dużym udogodnieniem dla kierowcy jest możliwość przełączania sześciu biegów w czterech zakresach, bez konieczności posługiwania się sprzęgłem nożnym. Zarówno przełożenia pod obciążeniem, jak i grupy mogą być zmieniane automatycznie. Warto zaznaczyć, że producent już zapowiada w niedalekiej przyszłości możliwość wyposażenia ciągnika w przekładnię bezstopniową CMATIC.

Ciągnik z nowej serii Axion 800 jest teraz bardziej podobny do wyższego typoszeregu Axion 900 niż do dotychczasowej generacji 800. Do "większego brata" upodabnia m.in. stylistyka maski, czterosłupkowa kabina oraz podłokietnik z dżojstikiem Cmotion dla wersji Cebis. Nowy Axion ma też zwiększony rozstaw osi.

Jak mówią przedstawiciele jury konkursu, Lamborghini Nitro 130 VRT to nie tylko wygląd, ale również nowa gama wyposażenia, w tym również możliwość wyposażenia w przekładnię bezstopniową (VRT). Uwagę w ciągniku przykuwa dynamiczna stylistyka autorstwa biura projektowego Giugiaro Design. Do tego dochodzi jeszcze czarno-biała kolorystyka, agresywna linia maski i wlotów powietrza, co dodatkowo podkreśla temperament najnowszych maszyn Grupy Same Deutz-Fahr. Smaku dodaje również przednie i tylne oświetlenie LED.

Nitro jest napędzany czterocylindrowym silnikiem Deutza o pojemności 3620 cm³, zgodny z normą Tier 4. Odpowiednie parametry spalin udało się uzyskać m.in. dzięki zastosowaniu układu oczyszczania spalin z zewnętrznym EGR i z katalizatora DOC. Jednostka generuje maksymalnie 127 KM i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie prędkości obrotowych od 1600 do 2000 obr./min. Za wtrysk paliwa do cylindrów odpowiada układ Common Rail.

Lamborghini Nitro 130 VRT jest przedstawicielem serii, która wchodzi dopiero do oferty. Obecnie dostępne są modele Lamborghini Nitro z przekładniami mechanicznymi. Nitro 130 VRT jest najmocniejszym modelem w serii i do tego wyposażonym w najdroższą skrzynię przekładniową - bezstopniową. Skrzynia ma trzy tryby pracy: automatyczny, manualny i WOM. Funkcja PowerZero umożliwia zatrzymywanie ciągnika na pochyłościach bez konieczności używania pedału hamulca i używania hamulca postojowego oraz ponowne ruszenie bez obawy o stoczenie się ciągnika, nawet z przyczepą. Ponadto ciągnik wyposażono w układ hydrauliczny złożony z pojedynczej lub podwójnej pompy o wydatku 60 lub 90 l/ min. oraz do pięciu par wyjść hydrauliki zewnętrznej. Lamborghini Nitro otrzymało również możliwość doposażenia w układ kierowniczy SDD, czyli z możliwością pełnego skrętu tylko dwoma obrotami koła kierownicy. Możliwe jest także wyposażenie ciągnika w amortyzację przedniej osi.

Viatrac Aebi VT450 jest najnowszym wielofunkcyjnym pojazdem specjalistycznym. W swoim rodzimym kraju, czyli Szwajcarii, z powodzeniem jest wykorzystywany jako ciągnik rolniczy do takich prac jak zbiór zielonki, nawożenie, a nawet do prac polowych. Model VT 450 wyposażono w silnik VM R754 EU, który spełnia normę czystości spalin Euro 5. 98-konny turbodoładowany diesel wyposażony jest w układ oczyszczania spalin z ich recyrkulacją oraz filtrem cząstek stałych. Zatem jest to jeden z najbardziej ekologicznych pojazdów rolniczych.

Pojazd ma bezstopniową przekładnię aż z czterema trybami jazdy: polowym, transportowym, proporcjonalnym - do pracy na stokach oraz do pracy z frezem śnieżnym. Przekładnia oferowana jest również z czterema prędkościami maksymalnymi: 0-30 km/h, 0-40 km/h, 0-45 km/h i 0-50 km/h. Aebi dopasowuje w ten sposób swój pojazd do różnych przepisów odnoszących się do takich pojazdów w krajach europejskich.

Amortyzacja ramowej konstrukcji pojazdu opiera się na niezależnej pracy każdego z kół. Wahacze pozwalają na ruch pionowy koła w zakresie 100 mm. Podczas jazdy po utwardzonych drogach amortyzacja tylnej osi jest automatycznie utwardzana.

Z roku na rok konkurs Tractor of the Year staje się coraz bardziej zaciętą rywalizacją. Coraz trudniej też europejskiemu jury, w którym Polskę reprezentuje redakcja Rolniczego Przeglądu Technicznego, wyłonić spośród siódemki najlepszych ciągników nominowanych do nagrody tego jednego najlepszego. Przede wszystkim ze względu na coraz lepsze i coraz bardziej wyrównane pod względem wyposażenia i możliwości modele ciągników.

Tractor of the Year jest międzynarodową nagrodą przyznawaną przez dziennikarzy - specjalizujących się w technice rolniczej. Redakcje dwudziestu dwu czasopism z całej Europy są członkami jury. Nagroda ciągnika roku jest przyznawana od 1998 r.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.209.47
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.