PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jaki ciągnik wybrać? 4- czy 6-cylindrowy?

Jaki ciągnik wybrać? 4- czy 6-cylindrowy?
Traktor z silnikiem 6-cylindrowym w porównaniu do 4-cylindrowego to przede wszystkim większa masa własna i o kilkanaście centymetrów dłuższy rozstaw osi, fot.kh

Klekot 4 cylindrów, czy harmonijny dźwięk „szóstki”? Zwrotność i umiarkowane zużycie paliwa czy pełna moc i uciąg? Podpowiadamy kiedy warto wybrać traktor z silnikiem 4-, a kiedy z 6-cylindorwym.



Oczywiście z tym klekotem to spora przesada. Dźwięk nowoczesnego 4-cylindrowego diesla ma niewiele wspólnego z tym sprzed 20, czy 30 lat. Nie mniej jednak różnica jest, ale nie dźwięk jest najważniejszy. Tzw. downsizing sprawia jednak, że 6-cylindrowców jest coraz mniej – zwłaszcza w niższych zakresach mocy. Ale chcąc kupić ciągnik w przedziale mocy 130-160 KM zazwyczaj jest możliwość wyboru modelu 4- lub 6-cylindrowego. Co zatem wybrać?

Downsizing obniżył pojemność silników

Konieczność spełnienia przez producentów ciągników i silników coraz bardziej wyśrubowanych norm emisji spalin powoduje, iż ta sama moc jednostek napędowych jest uzyskiwana z coraz mniejszych pojemności cylindrów. Jeszcze kilkanaście lat temu domeną ciągników o mocy powyżej 100 KM były motory 6-cylindrowe. Dzisiaj ta granica przesunęła się znacząco do góry i „sześciocylindrówki” zaczynają się najczęściej od ok. 140-150 KM.

– Normy emisji spalin jakie obowiązują, wymusiły to, że do pewnej mocy mamy ciągniki tylko i wyłącznie 4-cylindrowe. W przypadku Case i Steyr do modeli o mocy 145 KM mamy wyłącznie traktory z 4 cylindrami – mówi Tomasz Koperski reprezentujący marki Case IH oraz Steyr.

 

Często w zakresie mocy ok. 130-160 KM producenci ciągników dają jeszcze wybór modeli 4- lub 6-cylindrowych. Na co i w jakim przypadku warto się zdecydować?

Większy silnik to dłuższy i cięższy traktor

Moc, gabaryty ciągnika i jego masa to podstawowe parametry predysponujące go do wykonania określonych prac.

Traktor z silnikiem 6-cylindrowym w porównaniu do 4-cylindrowego to przede wszystkim większa masa własna i o kilkanaście centymetrów dłuższy rozstaw osi, co wpływa na wyższą stabilność maszyn, a to ma niebagatelne znaczenie w przypadku pracy z ciężkimi maszynami zawieszanymi na tylnym TUZ. Przesunięcie do przodu środka ciężkości to również lepsza trakcja i uciąg. Jednocześnie taki traktor traci na zwrotności i „kompaktowości”, co przy wielu pracach i sytuacjach ma duże znaczenie.

Chcesz kupić nowy ciągnik? Sprawdź swoją zdolność kredytową

Nie można oczywiście zapomnieć o tym, że maszyny 6-cylindrowe charakteryzują się większą elastycznością jednostek napędowych (wyższy moment obrotowy), choć dzisiejsze technologie – w tym przede wszystkim bardzo precyzyjne, elektroniczne sterowanie układami wtryskowymi – pozwalają w dużym stopniu zniwelować tą różnicę.

- Powoli zatraca się różnica pomiędzy 4-, a 6-cylindrówką – mówi Paweł Kwieciński z New Holland.

 

Mimo wszystko pozostaje ona jednak wyczuwalna, zwłaszcza przy zmianach obciążenia. Podjazd pod górę, wjazd w cięższą glebę czy chwilowe, zwiększone obciążenie WOM – w tych sytuacjach na pewno 6-cylindrowy silnik będzie lepiej „trzymał obroty” czy określoną prędkość.

Wielkość silnika, a zużycie paliwa

Oczywiście tak się dzieje nie za darmo. Więcej mocy czy momentu obrotowego wiąże się z koniecznością wykorzystania większej ilości energii, co pociąga za sobą wyższe zużycie paliwa. Dwa dodatkowe cylindry muszą swoje spalić, choć jak wynika z naszych doświadczeń i użytkowników takich traktorów, różnice w zużyciu paliwa praktycznie zatracają się w przypadku wykonywania cięższych prac, gdzie mniejsza jednostka napędowa jest bardziej wysilona.

 

Potwierdza to Robert Szewczyk z firmy Zetor Polska, który mówi o porównaniu zużycia paliwa w 4-cylindrowym Zetorze Forterra i 6-cylidrowym Crystalu.

 

Z kolei Damian Młynarczyk z firmy Małolepszy Group, podaje konkretne przykłady mniejszego zużycia paliwa podczas orki ciągnikiem John Deere 6M 6-cylindrowym w porównaniu do 4-cylindrowego. Jak jednocześnie zaznacza, do typowych, lżejszych prac np. z opryskiwaczem, rozsiewacze czy ładowaczem czołowym, doskonale sprawdzą się zwrotniejsze modele 4-cylindrowe z 4,5-litrowym silnikiem.

Cena i koszty użytkowania

Zakup ciągnika to oczywiście nie tylko wynik analizy potrzeb roboczych, ale też zasobności portfela. Tutaj należy zaznaczyć, że różnica cenowa między modelami danego producenta o podobnej mocy są na korzyść maszyn 4-cylindrowych, choć nie są to aż tak duże rozbieżności i często nie przekraczają 10 proc. wartości.

