PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ferrari jakiego nie znacie

Ferrari jakiego nie znacie
Ferrari jakiego nie znacie. fot. Ferrariagri

Autor:

Dodano:

Tagi:

Ferrari kojarzy nam się najczęściej z autami piłkarzy lig europejskich. Jaki ma to związek z mechanizacją rolnictwa? A żaden, bo oto Ferrari jakiego nie znacie.



Nie będziemy dziś jednak omawiać pięknych włoskich supersamochodów wyjeżdżających z fabryki w Maranello. Przyjrzymy się bardziej, i to dosłownie, przyziemnym produktom Ferrari, które opuszczają (oczywiście także włoską) fabrykę w Abbiategrasso. Jednak poza nazwą nie mają one nic wspólnego z supersamochodami o tej samej nazwie.

Officine Meccaniche Ferrari SpA została założona w 1954 r. w miejscowości Luzzara i przez pierwsze lata istnienia zajmowała się metalurgią. Był to jednak czas silnego wzrostu gospodarczego we Włoszech i firma zwróciła się w stronę produkcji sprzętu rolniczego, prezentując w 1957 r. swój pierwszy jednoosiowy miniciągnik MC 57.

Sukces tej i następnych konstrukcji rolniczych Ferrari spowodował, że już pod koniec lat 60. firma zaistniała na rynkach zagranicznych, otwierając swoje przedstawicielstwa handlowe m.in. we Francji. W następnych latach firma skupiła się na produkcji ciągników specjalistycznych i kosiarek samobieżnych. Produkowane były nie tylko pod własną marką, ale też na zlecenie firm w Anglii i Hiszpanii. Dzięki sprzedaży licencji ciągniki Ferrari produkowane były także w Turcji i Iranie.

W 1988 r. firma Ferrari stała się częścią BCS Group, w których to strukturach obecna jest do dzisiejszego dnia, nadal projektując i budując ciągniki i maszyny do pielęgnacji zieleni. Oto kilka z nich, czyli Ferrari jakiego nie znacie.

Ferrari Vega Sky Jump K105

Ferrari Vega Sky Jump K105 z charakterystycznym napędem gąsienicowym for. Ferrariagri
Ferrari Vega Sky Jump K105 z charakterystycznym napędem gąsienicowym for. Ferrariagri

To specjalistyczny ciągnik, o którym można by powiedzieć, że posiada napęd na cztery koła, gdyby miał je cztery. Napęd jest tu przenoszony zarówno na przednie koła, jak i na gumowe gąsienice z tyłu. Ta podwójna konfiguracja zapewnia ciągnikowi właściwości jezdne klasycznego ciągnika z oponami, a także stabilność i przyczepność ciągnika gąsienicowego.

Źródłem napędu tej konstrukcji jest 98-konny motor o pojemności 3,8 l i maksymalnym momencie 330 Nm. Ciekawostką jest to, że ciągnik ten posiada podwójny układ kierowniczy, za który odpowiadają zarówno przednie koła, jak i przegub ramy, bo ciągnik ten to “łamaniec”.

Ferrari 560 HY WS

Ferrari 560 HY WS kosiarka z napędem hydrostatycznym i wspomaganiem kierownicy fot. Ferrariagri
Ferrari 560 HY WS kosiarka z napędem hydrostatycznym i wspomaganiem kierownicy fot. Ferrariagri

Ta charakterystyczna konstrukcja mobilnej kosiarki o nietypowych metalowych i kolczastych kołach (dostępne są także koła pneumatyczne) posiada opatentowany napęd hydrostatyczny i wspomagany hydraulicznie układ kierowniczy.

W zależności od modelu za napęd odpowiadają silniki benzynowe 12 -16 KM, a nawet wysokoprężny 9 KM. Kosiarka bez osprzętu waży ok. 200 kg (benzyna), a szybkość pracy może wynieść 10 km/h.

Ferrari Cromo K40 SDT RS

Ferrari Cromo K40 SDT RS o mocy 35 KM fot. Ferrariagri
Ferrari Cromo K40 SDT RS o mocy 35 KM fot. Ferrariagri

35-konny silnik diesla o pojemności 1,5 l i czterech cylindrach odpowiada za napęd tego ciągnika. Skierowany jest do małych gospodarstw zajmujących się specjalistycznym rolnictwem, uprawą szklarniową, szkółkarską i zielenią.

