PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Hybrydowy ciągnik od Carraro

Hybrydowy ciągnik od Carraro The Carraro "Ibrido" - laureat nagród Blue EIMA 2018 oraz Innowacji 2018 fot. materiały prasowe

Autor:

Dodano:

Tagi:

Firma Carraro ma powody do dumy. Zaprezentowany podczas wystawy EIMA 2018 ciągnik Carraro Ibrido zdobył dwa wyróżnienia: Technical Innovation Award i EIMA Blue Award za rozwiązania przyjazne dla środowiska.



Co stanowi impuls dla konstruktorów takich maszyn? Chęć obniżenia spalania, a może zwiększenie możliwości? Z pewnością, jednak niestety trzeba to przyznać, że dużo skuteczniejszy okazuje się bat w postaci rygorystycznych norm emisji spalin. Choć te obecnie stosowane udaje się spełnić, to trzeba myśleć o przyszłości. Dodawanie kolejnych elementów może podobać się tym, którzy nie muszą za to płacić, a płaci oczywiście rolnik i musi borykać się ze wszelkimi niedogodnościami: spadkiem mocy, obniżeniem trwałości jednostki (downzising) czy dodatkowymi kosztami.

→ John Deere SESAM, elektryczny ciągnik przyszłością?

Carraro postawiło na "elektryfikację". Nowy ciągnik powstał w odpowiedzi na potrzeby rynku, na którym rośnie zapotrzebowanie na maszyny wyposażone w silniki, które cechuje zarówno niska emisja szkodliwych substancji, jak i racjonalne zużycie paliwa. Zastosowane rozwiązania mają pomóc z jednej strony spełnić wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju środowiska, a drugiej poprawić wydajność samych ciągników.

→ Elektryczny nośnik narzędzi z Holandii

Ibrido – czy wyznaczy trend?

Nazwa modelu "Ibrido", czyli hybrydowy, celowo została pozostawiona w języku włoskim, ponieważ po raz kolejny projekt jest w całości owocem prac przeprowadzonych w ośrodkach badawczo-rozwojowych Carraro w Campodarsego i Rovigo, a także w 100% wykonany we Włoszech – tak jak wszystkie ciągniki zaprojektowane i wyprodukowanych w zakładzie Carraro Agritalia. Warto o tym pamiętać, a czas pokaże, czy Carraro Ibrido w świecie ciągników stanie się tym, czym Prius stał się w świecie motoryzacji – dowodem, że można i prościej i solidniej.

Z technicznego punktu widzenia nowy ciągnik Carraro Tractors może stanowić prawdziwy punkt zwrotny, jeżeli chodzi o ciągniki rolnicze, choć z racji profilu produkcyjnego firmy należy spodziewać się, że w pierwszej kolejności rewolucja odbędzie się pod maskami ciągników specjalistycznych.

Ibrido na pierwszy rzut oka wygląda zwyczajnie, ot ciągnik specjalistyczny o mocy 105 KM. W rzeczywistości mamy do czynienia z hybrydą w układzie równoległym. Silnik spalinowy i silnik elektryczny są wspólnie wykorzystywane do napędu ciągnika za pośrednictwem tradycyjnej zsynchronizowanej przekładni mechanicznej 24/24.

Połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym pozwala zoptymalizować dostarczaną moc zgodnie z różnymi operacjami wykonywanymi przez ciągnik. Mówiąc dokładniej, operatorzy mogą wybrać, czy chcą pracować w jednym z trzech trybów: czysto elektrycznym (użytecznym np.: do stosowania w szklarniach, oborach, stajniach itd. ), spalinowym lub hybrydowym.

Dzięki zastosowaniu hybrydowego układu, systemy pomocnicze mogą być zarządzane przez dedykowane silniki elektryczne, które służą do dalszego usprawnienia użytkowania, czego efektem mają być: realne zmniejszenie zużycia paliwa, redukcja emisji spalin do zera (w pełnym trybie elektrycznym), zmniejszenie kosztów obsługi (z powodu zmniejszonego zużycia silnika spalinowego), zachowanie jakości upraw (dzięki zmniejszonej emisji CO2) oraz zmniejszenie poziomu hałasu i wibracji.

Z pewnością upłynie jeszcze trochę czasu, nim Ibrido trafi do sprzedaży. Czy okaże się sukcesem? Z pewnością napędy elektryczne odegrają jakąś rolę w maszynach rolniczych. Czy będzie to napęd główny, czy napęd pomocniczy (pompy, kompresory, narzędzia) trudno powiedzieć. Biorąc pod uwagę fakt, iż Grupa Carraro to nie tylko ciągniki, ale także przekładnie szeroko stosowane w ciągnikach różnych marek, można spodziewać się, że z czasem rozwiązania wykute przez ośrodki badawcze w Campodarsego i Rovigo mogą zagościć w produktach oferowanych szerszemu gronu odbiorców.

→ A może przyszłość będzie należała do całkowicie elektrycznych maszyn?

