PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ile kosztuje remont silnika MTZ-82?

Ile kosztuje remont silnika MTZ-82? Głowica silnika MTZ-82 ze śladami poważnej korozji, fot. AŁ

Autor:

Dodano:

Tagi:

MTZ-82 to niezwykle popularny ciągnik w naszym kraju. Przyjrzyjmy się, ile kosztuje remont silnika tej wiekowej już konstrukcji. Nasze zestawienie obejmuje części do 80-konnych modeli w małej i dużej kabinie ze starym, solidnym silnikiem D-240.



Prędzej czy później każdy ciągnik musi przejść remont silnika. O ile nie jest to nagła i dramatyczna awaria, kiedy np. „korbowód wyszedł bokiem”, większość remontów wynika ze zużycia elementów roboczych. Na taki remont decydujemy się, gdy silnikowi brakuje już mocy i czuć, a czasem słychać, że trzeba przywrócić mu sprawność.

Blok silnika MTZ-82
Blok silnika MTZ-82

Koszty remontu silnika zależą oczywiście od rodzaju awarii, typu maszyny i jej producenta, jednak załóżmy, że decydujemy się na remont silnika ze względu na spore spalanie oleju i lekkie zużycie samej jednostki napędowej. Taki mały remont bez szlifowania wału korbowego, pionowania lub wymiany korbowodów, wymiany głowicy i rozbierania silnika w drobny mak.

Silnik D-240. Ani „nie gniotsa, ani łamiotsa”

MTZ-82 to niezwykle popularny ciągnik w naszym kraju. Od połowy lat 70., gdy rozpoczęła się jego kariera w Polsce, cieszył się powodzeniem ze względu na prostotę konstrukcji i niskie ceny części zamiennych.

Zostało tak do dziś, choć same części zamienne doczekały się zamienników i zamienników tych zamienników. Decydując się więc na remont silnika MTZ-82, warto rozejrzeć się za oryginalnymi częściami do tego ciągnika.

Zużyte panewki wału silnika D-240 MTZ
Zużyte panewki wału silnika D-240 MTZ

Przyjrzyjmy się, ile kosztuje remont silnika tej wiekowej już konstrukcji. Nasze zestawienie obejmuje części do 80-konnych modeli w małej i dużej kabinie ze „starym”, dobrym silnikiem D-240. Jednak to, że ciągniki te mają już swoje lata, nie oznacza, że trzeba oszczędzać na częściach. Zamiennikom mówimy „nie”!.

Nawet w oryginale jest tanio

Przyjrzyjmy się średnim cenom części do małego remontu silnika MTZ-82.

  • Zestaw naprawczy (cztery słupki x 150 zł) – 600 zł. Zawartość: tłok, tuleja, sworzeń korbowodu, zabezpieczenia sworznia, pierścienie tłokowe (5 szt.), pierścienie uszczelniające tuleje (2 szt.)
  • Komplet uszczelek silnika – 80 zł
  • Oryginalna uszczelka pod głowicę – 30 zł
  • Plastikowe wkładki (teflony) uszczelki głowicy – 4 x 3 zł

Kupując komplet uszczelek, watro zwrócić uwagę na jakość ich samych – gumowych elementów uszczelniających misę olejową i samej uszczelki pod głowicę z plastikowymi wkładkami, bo z tym bywa różnie. Może być zasadnym kupienie każdej uszczelki z osobna, a szczególnie uszczelki miski olejowej, pokryw głowicy i uszczelki samej głowicy, która musi być wysokiej jakości. Najlepiej taka brudząca grafitem ręce z wybitym rysunkiem słonia.

Uwaga: Plastikowych „teflonowych” wkładek głowicy wsuwanych w jej wewnętrzne metalowe okucie pod żadnym pozorem nie docinamy!

  • Tulejki korbowodu: 4 x 10 zł
  • Panewki główne z półpierścieniami: 95 zł
  • Panewki korbowodowe: 70 zł
  • Simmeringi wału korbowego: 50x70x10 – 8 zł i 100x125x12: 15 zł

W przypadku tych uszczelnień nie warto oszczędzać kilku złotych i muszą być dobrej jakości, aby uniknąć przecieków z silnika. Oryginalne są OK.

Pierścienie chromowe silnika MTZ. Zakładamy zawsze napisem do góry
Pierścienie chromowe silnika MTZ. Zakładamy zawsze napisem do góry

Jak zatem widać, drobny remont silnika MTZ-82 nie wiąże się z wysokimi kosztami części zamiennych. Przy jego okazji zalecamy przegląd i regulację pompy wtryskowej i wymianę końcówek wtryskiwaczy (od 40 zł) ze specjalnymi podkładkami: miedziane lub z wkładką (3 zł sztuka).

Uszczelka głowicy silnika MTZ z teflonem
Uszczelka głowicy silnika MTZ z teflonem

Całość drobnego remontu silnika D-240 uzupełni czyszczenie filtra oleju z wymianą sitka i jego uszczelek (10 zł), wymiana wkładu paliwa (10 zł z uszczelką), czyszczenie odstojnika paliwa i wymiana paska klinowego napędu pompy wodnej (20 zł).

A co z robocizną? Zapytaliśmy o koszt wykonania tzw. małego remontu u dwóch mechaników z południowej Wielkopolski. W przypadku braku potrzeby wyciągania wału korbowego, wycenili oni swoją pracę na ok. 1500 zł. Jeśli byłaby potrzeba demontażu wału, co wiąże się również z kilkoma innymi czynnościami, wycena opiewałaby na co najmniej 2 tys. zł.

Sprawdź dostępność części zamiennych na gieldarolna.pl



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (18)

  • Alek 2020-11-17 21:51:57
    Mam takiego ts 82 to prawda że silnik jest ok, ale reszta to katastrofa. Wycieki, wycieki i wycieki. Mój ma 7tys raz wymienialiśmy pierścienie i uszczelkę pod głowicę. Ciągnik nie pracuje ciężko.
  • brzoza 2020-11-17 09:48:55
    Więc ile 2 tyś robocizna a części wszystkie ....
  • wujo stasiu 2020-11-16 22:47:26
    nie ma lepszego ciongnika od mtzta!
  • Adam 2020-11-16 18:23:20
    Koszty materiału to jedno ale u mnie w okolicy problem z jakimkolwiek fachowcem.
  • stac mnie 2020-11-16 17:57:09
    a w fendzie to bedzie ze 40 tys ojjjj albo nie przeciez tych silnikow sie nie da naprawic trza zamawiac krotki silnik z aliekspres
    • black beauty 2020-11-16 19:54:53
      I co to jest 40 tysięcy? co to jest 400? pracuje na siebie to zarabia.Na swoich 30 ha to możesz nawet i koniem orać bo tanio
    • Jan 2020-11-16 20:25:23
      Fenda jakbyś miał nowego to chyba na całe życie
      • Podlasiak 2020-11-16 21:49:16
        Oj polemizował bym,usterki sie zdarzają jak w każdym .Ciagniki marki fendt obecnie to maszyny dla inteligentnych operatorów.Pozadzisz gamonia za kierownicę to zajeździe ci fenda szybciej jak belarusa.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.