Sama konstrukcja, jej kompaktowość, zwrotność i niewielka waga sprawiają, że Cromo K40 SDT RS może bezpiecznie pracować zarówno na płaskich, jak i nierównych, pochyłych podłożach. Jest to możliwe dzięki ramie skręcającej się o 15 stopni. Napęd oczywiście na wszystkie koła.

Ferrari Vega K105

Ferrari Vega K105. Przegubowiec o mocy 98 KM fot. Ferrariagri
Ferrari Vega K105. Przegubowiec o mocy 98 KM fot. Ferrariagri

Kolejny, prawie 100-konny przegubowiec o jednakowych kołach w gamie marki Ferrari. Przegub pośrodku ciągnika zapewnia większą stabilność na zboczach i we wszystkich warunkach glebowych, zachowując przy tym wysoką przyczepność do podłoża wszystkich czterech napędzanych kół. Moc zapewnia silnik Kubota 98 KM o pojemności 3,8 l.

Kolejną ciekawostką związaną z napędem ciągników Ferrari jest specjalne oprogramowanie opracowane przez firmę BCS, które odpowiada za elektroniczne zarządzanie prędkością obrotową silnika za pomocą panelu sterowania znajdującego się po prawej stronie kierownicy.

Układ hydrauliczny tego ciągnika ma dwa obwody z niezależnymi pompami i wymiennikiem ciepła do chłodzenia oleju. Wysoki przepływ pomp umożliwia podłączenie wszystkich nowoczesnych narzędzi do specjalistycznego rolnictwa.

Ferrari Cobram L65 MT

Ferrari Cobram L65 MT ma 56 KM i został zaprojektowany do pracy na górskich zboczach fot. Ferrariagri
Ferrari Cobram L65 MT ma 56 KM i został zaprojektowany do pracy na górskich zboczach fot. Ferrariagri

Cobram L65 jest wyposażony w podwozie OS-Frame. Przegub pośrodku maszyny umożliwia oscylację przedniej osi do 15 stopni w stosunku do tylnej, co zapewnia doskonałą stabilność na pochyłościach. Cechy te w połączeniu z niezwykle szerokim rozstawem kół preferują ten ciągnik do prac na pochyłych górskich zboczach.

Moc zapewnia 3-cylindrowy 56-konny silnik Kohler przeprogramowany przez inżynierów Ferrari. Przeniesienie napędu na 12-biegową skrzynię następuje przez wielotarczowe sprzęgło pracujące w kąpieli olejowej.

Ciągnik posiada oczywiście stały napęd na wszystkie koła, a elektrohydraulicznie sterowany WOM ma prędkość 540 / 540E obr/min. Co ciekawe, dostępna jest wersja z odwracalnym panelem sterowania z kierownicą i fotelem o 180 stopni.

To tylko wybrane modele maszyn rolniczych produkowanych przez firmę z Abbiategrasso. Ferrari dla rolników? A dlaczego nie.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Polesław 2021-06-01 12:46:46
    Jak to jest, że we Włoszech produkuja i mali i duzi. I wszystko sie opłaca. Wszystko się sprzedaje. Tylko pozazdrościć.
    • Smok77 2021-06-01 13:31:46
      Bo maja rzad ktory walczy o rolnika a nie tak jak u nas ze sie sprzedali za garnek zlota i robia wszystko aby zniszczyc polskie rolnictwo aby nastepnie zschodni rolnik mogl wszystko kupic w Polsce za niska cene a polski rolnik aby u niego tyral za miske ryżu. Bedziemy niewolnikami zachodu bez zadnej wojny. Wszystko dobrowolnie oddamy.
      • mnemonic222 2021-06-01 17:35:53
        Tam mają rynek zbytu i dobre produkty, ty nie masz niczego i niczego nie kupisz, bo sprzedałeś się za socjal z UE, teraz kit sprzedajesz...
      • Rolnik 🤑 2021-06-05 21:03:17
        Nie mają związków zawodowych które mogą blokować dobre dla firmy połączenia z inną firmą. Bizon połączył się z NH i istnieje do dzisiaj, a przestano go produkować bo nie spełniał norm hałasu i wibracji. Z ursusem, hmm związki zawodowe blokowały połączenie bo szefostwo związkowców straciło by dobre wypłaty. A że uszyli do tego jakieś ide i tym podobne brednie nie mające żadnych merytorycznych potwierdzeń. Teraz podobnie robi rząd, buduje socjalizm. A pamiętajcie że tam najwięcej zyskują Ci którzy nie pracują za wiele. Zyskają mali rolnicy dopłatowcy, więksi zostaną opodatkowani.
    • Maniek 2021-06-01 20:22:04
      A Arbos?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.2.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.