Byliśmy na miejscu, na terenie Bologna Fiere, gdzie w środę o godzinie 12.00 w Quadriportico Hall, w samym centrum targów, rozdano nagrody TotY. Relację natychmiast mogli zobaczyć nasi fani na Facebooku.

Do finału w głównej kategorii wytypowano pięć maszyn: JCB Fastrac 4220 iCON,, John Deere 8RX 410, Valtra Q305, Fendt 728 Vario, New Holland T7.300 LWB Auto Command. Naszym cichym faworytem było JCB, które rozbiłoby w ten sposób monopol wielkich koncernów zgarniających główną nagrodę od lat. Ale konkurencja była mocna i wygrał, chyba jednak słusznie, Fendt 728 Vario.

JCB najbardziej zrównoważony

Na pocieszenie dla angielskiego ciągnika została nagroda Sustainable TotY, czyli wyróżnienie dla pojazdu idealnego z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju. Oceniane były w tym wypadku takie kwestie jak komfort, bezpieczeństwo, wydajność i łączność, ale przede wszystkim ważne były nowe oraz przyszłe technologie, a także to w jakim stopniu pomagają one rolnikom w ich codziennej pracy.

Liczyły się zatem rozwiązania inteligentne, połączenie maszyny z siecią, oszczędność paliwa, skuteczność w ochronie gleby, systemy do zbierania danych, systemy dzięki którym emituje się mniej zanieczyszczeń. Prawdę mówiąc w tej kategorii myśleliśmy, że wygra John Deere 8RX 410 z przekładnią eAutoPowr, Fendt 728 Vario lub elektryczny Rigitrac SKH 60, ale wygrał JCB – dla nas niespodziewanie.

Najlepszy dla statystycznego rolnika

Nie ma statystycznego rolnika, tak jak nie ma szarego człowieka, o którym często mówią politycy. Ale od kilku lat w ramach TotY istnieje kategoria Best Utility, czyli nagroda dla najlepszego ciągnika użytkowego. W tym zestawieniu pojawiają się maszyny, które są najbardziej popularne, również w naszym kraju, dlatego wydaje się, że to najbardziej ciekawa konkurencja z punktu widzenia tzw. statystycznych rolników.

McCormick X6.414 P6-Drive - nagroda w kategorii Best Utility, fot. K.Pawłowski
McCormick X6.414 P6-Drive - nagroda w kategorii Best Utility, fot. K.Pawłowski
W tej kategorii brane pod uwagę są wszystkie ciągniki wielofunkcyjne i użytkowe, które dysponują mocą powyżej 70 KM, posiadają maksymalnie 4 cylindry oraz maksymalną masę roboczą do 10,5 t. Maszyny rozpatrywane w tej kategorii nie mogą mieć więcej niż 150 KM.

W finale znalazły się Basak Traktör 5120, McCormick X6.414 P6-Drive oraz New Holland T5.100 S. Szczerze mówiąc liczyliśmy na turecki produkt, którego zwycięstwo byłoby sporą niespodzianką i złamaniem popularności kilku największych koncernów. Jednak jury uznało, że lepszym ciągnikiem jest przedstawiciel Argo Tractors, czyli McCormick. Trudno z tą decyzją dyskutować, bo to rzeczywiście bardzo dobry ciągnik. 

Specjalny i najlepszy

W kategorii Best of Specialized często szansę dostają sprzęty z nieco mniejszych wytwórni, choć oczywiście nie tylko. Widać to było w nominacjach – do finału weszły: New Holland T4.120 F, BCS Spirit 70 Dualsteer, Claas Nexos 260, Antonio Carraro Mach 4 T, Landini Rex 4-120 GT Robo-Shift, Rigitrac SKH 60, Massey Ferguson 3SP 115. Zwycięzcą został niebieski przedstawiciel koncernu CNH.

New Holland T4.120 F- Best of Specialized TotY 2023, fot. K.Pawłowski
New Holland T4.120 F- Best of Specialized TotY 2023, fot. K.Pawłowski
Rozwiązanie następnego konkursu Tractor of the Year, chyba najbardziej prestiżowego konkursu rolniczego na świecie, już za rok w Hanowerze podczas targów Agritechnica 2023.