PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ile filtrów ma nowoczesny ciągnik?

Ile filtrów ma nowoczesny ciągnik?

Autor: farmer.pl

Dodano: 30-09-2020 14:00

Tagi:

Pytanie banalne? Otóż nie. Nawet kilkanaście różnych filtrów może znajdować się w jednym nowoczesnym ciągniku. Brak wymiany choćby jednego z nich grozi problemami w pracy.



Czy każdy użytkownik nowoczesnego ciągnika wie jakie filtry ma jego ciągnik i kiedy należy je wymieniać? Na ogół tak jest, ale wiedza ta często ogranicza się tylko do filtrów powietrza, paliwa i skrzyni biegów. Tymczasem nowoczesne ciągniki wyposażone w systemy oczyszczania spalin mogą mieć nawet kilkanaście różnych filtrów i przynajmniej część z nich bardzo łatwo jest pominąć w okresowej obsłudze.

Właściwie problem nie istnieje, jeśli przeglądami zajmuje się wyspecjalizowany serwis. Tak jest na ogół w okresie gwarancji. Jednak po jej zakończeniu bardzo często okresowe przeglądy wykonuje się w nieautoryzowanych serwisach lub samodzielnie w gospodarstwie. W końcu wymiana filtrów i oleju nie jest niczym skomplikowanym.

Owszem, to prawda pod warunkiem, że mamy pełną wiedzę na temat obowiązujących czynności serwisowych, liczby elementów podlegających wymianie, parametrów płynów eksploatacyjnych i interwałach wymiany. Takie informacje można znaleźć chociażby w instrukcji obsługi. Tylko czy każdy taką instrukcję przeczytał? Problem występuje na ogół u osób, które kupiły używane maszyny i raczej rzadko mają dołączoną instrukcję. A jeśli nawet ją ma, to czy do niej zagląda?

Filtr AdBlue stosowany w układzie SCR ciągnika, fot. WD
Filtr AdBlue stosowany w układzie SCR ciągnika, fot. WD

Większość z nas przyzwyczajona jest do tego, że w ciągniku mamy 2 filtry powietrza, od 1 do 3 filtrów paliwowych, filtr oleju silnika i na ogół 2 filtry do skrzyni biegów (odpowiadające na ogół również za hydraulikę zewnętrzną). Ponadto na ogół pamiętamy też o czyszczeniu i wymianie filtrów kabinowych.

Taki schemat zazwyczaj sprawdza się przy ciągnikach, które nie mają na wyposażeniu systemów SCR i posiadają odrębne układy olejowe dla przekładni i hydrauliki siłowej.  W ciągnikach z oczyszczaniem spalin przy użyciu mocznika (płynu AdBlue) spotkamy od 1 do dwóch dodatkowych filtrów w tym układzie. Ich wymiana jest bardzo ważna dla poprawnej pracy układu i jest niezbędna co kilkaset godzin pracy.

Filtry te łatwo pominąć, gdyż na ogół są ukryte pod osłonami. Jeśli chodzi o koszty to są na ogół dość niskie w porównaniu do innych filtrów wykorzystywanych w ciągniku - kilkadziesiąt złotych.  

Kolejną grupą filtrów, o których łatwo zapomnieć są filtry w odrębnych układach hydraulicznych obsługujących hydraulikę siłową. Takie rozwiązanie występuje np. w marce Fendt i niektórych modelach Massey Fergusona (z przekładnią VT). W takim układzie znajdziemy nawet 4 dodatkowe filtry: wstępny, dokładny, zalewowy i w odpowietrzniku.

Ponadto kolejny filtr można spotkać w niektórych układach pneumatycznych ciągnika. Specyficzną odmianą filtra jest też osuszacz w układzie klimatyzacji. Podlega on okresowej wymianie co 2-4 lata, w zależności od intensywności eksploatacji.

Zdecydowaną większość filtrów można wymienić samodzielnie, warto jednak przeczytać instrukcję, gdyż niekiedy przy wymianie filtra trzeba również zapisać tę czynność w pamięci ciągnika (jest to coraz częściej wymagane już przy wymianie oleju w silniku). Na ogół nie potrzeba do tego komputera serwisowego tylko użycia odpowiedniej sekwencji przycisków sterujących urządzeniami pokładowymi.

Podsumowując, w przypadku obsługi nowoczesnych maszyn konieczne jest dokładne zapoznanie się z instrukcją. Jeśli nie macie jej w komplecie z ciągnikiem można ją dokupić w serwisie lub znaleźć w formie elektronicznej w Internecie.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Jeżeli zawiedzie wszystko 2020-10-01 18:56:05
    Przeczytaj instrukcję obsługi!
  • marek kujawy 2020-09-30 21:05:05
    o wiele za dużo kiedyś były 4 i ciągniki chodziły latami a teraz te jundiry to w dupe wsadzić nie dość że psują sie po 300 godzinach to o połowe za drogie. ktoś powie że są dopłaty ale one są dla producentów tego złomu bo same jundiry nie są warte nawet 50% ceny tego szajsu.
    • Gonzolot 2020-10-02 07:52:44
      Zawsze chciałem się dowiedzieć ile kosztuje ciągnik który wychodzi z fabryki i trafia na plac do dilera.
  • Serwisant niezależny 2020-09-30 14:19:15
    W artykule jest błąd. Wszystkie filtry zostaną wymienione jak zajmie się tym serwisant z wiedzą, a nie autoryzowany serwis. "Mechanicy" z serwisu dilera nie wiedzą nawet gdzie znajduje się korek spustowy oleju z silnika.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.125.162
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.