Seria Q kontynuuje udaną i bardzo ładną linię designu fińskiego producenta, co może skończyć się kolejnymi nagrodami designerskimi dla marki należącej do koncernu AGCO.

Pojazd wygląda świetnie, ale według specjalistów z Valtry równie dobrze jeździ i pracuje. Pod maską znajduje się silnik AGCO Power o pojemności 7,4 l oraz hydrostatyczna przekładnia AGCO CVT.

Wprowadzeniu nowej serii ciągników będzie towarzyszyć spora kampania promocyjna. Potem opinia o ciągnikach zależeć będzie także od dealerów. Certyfikowani sprzedawcy serii Q będą w stałym kontakcie z ciągnikiem, wykorzystując najnowsze narzędzia zdalnej diagnostyki, co pomoże zaplanować serwis w najbardziej dogodnym terminie dla klienta.

Duża pojemność, mało problemów

Jednostka napędowa ze stajni AGCO, typu 74 LFTN-D5 , o pojemności skokowej 7,4 l (w całości produkowana w Finlandii w dawnych zakładach Sisu Diesel), dysponuje największą pojemnością na rynku ciągników rolniczych tej wielkości. To jest coś co klienci bardzo lubią i w czasach downsizingu wciąż poszukują.

Seria Q w pełnej krasie, fot. mat. prasowe
Seria Q w pełnej krasie, fot. mat. prasowe

W gamie znajdzie się 5 modeli o mocach od 230 do 305 KM i momencie obrotowym od 1000 do 1280 Nm. 

Według producenta maksymalna moc jest dostępna już od bardzo niskich prędkości obrotowych silnika, wynoszących 1850 obr/min, a maksymalny moment obrotowy utrzymuje się na stałym poziomie w zakresie od 1000 do 1500 obr/min. Silnik o długim skoku cylindra z łatwością generuje wysoką moc i moment obrotowy. Maksymalna prędkość jazdy osiągana jest już przy 1500 obr./min.

W całej gamie serii Q zastosowano funkcję EcoPower, znaną z wcześniejszych ciągników fińskiej marki. EcoPower daje możliwość wyboru między dwoma różnymi ustawieniami silnika za pomocą jednego przycisku. Po zastosowaniu systemu prędkość obrotowa zostaje zmniejszona o 400 obr./min w porównaniu z tradycyjnymi silnikami przy jednoczesnym utrzymaniu maksymalnego momentu obrotowego. Powoduje to zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10%.

CVT jako norma

Ciągniki serii Q będą wyposażane w łatwe w obsłudze przekładnie CVT. Aby utrzymać najniższe możliwe zużycie paliwa, elektroniczny układ zarządzania przekładnią serii Q automatycznie będzie dobierać najniższe możliwe obroty silnika dopasowując je do wykonywanej pracy. W efekcie moc będzie odpowiednio rozdzielana do układu hydraulicznego, WOM lub przekładni.

Przy prędkościach drogowych moc przenoszona będzie niemal wyłącznie mechanicznie, co oznacza szybkie i płynne przyspieszenie. 

Nie za lekki, nie za ciężki

Nowy model serii Q nie jest ani za lekki, ani za ciężki. Przy masie 9,2 tony chroni glebę przed zagęszczaniem. Maksymalna masa całkowita wynosi 16 ton, co gwarantuje dużą ładowność i oznacza, że ładunek jest zawsze przewożony zgodnie z prawem.

Seria Q kontynuuje udany design poprzednich modeli Valtry, fot. mat.prasowe
Seria Q kontynuuje udany design poprzednich modeli Valtry, fot. mat.prasowe

Sporym atutem traktora Valtry jest jego niska wysokość całkowita i długi rozstaw osi, co daje środek ciężkości zawieszony naprawdę nisko. W efekcie ciągnik jest wyjątkowo stabilny. Dzięki zastosowaniu zawieszenia pneumatycznego typu Aires, mamy krótszy czas reakcji w porównaniu ze standardowym zawieszeniem hydraulicznym, a także lepszą przyczepność do podłoża. 

Komfort i bajery

Jeśli chodzi o komfort pracy to oprócz pneumatycznego zawieszenia Valtra proponuje znany już z produktów fińskiego producenta podłokietnik SmartTouch.

Oczywiście do pełnego odczucia komfortu dochodzą nieodzowne w dzisiejszych czasach pomoce elektroniczne, które można sterować pomocą interfejsu użytkownika SmartTouch. W kabinie jest dostęp do Isobusa, przesłanych plików, funkcji Auto U-pilot oraz niedawnej nowości Valtry pod nazwą SmartTurn.

Dzięki systemowi SmartTurn, czyli funkcji automatycznego zawracania na uwrociach, praca na polu staje się w pełni zautomatyzowana, a kierowca może skupić się na maszynie i wykonywanym zadaniu. SmartTurn zwiększa precyzję pracy polowej, oszczędzając czas i paliwo oraz chroniąc glebę przed nadmiernym ugniataniem.

Jeszcze więcej bajerów od Valtry

To nie koniec nowinek technologicznych. Serię Q można zoptymalizować za pomocą automatycznego układu centralnego smarowania Valtra Unlimited, który pozwala uniknąć pracochłonnego smarowania ręcznego.

Do tego dodajmy inteligentny system centralnego pompowania opon, który stara się chronić strukturę gleby na polu i optymalizuje zużycie paliwa na drodze.

Wisienką na torcie jest dostosowywanie traktora do swoich potrzeb i wymagań. Począwszy od modernizacji kabiny lub zmiany koloru ciągnika po specjalistyczne adaptacje do pracy w polu lub na drodze, fot. mat. prasowe
Wisienką na torcie jest dostosowywanie traktora do swoich potrzeb i wymagań. Począwszy od modernizacji kabiny lub zmiany koloru ciągnika po specjalistyczne adaptacje do pracy w polu lub na drodze, fot. mat. prasowe

Wisienką na torcie jest dostosowywanie traktora do swoich potrzeb i wymagań. Począwszy od modernizacji kabiny lub zmiany koloru ciągnika po specjalistyczne adaptacje do pracy w polu lub na drodze, klienci Valtry mogą dostosować ciągniki serii Q do swoich potrzeb i w ten sposób jeszcze bardziej zwiększyć produktywność. 

Seria Q z myślą o rolnikach

Przedstawiciele fińskiego producenta mówią, że wszystkie elementy Serii Q zostały zaprojektowane z myślą o zmniejszeniu nakładów, maksymalizacji plonów, optymalizacji zużycia paliwa oraz pomocy klientom w spełnianiu wymagań prawnych i przepisów, realizacji własnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz łatwego raportowania.

Seria Q jest produkowana w jednej z najbardziej ekologicznych fabryk ciągników na świecie w Suolahti w Finlandii, która jest w całości zasilana energią odnawialną, co też jest nie bez znaczenia.

Produkcja serii Q rozpocznie się jesienią 2022 roku, a pierwsze ciągniki zostaną dostarczone klientom już w październiku br.