PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak skutecznie uruchomić silnik w siarczysty mróz? Podgrzać go!

Jak skutecznie uruchomić silnik w siarczysty mróz? Podgrzać go! Grzałka w Ursusie 914, fot.kh

Autor:

Dodano:

Tagi:

Jak łatwo uruchomić silnik podczas siarczystych mrozów? Nie będzie z tym problemu, jeśli będzie on ciepły. A można to zrobić tanim kosztem - podgrzewając ciecz w układzie chłodzenia za pomocą grzałki.



Zimowy olej napędowy, naładowany akumulator, sprawne świece żarowe lub płomieniowe... to powinno wystarczyć do rozruchu silnika nawet podczas srogich mrozów, takich jakie dotykają nas w ostatnich dniach. To ciągle jest jednak rozruch namarzniętej, często do ponad -20 stopni jednostki napędowej, która po uruchomieniu przez pierwsze chwile nie pracuje tak, jak powinna.

Zimy silnik - szybsze zużycie i większe spalanie

Dzieje się tak m.in. przez zgęstniały olej, który na początku nie dociera we wszystkie miejsca gdzie powinien, a jednocześnie stawia większy opór pompie (nie wspominając już o układzie przeniesienia napędu i skrzyni biegów).

Specjaliści z branży motoryzacyjnej mówią, że w przypadku uruchomienia zimnego silnika jego zużycie jest co najmniej w takiej skali, jak przejazd co najmniej kilkuset kilometrów na ciepłym, co w przypadku ciągników rolniczych można przełożyć na przynajmniej kilka roboczogodzin.

Ponadto zimny diesel tuż po uruchomieniu generuje wielokrotnie wyższe zużycie paliwa niż w nominalnej temperaturze pracy i oczywiście potrafi nieźle kopcić - szczególnie starsze silniki. 

Jednym słowem najlepiej, gdy silnik przy rozruchu jest ciepły. Idealną sytuacją jest ogrzewany garaż, ale to zdecydowana rzadkość w przypadku ciągników rolniczych. 

Grzałka już od 100 zł

W dużej części można temu problemowi jednak zaradzić stosując skuteczny i tani sposób - grzałkę elektryczną do podgrzewania cieczy chłodzącej silnika. A te, w zależności od modelu ciągnika, są oferowane w różnych sposobach montażu: w bloku silnika, przy silniku z własnym zbiorniczkiem cieczy lub jako przepływowa na przewodzie między blokiem silnika a chłodnicą.

Grzałki montowane w blok silnika, fot.kh
Grzałki montowane w blok silnika, fot.kh

Najbardziej popularne jest pierwszy typ - montowany w bloku silnika. Mocuje się je w miejsce zaślepek w bloku silnika - spirala jest wprowadzana w płaszcz wodny bloku. Na zewnątrz jest gniazdo do podłączenia przewodu elektrycznego. Cena zakupu tego typu grzałek do popularnych modeli Ursusów i Zetorów zaczyna się już od ok. 100 zł. Droższe będą dedykowane do silników ciągników zachodnich marek - ceny mogą sięgać 600-800 zł i więcej.

Jeśli nie ma takiej możliwości, można zastosować grzałkę przepływową podgrzewającą ciecz chłodzącą. Montuje się ją na przewodzie między silnikiem i chłodnicą, tak jak pokazano w tym artykule:

Z kolei w popularnych MTZ-ach 82 i pochodnych, grzałka jest montowana na zewnątrz bloku silnika. Urządzenie posiada niewielki zbiornik z grzałką o mocy 1800 W, w których następuje cyrkulacja cieczy wpływającej z układu chłodzącego silnika. Użytkownicy twierdzą, że działa bardzo skutecznie. Koszt - 150-200 zł.

Warto mieć grzałkę

Jeśli ciągnik ma być często używany zimą, np. przy wozie paszowym, ładowaczu, transporcie, warto rozważyć wyposażenia silnika w grzałkę już na etapie zakupu maszyny. Bardzo często taki dodatek jest na liście wyposażenia opcjonalnego.

Grzałki podnosze temperaturę płynu chłodzącego, a co za tym idzie - temperaturę silnika (w tym komór spalania). Rozrzedza się olej silnikowy i w skrzyni biegów. To wszystko daje wymierne korzyści nie tylko w postaci ułatwionego rozruchu, ale również zdecydowanie mniejszego zużycia paliwa i elementów silnika przez pierwsze minuty pracy. Inwestycja zatem opłacalna zarówno w skali krótko- i długoterminowej.

Zobacz ofertę grzałek na Gieldarolna.pl



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (23)

  • Didik 2021-01-18 23:44:45
    T6.175 odpalił bez problemu, c360 odpalił po włożeniu opalarki do rury idącej z filtra powietrza do silnika
  • Seba 2021-01-18 21:52:51
    Wczoraj-niedziela 7211 zaczął kręcić dopiero po podgrzaniu oleju w misie bo niestety 15w40 za gęsty , jak już kręcił to nie odpalił dopuki w kolektor nie dostał płomienia. Jcb z 4 perkinsa nie odpaliła mimo świecy płomieniowej która się wkońcu zepsuła 330 też nie dała rady mimo świec Rano w niedzielę było -23 Dziś poniedziłek 7211 sam dałrady odpalić a olej tak gęsty że chwilę lampka świeciła . 330 odpaliła Jcb 4p po podgrzaniu palnikiem i z płomieniem w kolektor też Dziś rano "tylko" -16
  • Adam 2021-01-18 19:47:55
    Na obrazku napewno to nie 914 bo to była 6.
  • Andrzej 2021-01-18 19:27:38
    Ja to tylko podchodzę do swojej c 330 to że strachu sama zapalał przy -30. Ludzie w buty se wsadzie ze po obrocie bez świec żarowych pali wam tak c 360 czy c330
  • Jan 2021-01-18 18:36:06
    Zetor major 1962 rok minus 20, żadnego grzania tylko przycisk na pompie trzy obroty i uruchomiony
    • Zibi 2021-01-19 10:17:45
      Tak zwany przyśpieszacz czy jak kto go nazwie miały orginalnie w pompie wtryskowej C- 328 plus odprężnik i nie było na ta ciągniki mrozu . A podgrzewacz w silnikach MMZ polecam sprawdza się.
      • Tofik 2021-01-19 20:20:10
        Nie przyspieszacz tylko dawka rozruchowa taki typ pompy bez automatycznej dawki rozruchowej dawki
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.62.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.