Unikatowość ładowarki Fendt Cargo T955 polega przede wszystkim na tym, że kabina jest unoszona i to na wysokość 4,25 m. Operator maszyny może zatem obserwować pracę wysięgnika z wysokości co najmniej pierwszego piętra!

Mieliśmy okazję wypróbować jak działa takie rozwiązanie podczas załadunku kompostu na wysoką przyczepę skorupową wyposażoną jeszcze w dodatkowe nastawki, co dawało wysokość burt na poziomie ok. 3,8 m.

Z góry widoczność nawet na wysoką przyczepę jest bardzo dobra. Jednoczęściowa szyba przednia nie jest zakryta w dolnej części przez np. deskę rozdzielczą, zapewnia dobrą widoczność na zewnątrz aż do podłogi kabiny
Z góry widoczność nawet na wysoką przyczepę jest bardzo dobra. Jednoczęściowa szyba przednia nie jest zakryta w dolnej części przez np. deskę rozdzielczą, zapewnia dobrą widoczność na zewnątrz aż do podłogi kabiny

Trzeba przyznać, że wrażenia z pracy z maksymalnie uniesioną kabiną są zupełnie nietuzinkowe. Wysoka pozycja daje doskonałą widoczność na osprzęt ładowarki – w tym przypadku łyżkę ale i poziom załadunku i rozłożenie materiału na przyczepie, co wprawnemu kierowcy daje możliwość dokładnego zapełnienia platformy. Na pewno będzie to też świetnym rozwiązaniem przy pracach wymagających dużej precyzji manipulowania wysięgnikiem na dużych wysokościach.

 

Z drugiej jednak strony do pracy na takiej wysokości trzeba się na pewno przyzwyczaić – podczas kilkunastominutowej próby towarzyszyły nam osobliwe uczucia..., zwłaszcza gdy maszyna podczas jazdy trafiała na nierówności – efekt nawet delikatnego przechylenia ładowarki na wyniesionej maksymalnie do góry kabinie jest potęgowany.

Przyciski do podnoszenia (czerwony) i opuszczania (zielony) kabiny. Obok hamulec, fot.kh
Przyciski do podnoszenia (czerwony) i opuszczania (zielony) kabiny. Obok hamulec, fot.kh

Jednak do większości prac nie ma potrzeby aż tak wysoko podnosić kabinę. Można unieść ją na kilkadziesiąt cm i już uzyskamy świetną widoczność na osprzęt i boki maszyny – czego nie uświadczymy w typowych ładowarkach teleskopowych, a do tego zyskamy bardzo dobre tłumienie drgań na siłowniku hydraulicznym podnoszącym „szoferkę”, które może być dodatkowo regulowane przy amortyzatorze gazowym. Widoczność na wysięgnik poprawia dodatkowo brak przedniej deski rozdzielczej – monolityczna szyba łączy dach z podłogą.

Podnoszenie i opuszczanie kabiny inicjuje się stopkami umieszczonymi pod lewą nogą operatora. Obok znajduje się także hamulec. Pozostałe elementy sterowania wyglądają podobnie jak standardowej ładowarce teleskopowej – wszystko jest intuicyjne i rozmieszczone z zasadami ergonomii.

Ładowarkę napędza 4-cylindrowy silnik o mocy 167 KM, fot.kh
Ładowarkę napędza 4-cylindrowy silnik o mocy 167 KM, fot.kh

Cargo T955 to bez wątpienia maszyna przeznaczona dla największych gospodarstw i firm usługowych. Oferuje bowiem bezkompromisowe rozwiązania i parametry pracy. Zamysłem jej twórców (maszyna powstała we współpracy z niemiecką firmą Sennebogen) było połączenie zalet klasycznej ładowarki teleskopowej – takich jak wysokość podnoszenia (8,5 m), wysięg, niewielka wysokość całkowita konstrukcji, duża zwrotność i optymalna stabilność – z mocą i wydajnością ładowarki kołowej należącej do tej samej klasy wagowej.

hydrostatyczny napęd inteligentnie reguluje rozdział mocy i umożliwia płynną jazdę z prędkością do 40 km/h, fot.kh
hydrostatyczny napęd inteligentnie reguluje rozdział mocy i umożliwia płynną jazdę z prędkością do 40 km/h, fot.kh

Maksymalny udźwig to aż 5,5 t, a pompa oferuje maksymalny wydatek na poziomie 200 l/min. i ciśnieniu 310 bar. Pod maską pracuje 4-cylindrowy silnik Perkinsa o mocy 167 KM.

Warto dodać, że ładowacz Fendta jest dostępny z różnymi typami opon (przeznaczonymi do pracy na twardym podłożu oraz na polu), różnymi zaczepami, czy wagą.

Podstawowe dane techniczne ładowarki Fendt Cargo T955

-       Masa robocza: 11,8 t

-       Maks. ładowność: 5,5 t

-       Maks. wysokość podnoszenia: 8,5 m

-       Maks. ładowność przy maks. wysięgu: 2,4 t

-       Siła zrywająca przy czerpaku: 85 kN

-       Przepływ oleju hydraulicznego: 200 l/min (ciśnienie robocze 310 bar)

-       Maks. prędkość jazdy: 20 km/h, opcjonalnie 40 km/h

-       4-cylindrowy silnik o mocy: 123 kW przy 2 200 obr/min, pojemność skokowa 4,5 l

-       Oscylacja osi tylnej +/- 8°

Fendt Cargo T955, fot.kh
Fendt Cargo T955, fot.kh