PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Fendt Cargo T955 - nietuzinkowa ładowarka (ładowacz?)

Fendt Cargo T955 - nietuzinkowa ładowarka (ładowacz?) Kabina w ładowarce Fendt Cargo T955 może unieść się na 4,5 m, fot.kh

Ładowacz teleskopowy Cargo T955 (bo takim mianem określa swoją nową maszynę Fendt) to jak na razie jedyna tego rodzaju konstrukcja oferowana na rynku maszyn rolniczych. Dlaczego? Zobaczcie sami.



Unikatowość ładowarki Fendt Cargo T955 polega przede wszystkim na tym, że kabina jest unoszona i to na wysokość 4,25 m. Operator maszyny może zatem obserwować pracę wysięgnika z wysokości co najmniej pierwszego piętra!

Mieliśmy okazję wypróbować jak działa takie rozwiązanie podczas załadunku kompostu na wysoką przyczepę skorupową wyposażoną jeszcze w dodatkowe nastawki, co dawało wysokość burt na poziomie ok. 3,8 m.

Z góry widoczność nawet na wysoką przyczepę jest bardzo dobra. Jednoczęściowa szyba przednia nie jest zakryta w dolnej części przez np. deskę rozdzielczą, zapewnia dobrą widoczność na zewnątrz aż do podłogi kabiny
Z góry widoczność nawet na wysoką przyczepę jest bardzo dobra. Jednoczęściowa szyba przednia nie jest zakryta w dolnej części przez np. deskę rozdzielczą, zapewnia dobrą widoczność na zewnątrz aż do podłogi kabiny

Trzeba przyznać, że wrażenia z pracy z maksymalnie uniesioną kabiną są zupełnie nietuzinkowe. Wysoka pozycja daje doskonałą widoczność na osprzęt ładowarki – w tym przypadku łyżkę ale i poziom załadunku i rozłożenie materiału na przyczepie, co wprawnemu kierowcy daje możliwość dokładnego zapełnienia platformy. Na pewno będzie to też świetnym rozwiązaniem przy pracach wymagających dużej precyzji manipulowania wysięgnikiem na dużych wysokościach.

 

Z drugiej jednak strony do pracy na takiej wysokości trzeba się na pewno przyzwyczaić – podczas kilkunastominutowej próby towarzyszyły nam osobliwe uczucia..., zwłaszcza gdy maszyna podczas jazdy trafiała na nierówności – efekt nawet delikatnego przechylenia ładowarki na wyniesionej maksymalnie do góry kabinie jest potęgowany.

Przyciski do podnoszenia (czerwony) i opuszczania (zielony) kabiny. Obok hamulec, fot.kh
Przyciski do podnoszenia (czerwony) i opuszczania (zielony) kabiny. Obok hamulec, fot.kh

Jednak do większości prac nie ma potrzeby aż tak wysoko podnosić kabinę. Można unieść ją na kilkadziesiąt cm i już uzyskamy świetną widoczność na osprzęt i boki maszyny – czego nie uświadczymy w typowych ładowarkach teleskopowych, a do tego zyskamy bardzo dobre tłumienie drgań na siłowniku hydraulicznym podnoszącym „szoferkę”, które może być dodatkowo regulowane przy amortyzatorze gazowym. Widoczność na wysięgnik poprawia dodatkowo brak przedniej deski rozdzielczej – monolityczna szyba łączy dach z podłogą.

Podnoszenie i opuszczanie kabiny inicjuje się stopkami umieszczonymi pod lewą nogą operatora. Obok znajduje się także hamulec. Pozostałe elementy sterowania wyglądają podobnie jak standardowej ładowarce teleskopowej – wszystko jest intuicyjne i rozmieszczone z zasadami ergonomii.