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (18)

  • rq34tyh 2018-11-16 04:05:24
    do autora! w koncu ciagnik jest na baterie ogniw ogniwa wodorowe ktore wytwarzają prad czy jeszcze inny rodzaj elektrycznosci bo z artykułu nie wynika co i jak dla mnie ogniwa wodorowe to rewelacja! i ursus zaczał cos robić ale na razie cisza
    • red 2018-11-16 10:44:58
      Nie, rozwiązanie jest bliższe klasycznemu czyli silnik spalinowy, generator, silniki elektryczne i jakaś bateria trakcyjna. Gdyby firma Carraro zastosowała w nim dodatkowo ogniwa wodorowe, to z pewnością by się tym pochwalili. Szczegóły będą zapewne zdradzane porcjami, jak zawsze.
  • mam orgazm 2018-11-15 19:32:10
    W polskich warunkach źródłem ekologicznej odnawialnej energii mogłby byc olej rzepakowy albo czysty etanol ze zboz albo ziemniakow czy burakow ale na to nikt sie nie zgodzi bo ceny zywnosci poszybowały by w gore a polska to dziki kraj zyjacy kosztem rolnikow to co ma sie im polepszyc lepiej niech zarobi tesla albo jakas inna bateria
    • T.B. 2018-11-16 12:56:44
      Można wybudować " ekologiczne" spalarnie śmieci że spalaniem w kontrolowanych warunkach z katalizatorami itd. Pozyskaną energię przetworzyć na prąd, a ten wykorzystać w procesie hydrolizy wody w celu wytworzenia wodoru. Technologia przechowywania wodoru już jest, ogniwa paliwowe też.
  • botanik 2018-11-15 13:58:01
    z tego co wiem to co2 jest potrzebne roslinom do zycia jak politykowi dobre kłamstwo to jak traktor dymi to tak jakby posiac nawoz
  • traktorzysta 2018-11-15 13:48:00
    Niby z czego powstanie ten ekologiczny prad do ładowania tych wynalazkow bo jak z polskich elektrowni weglowych albo niemieckich atomowych dzieki ktorym ze smakiem pijemy napromieniowana wode a potem dziw skad ten rak to ja tu zadnej ekonomii a tym bardziej ekologii nie widze
    • Miro 2018-11-15 14:21:27
      Niemcy to się swoich atomówek pozbywają, od czasu katastrofy w Fukisimie, jakikolwiek to ma związek z Niemcami... będą ciągnąć prąd od sąsiadów (poza nami). A co do naszych elektrowni węglowych, to nie należy patrzeć na ich kominy jak na wielgachne wydechy januszowych diesli... Zanim zacznie się pisać głupoty warto poczytać jakimi restrykcjami i normami są objęte elektrownie, poza CO2 nic więcej tam nie ma. A że nasze (nie)rządy nie mają kompletnie pomysłu na nowoczesną energetykę, to juz nie problem zachodnich firm wprowadzających elektryki czy hybrydy... Przykładowo w Norwegii, na Islandii czy w Brazyli to super ekologiczne propozycje
      • kodesz 2018-11-15 17:04:10
        Przykładowo, to Norwegowie żyją z ropy i gazu (baardzo ekologiczne) i z elektrowni wodnych. U nas nie ma ropy, ani gazu , a że leżymy na równinie środkowo-europejskiej, to nie ma również energii wody w wystarczających ilościach. Zanim zacznie się pisać głupoty trzeba wiedzieć, że każdy powinien korzystać z tego w co jest bogaty, a nie jednakie zalecenia dla wszystkich.
      • misia 2018-11-15 17:32:53
        Islandia, też "świetny" przykład. U nas przecież gejzerów multum! A Brazylia ? To może naśladujmy też Honduras i Botswanę mieszkajmy w szałasie i nośmy zimą przepaskę z liści.
      • Miro 2018-11-15 18:30:17
        Ehh... co za naród.. nikomu nie kazałem lać do baku spirytusu jak w Brazylii czy nagle posiadać gejzerów. WYRAŹNIE napisałem, żeby nie oceniać elektrycznych pojazdów i hybryd przez NASZ POLSKI przykład... bo to, że nam sie to nie podoba bo u nas to nie ma sensu nie znaczy, że w pozostałych 194 krajach to jest równie głupie! Przeczytajcie najpierw a później postarajcie się wysilić i zrozumieć sens... Norwegia żyje z ropy, ale prąd ma z elektrowni wodnych (dużo rzek i ropa w zamian za depresyjny dostęp do słońca i dużo samobójstw - tak na marginesie) dlatego tam elektryk to strzał w dziesiątkę, o ile bateria będzie eko. Analogicznie Islandia czy Brazylia, gdzie sporo energii produkuje się z tzw. odnawialnych źródeł...
        My nie mamy ani dużo słońca na panele, ani wody do elektrowni, ani pływów na Bałtyku, ani gejzerów, ani dość wiatru czyli co mamy marudzić, że dyzel najlepsiejszy i za kilka lat płacić 10 zł za litr? Jakąś alternatywę trzeba wymyślić... no chyba, że polskim przeznaczeniem jest stać się krajem 3 świata uzależnionym od importu energii. U nas zamiast hybryd mogłoby się pojawić ciągniki na biogaz z odpadów, bo w tej chwili odpady sobie gniją spokojnie na wysypiskach i co jakiś ulegając samoczynnemu zapłonowi, żeby zwolnić miejsce na nowe.
    • diesel smoke power stroke 2018-11-15 19:14:07
      Jakbym miał pracowac ciagnikiem np przy prasowaniu słomy albo kombajnem zasilanym tym gazem ze smietnika kiedy temperatura w tym roku w lecie przekraczała ze 40 stopni to bym sie musiał najpierw napic tego spirytusu brazylijskiego dla odwagi
      • japrdl 2018-11-16 13:57:33
        tja bo firma robiąc taką maszynę zapodałaby malutkie chłodnice z dyzla i wywaliła kule na kwestie temperatury
  • Rumcajs 2018-11-15 11:17:55
    W rolnictwie potrzebna jest alternatywa, bo nie ma żadnej, ani w paliwach ani rodzajach napędów
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.79.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.