Warto też zwrócić uwagę na koszty ewentualnych remontów. W przypadku 6 cylindrów cena zakupu lub regeneracji elementów choćby do układu wtryskowego lub samego silnika będą wyższe teoretycznie o 50 proc. więcej też zapłacimy za robociznę.

Wszystko zależy od rodzaju prac

Podsumowując należy zatem stwierdzić, że jeśli traktor który chcemy zakupić ma spełniać funkcję uniwersalnego pomocnika współpracującego z ładowaczem czołowym, prasą, rozsiewaczem czy opryskiwaczem – świetnie powinien się sprawdzić ciągnik 4-cylindrowy. Oczywiście wszystko rozpatrujemy tutaj wokół mocy maksymalnie stukilkudziesięciu KM i odpowiednich do tego przedziału maszyn towarzyszących.

 

Warto przy tym wspomnieć, że taki traktor można w stosunkowo prosty sposób dociążyć aby również mógł poradzić sobie z większym sprzętem. Trzeba już zatem na etapie wyboru zastanowić się, czy wyposażyć maszynę w przedni TUZ i obciążnik, który w bardzo wyraźny sposób zmieni punkt ciężkości i charakterystykę pracy, czy dodatkowe obciążniki na kołach (z zewnątrz bądź od wewnętrznej strony felg). Tu jednak trzeba pamiętać o dopuszczalnej masie całkowitej i nacisku na osie.

 

Jeśli jednak traktor ma głównie pracować w polu na ciężkich glebach, pagórkowatych polach czy z masywnym osprzętem – warto dopłacić za „szóstkę”. Po za tym – kultura pracy „6 garów” i ich harmonijna praca – choć nie mają raczej wiele wspólnego z racjonalną kalkulacją ekonomiczną – też dla wielu użytkowników mają znaczenie i po prostu dają większą przyjemność z użytkowania.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (40)

  • Adrian 2021-12-25 11:47:54
    Jałowa dyskusja, branża agro to parodia motoryzacji, przemysł samochodów klasy premium oraz ciężarówek oparty jest od zawsze na silnikach R6 i V8 ewentualnie V12, ponieważ te silniki dysponują bardzo wysoką kulturą pracy, świetnymi parametrami i są podatne na wprowadzanie zmian w układach konstrukcyjnych w zależności od zastosowania, silniki R4 to silniki kompaktowe do zastosowania w pojazdach w których jest potrzebna zwinność i niska masa własna a zarazem przyzwoita moc. Ale czy ktokolwiek widział kiedykolwiek szanująca się limuzynę z silnikiem mniejszym niż 6 cylindrów ? To co się dzieje w branży agro to głównie zmowa firm produkujących silniki, Amerykanie stosowali V8 w ciągnikach Rosjanie nadal stosują V8 jak i V12. Te silniki potrafią być ekologiczne poprzez ich efektywne wykorzystanie a także nowoczesne systemy między innymi zmienna fazę rozrządu czy odłączanie cylindrów gdy nie potrzebna jest pełna moc. Dyskusja na temat R4 czy R6 jest jałowa tyle w temacie
  • Patryk 2021-12-23 11:37:55
    Nie prawda że 6 cylindrowe traktory to zawsze większy rozstaw osi może kiedyś tak było ale teraz właśnie Case Steyr i NH mają identyczny rozstaw osi w cztero jak i sześcio cylindrowych traktorach a masa różni się tylko o jakieś 150 kg
  • Głupek że wsi 2021-12-22 09:51:57
    Według mnie to nie jest takie proste moc silnika a moc na kołach pracuje na 6u ciągnikach i te 2 cztero cylindrowe to tylko do pielnikow albo drobny transport,zauważyłem jedno pojemność chociaż 8l jest wtedy moc i moment obrotowy tego ja się trzymam. A jeśli chodzi o cenę to od paru lat przerzuciłem się na używki
  • YAREK 2021-12-21 22:21:50
    Komentarze i artykuł na siłę pisane. W dzisiejszych ciągnikach nie konie są najważniejsze (nigdy też nie były). Pamiętajcie- konie dają prędkość, ale uciąg bierzemy z momentu. Fakt pierwszy jest taki iż 6-stki są bardziej elastyczne i paliwożerne, po drugie różnica pomiędzy ciągnikami z dawnych lat a teraz jest taka że teraz jest więcej osprzętu na stałe napędzane z silnika niż to co miałe stare ciągniki w uciągu 😉, więc ciężko porównywać.
    • farmer 2021-12-22 13:39:37
      czegos glupszego juz dawno nie przeczytalem miales fizyke w podstawówce?
  • Tomek 2021-12-21 18:19:13
    Robią auta v8 gdzie jak nie trzeba mocy chodzi na 4 cylindry, jak jest opór 8 cylindrów. Dlaczego nie mogą robić tego w ciągnikach? To gdzie jest potrzebna moc? Do jazdy 250 -300km/h czy do ciągnięcia pluga i innych narzędzi. To wszystko co się dzieje to zmowa producentów. Bo jakby jakiś wykruszył się np. Fendt to zaraz inni by musieli robić dobre silniki aby konkurować. A tak to nasze ursusy C360 mają większą pojemność niż nie jeden 100km współczesny traktor. Ursusy chodzą do dziś, a te dzisiejsze przez 40-50lat ?
    • sankt 2021-12-21 22:47:56
      Mam nadzieje że wiesz, że fendt nie ma swoich silników.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.203.18.65
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.