PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak garażować kombajn?

Jak garażować kombajn?
Claas, fot. Sheryl Watson / Shutterstock.com

Garażowanie kombajnu to często niedoceniany, ale bardzo ważny czas, który może zdecydować o tym, w jaki sposób maszyna będzie funkcjonować w okresie najbardziej wytężonych prac w gospodarstwie. Takie aspekty, jak zdemontowanie sit, zabezpieczenie elementów roboczych czy zalanie paliwa do zbiornika, pozwolą na osiągnięcie efektywniejszych zbiorów. Niektóre z uwag z pewnością znajdą zastosowanie w przypadku nie tylko kombajnów, ale też ciągników czy różnego rodzaju maszyn. O tym, jak garażować kombajn opowiedział nam Krzysztof Burdziuk, kierownik serwisu Claas Polska.



Zakup kombajnu to niezwykle istotny wydatek dla każdego gospodarstwa. Skuteczna konserwacja maszyny prowadzi do zwiększania jej żywotności i bezawaryjnej pracy oraz pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek. W momencie, kiedy zakończymy żniwa, nasz kombajn czeka dłuższa przerwa, którą powinien spędzić w miejscu dobrze chronionym przed zmieniającymi się warunkami pogodowymi, takimi jak: deszcz, wilgoć czy śnieg.

– Absolutnie unikajmy trzymania maszyny pod chmurką przez ten okres. W pomieszczeniu, w którym przechowywany jest kombajn, nie powinno być nawozów ani środków ochrony roślin. Ważne jest również zastosowanie wszystkich zasad ochrony przeciwpożarowej, czyli m.in. sprawne gaśnice, wydajna wentylacja czy droga do szybkiej ewakuacji maszyny. Prace konserwacyjne możemy w dużym stopniu wykonywać sami, ale pamiętajmy przy tym o przestrzeganiu zaleceń instrukcji obsługi – mówi Krzysztof Burdziuk.

Demontaż części i mycie

Na początek zajmijmy się zdemontowaniem sit oraz podłóg podsiewacza.

– Dominuje tutaj zasada: im więcej przeciągu w maszynie, tym lepiej – dodaje Krzysztof Burdziuk.

Następnym krokiem jest zabezpieczenie elementów roboczych farbą lub środkiem antykorozyjnym biodegradowalnym. Pamiętajmy, że dotyczy to nie tylko kombajnu, ale i hedera. Przekładnie bezstopniowe (młocarnia, wentylator, heder, rotor) należy ustawić w najwolniejszej pozycji po przesmarowaniu i kilkukrotnym przestawieniu.

– Do maszyn bez wózka transportowego nie zaleca się pozostawiania przyrządu żniwnego na przenośniku ze względu na niepotrzebne obciążenie układu hydraulicznego – mówi ekspert Claas.

Jedną z pierwszych czynności, jakie powinniśmy wykonać, jest dokładne wyczyszczenie kombajnu. Dobrze, jeżeli maszyna przed tym popracuje na maksymalnych obrotach bębna młócącego i wentylatora, co pozwoli na usunięcie zanieczyszczeń zalegających we wnętrzu. W przypadku gdy maszyna pracuje w kukurydzy lub trudnych warunkach polowych, mycie można wykonać, korzystając z myjki wysokociśnieniowej, ale kategorycznie należy unikać takich miejsc, jak łożyska, filtry czy osprzęt elektryczny i elektroniczny.

Klimatyzacja, paliwo oraz smarowanie

Inny aspekt, który nie może umknąć naszej uwadze, to klimatyzacja i układ nawiewu powietrza. Czyszczenie powinno się odbywać od filtrów kabinowych, poprzez oczyszczenie i odgrzybienie, aż do sprawdzenia osuszacza włącznie.

W przypadku tłoczysk siłowników zaleca się ich wsunięcie (schowanie w obudowie), a tych, przy których nie będzie takiej możliwości, zabezpieczenie środkiem antykorozyjnym. Zwróćmy również uwagę na paliwo, które lepiej zalać do zbiornika. Musi ono być zimowe i bez dodatków biodegradowalnych. Następnie należy spuścić wodę z odstojników separatorów paliwa. Sprawdźmy także filtry.

Kolejny krok to całościowe przesmarowanie maszyny i przyrządów oraz jej uruchomienie na kilka, kilkanaście minut, tak aby smar równomiernie się rozprowadził.

– Przy wykonywaniu tej czynności postawmy kombajn na koziołki, które umożliwiają odtworzenie jazdy podczas uruchomienia maszyny w okresie zimowym, aby elementy układu jezdnego też się odpowiednio przesmarowały – mówi kierownik serwisu Claas Polska.

Konserwacja akumulatora i unikanie korozji

Bardzo ważną częścią garażowania kombajnu jest również odpowiednie dbanie o akumulator. Należy to robić zgodnie z instrukcją obsługi, demontując go na okres przestoju maszyny. Konserwacja akumulatora zależy od jego rodzaju (obsługowy, bezobsługowy). Należy przechowywać akumulator w stanie naładowanym w pomieszczeniu suchym i przy dodatniej temperaturze.

– Gdy mamy do czynienia z akumulatorem obsługowym, pamiętajmy o sprawdzaniu poziomu elektrolitu. Jego niedobór uzupełnimy za pomocą wody destylowanej. Zaleca się, aby co 4–6 tygodni sprawdzać poziom elektrolitu oraz stan naładowania akumulatora. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, należy go doładować – mówi Krzysztof Burdziuk. Zdaniem ekspertów prawidłowa gęstość elektrolitu powinna się mieścić w przedziale 1,26–1,28 g/cm3, natomiast poziom napięcia w ogniwach – w granicach 1,75–2,0 V.

Gęstość płynu powinniśmy sprawdzać również w układzie chłodzenia. Nagromadzenie w nim resztek pożniwnych może spowodować korozję, która bardzo źle wpłynie na chłodnice a w rezultacie na kombajn. Kontrolujmy także układ AdBlue zgodnie z instrukcją. Natomiast jeżeli maszyna ma dozownik płynu do układu sprężonego powietrza, to należy uzupełnić płyn, spuszczając wcześniej wodę ze zbiorników sprężonego powietrza.

Przygotujmy ponadto odpowiednio ogumienie. Aby uniknąć odkształcenia kół, powinny być one odciążone i napompowane do maksymalnego ciśnienia.

Ochrona przed gryzoniami

Problemem w garażu mogą okazać się również gryzonie. Ryzyko ich pojawienia się można w dużym stopniu zredukować poprzez dokładne wyczyszczenie kombajnu z resztek pożniwnych. Warto zdemontować osłony maszyny, co skutecznie powinno odstraszyć nieproszone stworzenia. Konieczne może okazać się zastosowanie odpowiedniej trutki.

Kabina dla własnego komfortu

Na koniec warto wspomnieć o kabinie. Wskazane jest, by odpowiednio ją wyczyścić oraz odkurzyć z wszystkich nieczystości. Jest to przecież miejsce, w którym spędzamy bardzo dużo czasu podczas sezonu. Warto czuć się w kabinie komfortowo. Zadbajmy ponadto o konserwacje elementów z tworzywa. Dzięki temu praca będzie dla nas i dla maszyny o wiele bardziej efektywna i komfortowa.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • LHR 2020-02-29 16:53:53
    paliwo do pełna zalać ? bo nie napisał a jak letnim zaleję to się parafina wytrąci a jak zimowym ON to mówią że w lecie nie powinno się pracować na zimowym ON koledzy jak to jest może ktoś uzupełni artykuł 300 l to jest trochę koszt

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.117.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.