Dłuższy okres wykorzystania rocznego maszyny (w tym przypadku jej podwozia) zdaniem większości producentów pozwala na zmniejszenie jednostkowych kosztów pracy agregatu o co najmniej 25 proc. Decydując się na zakup kolejnych, wymiennych narzędzi, ograniczamy koszty wyłącznie do zakupu nadwozia. Jest to znaczna wartość, która w przypadku standardowych maszyn, np. wozów asenizacyjnych czy rozrzutników obornika, skutkuje oszczędnościami na poziomie pomiędzy 50 a 70 proc. ceny całej maszyny.

Sama konstrukcja układu wymiennych nadwozi oraz podwozia w większości oferowanych produktów wygląda podobnie. Sprzęganie podwozia z danym typem nadwozia trwa z reguły nie więcej niż 20 min. Wystarczy podjechać pod dany osprzęt, unieść podwozie (zazwyczaj jest ono wyposażone w układ pneumatyczny bądź hydrauliczny), zabezpieczyć mocowanie układu, podłączyć niezbędne elementy przekazujące napęd na aktywne części maszyn i możemy ruszać pełnowartościową maszyną do pracy.

ANNABURGER

Jak przekonują przedstawiciele niemieckiej firmy Annaburger, na inwestycji w systemy wymiennych nadwozi można sporo zaoszczędzić. Ale warunkiem tego jest wnikliwa analiza potrzeb gospodarstwa i dobranie odpowiedniego osprzętu. Realne oszczędności w stosunku do zakupu odrębnych maszyn dedykowanych do konkretnych czynności mogą wynosić od 15 do nawet 50 proc. Ale w przypadku tej wyższej wartości mówimy o inwestycji w większą liczbę takich maszyn.

Sześć komponentów w czterech rozmiarach to aktualna oferta firmy Annaburger w zakresie systemów wymiennych nadwozi kierowana na europejski rynek. Najmniejszym układem podwozia jest w niej układ tandemowy o oznaczeniu HTS 20.79, którego dopuszczalna masa całkowita może wynosić 20 lub 21 t. Kolejno znajdziemy również model o oznaczeniu 22.79 z dopuszczalna masą 22 oraz 23 t. Poza tym w ofercie niemieckiego producenta dostępne są dwa modele oparte na 3-osiowym podwoziu z dopuszczalną masą całkowitą nawet do 33 t.

W zależności od wybranej opcji podwozia wśród dedykowanych nadwozi znajdziemy m.in. przyczepę objętościową (32-43 m3), rozrzutnik uniwersalny (17-29 m3), przyczepę uniwersalną z tylnym/bocznym wywrotem (23-32 m3), wóz przeładowczy (25-36 m3), Schubmax - przyczepę z przesuwną ścianą (36-41 m3) oraz wóz asenizacyjny (15-24 m3).

JOSKIN

W układzie Joskin Cargo System są dostępne dwa typy wózka jezdnego. Pierwszy z nich określany jest symbolem TSM i obejmuje układ osi tandemowych z hydraulicznym (dwukierunkowym) układem zawieszenia. Cena takiego układu to ok. 96 000 zł (podane ceny są kwotami netto). W podwoziu drugiego typu montowane są 3 osie z zawieszeniem hydraulicznym (jednokierunkowe i wolny powrót). W zależności od długości ramy (odpowiednio 6,6 oraz 7,55 m) ta wersja podwozia kosztuje 146 790 lub 149 770 zł.

Pierwszą z możliwości wyposażenia układów wózka jezdnego jest system Vacu-Cargo, czyli beczek asenizacyjnych o pojemności od 16 do 26 tys. l. Ceny podstawowych beczek w zależności od wybranej opcji wahają się w zakresie od 77 000 do blisko 110 000 zł.

W kwocie od 116 690 do 125 160 zł możemy dostosować nasze podwozie do rozrzucania obornika. Szeroka skrzynia wyposażona jest wówczas w dwa pionowe wałki rozrzucające i może pomieścić od 13,4 do ponad 21 m3.

