PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Historia prototypowych Ursusów serii U

Historia prototypowych Ursusów serii U
Dlaczego prototypowe modele ciągników serii U nie trafiły do seryjnej produkcji? fot. www.bankfotek.pl

Autor:

Dodano:

Tagi:

Mało kto wie, że w latach 60. Ursus opracował prototypowe modele ciągników serii U. Pomimo swojej ciekawej konstrukcji nie doczekały się one jednak produkcji seryjnej. Dlaczego?



W 1966 r. przy warszawskiej fabryce Ursusa powstał Zakład Doświadczalny Ciągników Rolniczych, który zajmował się modernizowaniem modelu C-328, wdrażaniem Ursusa C-4011, czy współtworzeniem dokumentacji Ursusa C-385. W toku tych prac inżynierowie dostrzegali istotny problem dotyczący bardzo ograniczonej unifikacji części poszczególnych ciągników, co skutecznie utrudniało ich produkcję.

Receptą na te niedogodności miało być opracowanie zupełnie nowej serii zunifikowanych ciągników, a więc mowa tu o serii U, w ramach której miało się pojawić kilka modeli o mocach od 30 do 75 KM. Konstrukcja poszczególnych traktorów miała być w dużym stopniu oparta o te same podzespoły, co pozwoliłoby na obniżenie kosztów produkcji, jak również ułatwienie logistyki komponentów, czy usprawnienie samego procesu produkcji.

Prototypowy Ursus Serii U

Prototypy pierwszych modeli zostały wyprodukowane jeszcze pod koniec lat '60 i były zasilane autorskimi silnikami zaprojektowanymi przez inżynierów Ursusa. Co więcej, model U 710 otrzymał nawet nowatorską jak na tamte lata trzystopniową przekładnię oferującą zmianę biegów pod obciążeniem.

Ciekawostką może być również fakt, iż w tamtym czasie poważne zainteresowanie importem tych silników zgłaszało Renault. Francuski producent rozważał także możliwość importu całych ciągników Ursusa i produkcja ich pod wspólną marką we Francji.

Dlaczego zatem tak intrygująca konstrukcja Ursusów serii U nie doczekała się seryjnej produkcji? Jak można było się tego spodziewać, sporo w tym zakresie namieszała polityka ówczesnego rządu.

Więcej szczegółów w tym temacie dowiecie się z poniższego filmiku, którego autorem jest popularny twórca internetowy Matheo780.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • Stary Rak 2021-04-27 14:18:45
    I niby komunistyczne a podbiły cały świat. Nastał świetlisty kapitalizmu nie możemy ujżeć nowego polskiego ciągnika bo świetlany blask kapitalizmu w Polsce nas oślepia.
  • Jan 2021-04-21 10:56:02
    Toś to stare traktory Renault, jako żywo! Beskida nam podebrali i zrobili Twingo, Ursusy też skopiowane. Brawo Francuzi! A cóż u nas? Ano nic po staremu. Podobno jakieś samoloty wojskowe mamy z USA dostać co już od kilku lat są zezłomowane. No ale cóż przecież" nasi piloci i na wrotach od stodoły polecą" . Brawo MY???
    • Sinecode 2021-04-21 17:06:08
      Nie szalej już z tymi teoriami... Z Beskidem to jest powielana od lat bzdura. Twingo też powstawał od 1980 roku, w podobnym czasie co Beskid. Tylko że polski projekt został skasowany bo FSM miało produkować Cinquecento na licencji. Jeśli już to Beskid naśladował koncepcyjne auto o nazwie Mitsubishi Commuter z 1969 roku. Francuzi prawdopodobnie też podchwycili ten pomysł, stąd zewnętrzne podobieństwo obu aut. Zresztą Twingo było jakby skarłowaciałym Espace 1, który produkowano od 1984 roku, więc kto kogo mógł naśladować? Zresztą aerodynamiczny kształt nie jest przypadkowy i wiele auto projektowano w tym kierunku, aby stawiały jak najmniejszy opór. Ale gdzie biedne państwowe FSM a wielki koncern Renault który produkował traktory, samochody osobowe, ciężarowe, autobusy i wiele innych rzeczy? Z ciągnikami miało być inaczej- Renault chciał żeby produkowano dla niego te U-booty, jak się popularnie określa te ciągniki. Lata później Ursus i ZTS otrzymują kabinę, bardzo podobną do tej której używa Renault w dużych traktorach. Znowu- kto kogo naśladuje? Równie dobrze niektórzy wyskakują że MTZ to zerżnięte traktory Volvo albo Valmeta, ale tylko stylistyka jest podobna i nawiązująca do popularnych w tamtym czasie trendów. Teorie o zżynaniu są dobre ale tylko wtedy kiedy nie ma możliwości ich weryfikacji. Dzisiaj mamy czasy internetu, nagle okazuje się że coś co przez lata uważano za przełomowe, w innej części świata już istniało i było produkowane a u nas tylko sobie pożyczono co trzeba.
      • Jan 2021-04-21 18:16:20
        Miło fachowca posłuchać. Nie zmienia to mojego podejścia do tematu.
      • mnemonic222 2021-04-21 18:59:24
        FSM nie przedłużyło patentu i Renault już bez przeszkód mogło wprowadzić do produkcji swoje Twingo z traktorami było podobnie...
      • Seba 2021-04-27 21:55:42
        Mtz to kopie catepilara . Są dwie wersje robili Ruskie kopie na gąsienicach i z nich przekonstruowali na kołowe dlatego kierownica lekko z boku została. Albo amerykańską wersje kołowąskopiowali . Co do ruskich to przecież ciężarowe i osobowe to kopie amerykańskich aut .Samoloty niektóre też . Wszystko przerobione pod ruskich

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.242.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.