PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Fendt 313 Vario za 250 000 euro... na baterie

Był nowy i spalinowy, a jest elektryczny - holenderska modyfikacja Fendta jest już gotowa i jeździ. Jak to jest zrobione?



Producenci ciągników intensywnie pracują nad elektryfikacją ciągników rolniczych, wydając na badania dziesiątki milionów euro. Jednak czy można przerobić ciągnik ze spalinowego na elektryczny w warsztacie? Okazuje się, że można, a nawet trzeba, jak tego życzy sobie klient.

Kilka miesięcy temu pisaliśmy o pracach nad przeróbką ciągnika Fendt 313 Vario na elektryczny, jakie prowadzi jeden z holenderskich dealerów firmy Fendt na zlecenie firmy Van Huizen, zajmującej się budową i utrzymaniem boisk oraz terenów zielonych.

https://www.farmer.pl/technika-rolnicza/maszyny-rolnicze/fendt-313-vario-na-baterie-od-tesli,106048.html

Projekt przekształcenia spalinowego ciągnika na elektryczny oparty został na gotowych rozwiązaniach firmy New Electric z Amsterdamu, zajmującej się projektowaniem i budową elektrycznych układów napędowych.

Elektryczny “przeszczep”

Specjaliści dealera Holland-Utrecht zdemontowali z ciągnika Fendt cały “klasyczny” napęd spalinowy i wszystkie podzespoły z nim związane. Za nowy napęd posłużyły dwa elektryczne silniki Simensa sprzężone z oryginalną przekładnią Vario.

Za źródło elektrycznej mocy odpowiada pakiet baterii od samochodu Tesla, który został zamontowany wokół ciągnika w specjalnych pojemnikach. Każdy z nich posiada własny układ wentylacji i ogrzewania pakietu baterii, żeby zawsze pracowały we właściwej, optymalnej dla najbardziej efektywnej pracy temperaturze.

Sprawdź ceny ciągników na portalu Giełda Rolna! 

Sporym wyzwaniem dla inżynierów było także oprogramowanie, które dopasowało charakterystykę pracy silników elektrycznych do właściwości przekładni Vario pod względem zarówno mocy, jak i momentu obrotowego.

Fendt 313 Vario na baterie - ile się ładuje?

Podstawowym problemem wynikającym z ładowania pojazdów elektrycznych jest dostępność odpowiedniej mocy ładowarek oraz związana z tym szybkość uzupełniania mocy w bateriach pojazdu.

Nowy Fendt dostosowano do ładowania z normalnego dostępnego gniazdka, a pojemność akumulatorów została dobrana w taki sposób, aby ciągnik mógł wydajnie pracować minimum 8 godzin dziennie przy średnim obciążeniu silników 50 proc.

Czas ładowania zestawów baterii ciągnika wynosi 15 godzin, a szacunkowa trwałość baterii to ok. 2000 ładowań.

Ciągnik będzie wykorzystywany do prac przy zieleni miejskiej i prac transportowych w obrębie stref zeroemisyjnych w centrach miast przez około 200 dni roboczych w ciągu roku. Przy takim obciążeniu szacuje się żywotność baterii na ok. 10 lat.

Jak podaje odpowiedzialny za konwersję Holland-Utrecht koszt przeróbki ciągnika Fendt 313 Vario na elektryczny wyniósł 250 000 euro.

Jeśli interesuje was ten projekt, zobaczcie naszą galerię.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (32)

  • dominik 2022-01-09 20:23:22
    takie ekologiczne, że baterie cza ładować energią , która jest pozyskiwana z węgla. Żywotność baterii tylko 10 lat a to główny koszt w tych traktorach to bardzo krótko. Na siłe lansowany eko motoryzacja, która z założenia się nie sprawdzi.
  • Mirek 2022-01-09 20:13:11
    Dokładnie tak panie Mariuszu Zdanowski ciągnik 21wieku tylko na baterie
  • Mm 2022-01-05 15:57:47
    A u nas ......koleś konwertuje 60tke....widzicie te przepaść technologiczno-techniczną między nimi a nami?Poczytajcie te komentarze poniżej, żenada.Wam dać MTZeta i najlepiej na węgiel,bo te " łelektryki panie to diobły i husyty wymyślajo co siły w rencach nie mieli".....
    • Rolnik 2022-01-05 16:46:20
      A co za różnica czy ten koleś w wolnym czasie konwertuje 60tkę czy skleja modele samolotów? Przecież on nie ma zamiaru tego produkować, ma takie hobby i tyle. Zrobi go i będzie cieszył oko a zapewne odwiedzi nie jedną wystawę rolniczą jako taka ciągnikowa "baba z wąsem". Pojedź do Wilkowic na zlot starych traktorów to dopiero zobaczysz "zacofanie" ludzi z całej Europy jarających się maszynami mającymi kilkadziesiąt lat.
      • mnemonic222 2022-01-05 18:11:12
        Ty już się jarasz zabytkami i swoimi wystawami, wracaj do modeli z papieru i symulatora, przestań tu robić trzeci świat...
      • Cola 2022-01-05 18:30:56
        Rolnik ma takie sprzęty jako podstawę parku maszyn
      • to ty jesteś ten mnemonic222 2022-01-06 13:28:56
        co pies ciebie eeeebał ?
      • mnemonic222 2022-01-06 21:23:33
        @to ty jesteś ten mnemonic222 Nie to ciebie, dlatego się tak chwalisz...
      • Rolniku 2022-01-09 14:00:31
        A teraz wyjaśnij różnicę między ludźmi którzy hobbystycznie kupują stary traktor i jeżdżą nim na zloty takie jak do Wilkowic a do gości tutaj którzy c360 uważają za cud techniki, mimo że fabryka sama przyznała że to największy badziew do PGR-ów a sama konstrukcja względem 4011 czy nawet c355 została uproszczona (jeden drążek kierowniczy zamiast dwóch, usunięta amortyzacja w przedniej osi i inne zalety 40-tki) żeby to tłuc jak najtaniej i jak najwięcej. Co innego jak kupujesz takiego starego Ursusa, remontujesz go i wstawiasz do garażu wyjeżdżając tylko od święta a co innego jak chcesz ryć tym hektary na co dzień.
  • Quattro 2022-01-04 23:52:04
    Myślę że do prac komunalnych bez większych problemów będzie mógłby być wykorzystywany jednak nie widzę tego ciągnika w polu. Bateria przy obciążeniu silnika 50 % ma starczać na 8 godzin czyli wsumie odpada do większości cięższych prac jeżeli wgl chcemy się nacieszyć tymi 8 godzinami.
  • Cieniutko 2022-01-04 21:11:34
    Ani nie ekologiczne ani nie ekonomiczne a do tego dla rolnictwa bezuzyteczne.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.249.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.