Trans-Cargo to z kolei układ skrzyń wywrotek rolniczych, który może być zamontowany na jednym z podwozi. W zależności od wyboru możemy korzystać ze skrzyni o objętości od 19,4 do 27,4 m3. Największe objętości oferują przyczepy z grupy Silo-Cargo. Mowa o nadwoziach przeznaczonych do przewozu zrębków czy sieczki z kukurydzy. Dostępne są one w pojemności nawet do 42,8 m3, a cechą wyróżniającą ten element jest zmienna szerokość skrzyni od 2,35 m z przodu do 2,4 m z tyłu, przez co wyładunek masy jest łatwiejszy. Cena największego nadwozia Silo-Cargo to blisko 90 000 zł.

Jedną z nowszych pozycji w ofercie systemów nadwozi jest układ Drakkar. Jest to przyczepa objętościowa, z której wyładunek materiału prowadzony jest za pomocą taśmy przenoszącej oraz ruchomej przedniej ściany. Dzięki przesuwanej taśmie (przesuwającej się wraz z podłogą) możliwy jest precyzyjny wyładunek materiału na pryzmę. W zależności od objętości cena nadwozi Drakkar wynosi od 110 000 do 120 000 zł.

BERGMANN

Bergmann Vario to grupa produktów z wymiennymi nadwoziami Bergmann, która może być zamontowana na jednym z 4 układów podwozia. Dostępne są zarówno układy tandemowe, jak i typu tridem o maksymalnej masie dopuszczalnej w zakresie od 22 do 34 t. Co ciekawe, standardowym wyposażeniem każdego z podwozi jest układ hydraulicznej amortyzacji z wymuszonym hydraulicznym sterowaniem osią tylną bądź przednią i tylną w przypadku tridemu.

Wśród oferowanych nadwozi, podobnie jak w przypadku wszystkich producentów, znajdują się przyczepy objętościowe. W tym konkretnym przypadku dla podwozia 2-osiowego dostępne są przyczepy: 34 oraz 39 m3. W zakresie podwozia typu tridem montować możemy przyczepy ze skrzynią 39 oraz 44 m3. Wyróżnikiem oferty firmy Bergmann jest możliwość stosowania dwóch rodzajów rozrzutników obornika: z pionowymi wałkami umożliwiającymi aplikowanie obornika (skrzynie od 20,6 do 27,5 m3) oraz TSW, a więc z poziomymi walcami rozdrabniającymi i tarczami wysiewającymi. Dzięki takiej konfiguracji oprócz obornika maszyny radzą sobie również z rozrzucaniem torfu, wapna oraz innych materiałów sypkich. Montowana skrzynia ma wówczas pojemność od 16,3 do 22,1 m3.

FLIEGL

Firma Fliegl daje swoim klientom jedną z największych możliwości konfiguracyjnych maszyn. Wynikają one głównie z systemu wymiennych adapterów przeznaczonych do pracy z przyczepami gamy ASW, a więc maszynami z hydraulicznie przesuwaną ścianą przednią. Maszyny w takiej konfiguracji mogą być doposażone zarówno w adaptery do rozrzucania obornika, ślimaki hydrauliczne do przeładunku zboża, adaptery przeładunkowe czy po prostu klapę tylną, przez co w krótkim czasie mogą być przekształcone w maszyny do przewozu materiałów objętościowych.

Oferta podwozi obejmuje konstrukcje 2- i 3-osiowe. Wyróżnikiem dla układu podwozia Fliegl jest układ zmiennego położenia osi (mamy możliwość hydraulicznej bądź mechanicznej regulacji rozstawu osi). Taka opcja umożliwia optymalne rozłożenie nacisku na podłoże.

W zakresie wymiennych nadwozi oferowany jest wóz asenizacyjny oraz przyczepa ze ścianą przesuwną ASW 256 o ładowności 20 t. Sam zakres wyposażenia przyczepy ASW w adapter jest ogromny i czyni ofertę niemieckiego Fliegla jedną z największych w tym zakresie.

SIPMA

W ofercie polskiego producenta znajdziemy dwuosiowe podwozie PW 2420 Kombo ze sprężynowo-hydraulicznym zawieszeniem. Co ciekawe, w standardzie dostępny jest również układ hydraulicznej amortyzacji dyszla. Siłowniki tego układu mają dodatkową funkcję, która pozwala na dostosowanie położenia dyszla i dopasowanie go do wysokości zaczepu dowolnego ciągnika. M.in. w trosce o żywotność opon producent zastosował w swoich podwoziach układ skrętnej osi tylnej z wymuszonym (hydraulicznym) kierowaniem.

