PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak zadbać o akumulator zanim nadejdzie mróz?

Jak zadbać o akumulator zanim nadejdzie mróz? Prawidłowe napięcie w czasie pomiaru rozruchu 10,2 V, fot. AŁ

Autor:

Dodano:

Tagi:

Listopad to miesiąc, w którym możemy się spodziewać ostrych przygruntowych przymrozków, a wraz z nimi pojawiających się problemów z akumulatorami w maszynach rolniczych. Czy można temu zapobiec, by nie dać się zaskoczyć przez niskie temperatury?



Często zdarza się, że nagłe obniżenie temperatury powietrza powoduje poranne problemy z uruchomieniem ciągnika. Zanim nadejdą przymrozki, warto więc zweryfikować stan akumulatora w naszej maszynie, bo nawet najlepszy akumulator w końcu odmówi współpracy i zwykle robi to nagle.

Każdy akumulator kwasowo-ołowiowy jest wrażliwy na niskie temperatury. Nawet w przypadku nowych akumulatorów już przy minus kilkunastu stopniach ich efektywność może spaść o połowę, co nieraz uniemożliwia skuteczny rozruch sinika. Szczególnie wrażliwe mogą być na to nowe ciągniki wyposażone w rozbudowaną elektronikę zasilaną stabilnymi napięciami.

Jeśli akumulator w ciągniku ma już parę lat, warto przed nadejściem zimy poświęcić mu trochę uwagi. Samodzielne sprawdzenie stanu akumulatora przed zimą możemy wykonać w trzech łatwych krokach. Pozwolą one ocenić jego stan i kondycję. Oto one:

Stan klem

 Klemy akumulatora nie mogą być luźne i pokryte nalotem. Jeśli są obrośnięte, trzeba je koniecznie wymienić na nowe, pamiętając o ich dobrym połączeniu z przewodami prądowymi i prawidłowym dokręceniu na słupkach akumulatora. Zalecane jest także pokrycie nowych klem wazeliną techniczną lub smarem w celu ograniczenia wpływu korozji na te elementy.

Słupek akumulatora pokryty śniedzią trzeba dokładnie oczyścić, fot. AŁ

Słupek akumulatora pokryty śniedzią trzeba dokładnie oczyścić, fot. AŁ

Gęstość elektrolitu

Gęstość elektrolitu badanego aerometrem musi się zawierać między 1,28 a 1,3 g/cm3, a zaznaczone to jest zazwyczaj zieloną skalą na pasku przyrządu pomiarowego. Wskazanie poniżej 1,28 mówi o niedoładowaniu, natomiast powyżej 1,3 o przeładowaniu akumulatora. Jeśli stan elektrolitu w poszczególnych celach jest za niski, zalecane jest uzupełnienie wodą zdemineralizowaną do stanu. Następnie zalecane jest naładowanie akumulatora do pełna i ponowne sprawdzenie aerometrem.

Rozerwany akumulator po wybuchu, fot AŁ
Rozerwany akumulator po wybuchu, fot AŁ

Warto też pamiętać, że nabrany do szklanej rurki przyrządu elektrolit musi być bezbarwny i czysty. Jeśli jest zamulony brązowym osadem, w akumulatorze nastąpiły już daleko posunięte efekty starzenia i nadaje się on do wymiany. Nie zaleca się uzupełniania akumulatora gotowym elektrolitem dostępnym w sprzedaży. Może to doprowadzić do przeładowania i jego zniszczenia.

Napięcie ładowania

Za pomocą najprostszego i najtańszego miernika napięcia możemy sami zmierzyć napięcie ładowania akumulatora. Przy pracującym na wolnych obrotach silniku mierzone na klemach napięcie musi się zawierać między 14 a 14,6 V. Jeśli mierzone napięcie wynosi poniżej 13,9 V, trzeba sprawdzić stan i naciąg paska napędzającego alternator i jego własne napięcie. Wszelkie wskazania miernika poniżej 13V i powyżej 15V świadczą o awarii układu ładowania akumulatora i należy je niezwłocznie usunąć.

Ten nadpalony słupek był przyczyną eksplozji akumulatora, fot. AŁ
Ten nadpalony słupek był przyczyną eksplozji akumulatora, fot. AŁ

Te trzy proste zalecenia, które możemy sami wykonać we własnym zakresie pomogą ocenić stan i zapobiec niemiłym niespodziankom związanym z rozruchem, gdy nadejdą przymrozki. Warto je stosować.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Gerwazy 2021-01-18 19:15:39
    A co myślicie o polskich akumulatorach? To już ten czas, ze mogą konkurować z "zachodem"? Jaką marke polecacie? Duzo jeżdżę w różnych częstotliwościach i potrzebuje czegos sprawdzonego.
  • Serwisant niezależny 2020-11-06 16:43:01
    O akumulator należy zadbać od momentu jego zakupu, a nie jak nadchodzą mrozy.
    • Prosty użytkownik 2020-11-07 10:37:47
      Kiedyś o akumulatory nie trzeba było dbać i chodziły po 15 lat. Dzisiaj możesz pod kołdrą trzymać a po dwóch trzech latach kupuj nowy. Technologia robienia w uja nabywcy idzie do przodu...
      • Serwisant niezależny 2020-11-08 09:33:17
        W moich maszynach akumulatory wytrzymują 10-15 lat w przypadku 12V i do 20 lat w przypadku 6V. Ale trzeba o nie dbać i serwisować. U klientów, którym robię usługi serwisu maszyn wytrzymują podobnie. Ale u takich klientów jestem raz w miesiącu i przy maszynach robię to co fabryka przykazała.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.