Ładowarkę napędza 4-cylindrowy silnik o mocy 167 KM, fot.kh
Ładowarkę napędza 4-cylindrowy silnik o mocy 167 KM, fot.kh

Cargo T955 to bez wątpienia maszyna przeznaczona dla największych gospodarstw i firm usługowych. Oferuje bowiem bezkompromisowe rozwiązania i parametry pracy. Zamysłem jej twórców (maszyna powstała we współpracy z niemiecką firmą Sennebogen) było połączenie zalet klasycznej ładowarki teleskopowej – takich jak wysokość podnoszenia (8,5 m), wysięg, niewielka wysokość całkowita konstrukcji, duża zwrotność i optymalna stabilność – z mocą i wydajnością ładowarki kołowej należącej do tej samej klasy wagowej.

hydrostatyczny napęd inteligentnie reguluje rozdział mocy i umożliwia płynną jazdę z prędkością do 40 km/h, fot.kh
hydrostatyczny napęd inteligentnie reguluje rozdział mocy i umożliwia płynną jazdę z prędkością do 40 km/h, fot.kh

Maksymalny udźwig to aż 5,5 t, a pompa oferuje maksymalny wydatek na poziomie 200 l/min. i ciśnieniu 310 bar. Pod maską pracuje 4-cylindrowy silnik Perkinsa o mocy 167 KM.

Warto dodać, że ładowacz Fendta jest dostępny z różnymi typami opon (przeznaczonymi do pracy na twardym podłożu oraz na polu), różnymi zaczepami, czy wagą.

Podstawowe dane techniczne ładowarki Fendt Cargo T955

-       Masa robocza: 11,8 t

-       Maks. ładowność: 5,5 t

-       Maks. wysokość podnoszenia: 8,5 m

-       Maks. ładowność przy maks. wysięgu: 2,4 t

-       Siła zrywająca przy czerpaku: 85 kN

-       Przepływ oleju hydraulicznego: 200 l/min (ciśnienie robocze 310 bar)

-       Maks. prędkość jazdy: 20 km/h, opcjonalnie 40 km/h

-       4-cylindrowy silnik o mocy: 123 kW przy 2 200 obr/min, pojemność skokowa 4,5 l

-       Oscylacja osi tylnej +/- 8°

Fendt Cargo T955, fot.kh
Fendt Cargo T955, fot.kh


Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • mnemonic222 2020-09-21 20:24:39
    Bardzo ciekawa ładowarka, Sennebogen to uznany niemiecki producent dźwigów portowych i koparek przemysłowych wysokiej jakości - Fendt wiedział co kupić, Niemcy trzymają się razem. Koncepcja przemyślana i przetestowana przez kilkanaście lat. Silnik miał być FPT 4,5 l, jak w pierwowzorze a tu Perkins, może to i lepiej. Kawał ładowarki dla profesjonalistów nie godzących się na kompromisy.
  • T.B. 2020-09-20 13:24:19
    W czasach obecnych nie widzę sensu dla użytkowania takiej ładowarki. Zakup kompletnie nieopłacalny. Za nieduże pieniądze można doposażyć każdą inną ładowarkę w kamery.
  • Brat wujka Staśka 2020-09-17 21:05:02
    To nie jest jedyna tego rodzaju konstrukcja. Już piętnaście lat temu Sennebogen miał to w ofercie a fendt tylko skopiował
    • Scrapi 2020-09-17 23:45:51
      Fendt zwyczajnie przemalował ładowarkę sennebogen. Na metce dalej widnieje firma sennebogen
    • Ivan 2020-09-17 23:58:30
      Przecież nawet jest napisane, że powstała przy współpracy z firmą Sennebogen
    • PAPA 2020-09-22 11:06:58
      Warto dodać, że trzeba też mieć specjalną kategorię UDT tzn najwyższą bowiem operator podnosi się ze sprzętem. W rolnictwie dla mnie ten patent nie trafiony ? Dlaczego ? My pracujemy dynamicznie przy oborniku czy słomie a tu podnosi się środek ciężkości oraz komplikuje to konstrukcje. Jak dla mnie tylko Faresin u Korbanek.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.125.162
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.