PW 2420 Kombo jest wyposażone w układ hydrauliczny, pneumatyczną instalację hamulcową oraz instalację oświetleniową. Podwozie ma homologację do poruszania się po drogach z prędkością do 40 km/h. Cena podwozia o nośności nieco ponad 20 t to 80 570 zł.

Producent z Lublina do swoich maszyn przewiduje 3 rodzaje nadwozi. Pierwszym z nich są przyczepy skrzyniowe o oznaczeniu NS 16000 Kombo oraz NS 2000 Kombo, o ładownościach 16 i 20 t. Po zamontowaniu nadwozi NS na podwoziu otrzymujemy w pełni wartościową przyczepę skrzyniową z możliwością trójstronnego wywrotu. Cena nadwozi skrzyniowych w zależności od wielkości wynosi odpowiednio: 47 400 zł oraz 53 950 zł.

Kolejno zastosować możemy rozrzutnik obornika o pojemności 19 lub 23 m3. W jego podłodze znajduje się napędzany silnikiem hydraulicznym 3-rzędowy przenośnik. Za rozrzucanie obornika odpowiada wówczas dwubębnowy, pionowy adapter z nożami tnącymi. Co ciekawe, adapter może być w krótkim czasie odpięty od nadwozia, pozwalając na przewożenie różnych płodów rolnych. Cena nadwozia NR 1600 Kombo to 85 300 zł, rozrzutnik o pojemności 23 m3 i oznaczeniu NR 2000 Kombo kosztuje z kolei 99 250 zł.

Nadwoziem, które w przypadku systemów wymiennych cieszy się największą popularnością, a którego nie zabrakło również w ofercie Sipmy, jest przyczepa objętościowa NO 3500 Kombo oraz NO 4000 Kombo. Kosztujące odpowiednio 59 750 zł oraz 63 520 zł nadwozia mają pojemność 35 oraz 40 m3. Za ich rozładunek odpowiada przenośnik podłogowy z bezstopniową regulacją prędkości przesuwu. W nadwoziu zastosowano hydraulicznie podnoszoną klapę tylną, co znacznie ułatwia korzystanie z przyczepy.

Uzupełnieniem bogatej gamy nadwozi Sipma Kombo jest przyczepa do przewozu bel (30 bel o średnicy 1,2 m) z hydraulicznie regulowaną ścianą tylną. Przyczepa kosztuje 37 920 zł.

POMOT CHOJNA

Do nielicznych polskich producentów układów wymiennych nadwozi nie tak dawno dołączył Pomot Chojna. W jego ofercie znajdziemy układ tandemowego podwozia z osią skrętną i standardowym ogumieniem 500/45 R 22.5. W odróżnieniu od konkurencji, siłownik hydrauliczny do wywrotki jest wbudowany w ramę podwozia, a nie w konstrukcję nadwozia. Cena podwozia z homologacją do 40 km/h wynosi 45 000 zł.

Pierwszą pozycją w zakresie układów nadwozi jest skrzynia o ładowności 10 t. Co ciekawe, platformę dostarcza Metaltech i jest ona taka sama jak w przypadku przyczep producenta z Mirosławca oznaczona symbolem DB 10 000. Wymiary wewnętrzne skrzyni to: 4,5 x 2,42 m, a pojemność bez nadstawek - 13 m3. Cena skrzyni to 25 000 zł. Metaltech dostarcza również nadwozie do rozrzucania obornika o oznaczeniu RO 6. Ma ono pojemność 9 m3 i kosztuje 65 000 zł. Uzupełnieniem gamy nadwozi do przewozu płodów rolnych i materiałów sypkich jest nadwozie skorupowe Mulda o pojemności 17 000 l i ładowności 10 t. Cena tego elementu to 20 000 zł. W ofercie firmy znajdziemy również nadwozie z beczką o pojemności 10 000 l. Standardowym wyposażeniem tego nadwozia jest miotacz gnojowicy o szerokości pracy do 15 m. Jego cena to 30 000 zł.

Ciekawą możliwością jest również zamontowanie rozsiewacza do nawozów z możliwością wysiewu od 30 do 10 000 kg/ha w cenie 55 000 zł oraz przyczepy do przewozu bel, która kosztuje 25 000 zł.