PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Już jest – nowy Fendt 200 Vario

Już jest – nowy Fendt 200 Vario Fendt 211 Vario, fot.kh

Autor:

Dodano:

Tagi:

Jeśli ktoś w wyborze niewielkiego ciągnika nie szuka kompromisów, a po prostu chce postawić na jakość, wydajność i technologie najwyższych lotów – zachęcamy aby przyjrzeć się bliżej najmłodszemu dziecku z rodziny z Marktoberdofu – ciągnikowi Fendt 200 Vario.



Już na pierwszy rzut oka widać zmiany w nowym traktorze. Fendt 200 Vario upodobnił się bowiem stylistyką do największych swoich braci – serii 900 czy 1000 Vario.

Nowy design i kabina

Charakterystyczna maska z wąskimi, opadającymi paskami ledowych świateł i duża, szara powierzchnia perforowanej maski nadaje nieco futurystycznego i zaczepnego wyglądu.

Zmienił się design, ale gabaryty pozostały na praktycznie niezmienionym poziomie – charakterystycznym dla najmniejszego ciągnika rolniczego tej marki.

Fendt 200 Vario - nowa, wyższa kabina z płaską podłogą, fot.kh
Fendt 200 Vario - nowa, wyższa kabina z płaską podłogą, fot.kh

Zmiany widać również spoglądając na kabinę. Jest ona nieco wyższa w porównaniu do dotychczasowego modelu, a wchodząc do środka zauważa się, że oferuje więcej przestrzeni nad głową.

Jak na niewielki ciągnik jest przestronna i oferuje bardzo dobrą widoczność. Mieliśmy się okazję przekonać o tym podczas jazd testowych z ładowaczem czołowym. Powiększone okno dachowe i przednią szybę dzieli tylko niezbyt szeroka belka konstrukcyjna kabiny. Widok na ładowacz jest niemal doskonały.

Monitory i obsługa FendtOne

Skoro o kabinie mowa, nie sposób nie wspomnieć o nowym panelu sterowania z wielofunkcyjnym joystickiem i dźwignią krzyżową. Obok znajduje się opcjonalny 12-calowy terminal dotykowy (standardem dla wersji Profi jest 10-calowy, 12-calowy jest opcją) – to elementy wyposażenia w myśl filozofii obsługi FendtOne.

Fendt 200 Vario - 12-calowy monitor, fot.kh
Fendt 200 Vario - 12-calowy monitor, fot.kh

Jakby tego było mało, w miejscu tradycyjnej deski rozdzielczej znalazła się deska rozdzielcza w pełni cyfrowa – w formie monitora, umieszczona na kolumnie kierownicy. Są na niej wyświetlane m.in. prędkość jazdy, prędkość obrotowa silnika i poziom płynów. Obsługuje się ją za pomocą za niewielkiego panelu sterowania znajdującego się z prawej strony kierownicy.

Oprócz tych elementów sterowania, nie ma tutaj praktycznie żadnych innych. Wszystko można ustawić i zaprogramować na monitorze lub desce rozdzielczej.

Dżojstik do wszystkiego

Wielofunkcyjny joystick otwiera nowe możliwości obsługi. Dzięki niemu można m.in. dokonywać regulacji silnika i skrzyni biegów za pomocą przycisków na joysticku. Sterowanie dwoma zaworami, jak również uruchamianie tempomatu, odbywa się również za pomocą joysticka. Dźwignia napędowa posiada przyciski, które można dowolnie przypisać np. do obsługi świateł roboczych lub funkcji silnika i skrzyni biegów.

Traktor jest też wyposażony standardowo w elektryczne zawory hydrauliki zewnętrznej. Dzięki temu można precyzyjnie sterować natężeniem przepływu i w łatwy sposób wybierać funkcje czasowe i oczywiście dopasować sterowanie poszczególnymi gniazdami do dźwigni krzyżowej czy dżojstika. Ustawienie funkcji odbywa się za pomocą 10-calowej deski rozdzielczej lub 12-calowego terminalu.

W kabinie tego niewielkiego ciągnika nie zabrakło też chłodzonego schowka, a nawet… ogrzewania podłogowego (opcja).

Pakiet „Inteligentne rolnictwo”

Fendt 200 Vario Profi+ zaskakuje również możliwościami obsługi „cyfrowego rolnictwa”. 10-calowa deska rozdzielcza i 12-calowy terminal z boku ułatwiają korzystanie z narzędzi kompatybilnych z technologią ISOBUS z równoczesnym aktywowanym prowadzeniem automatycznym Fendt Guide (dawniej VarioGuide).

Ciekawostką jest pakiet Fendt Task Doc, który oferuje rolnikowi prowadzenie automatycznej dokumentacji pracy. System dokumentacji związanej z zamówieniami składa się z funkcji planowania i funkcji administracyjnych.

Hydraulika – load sensing to standard

Cechą charakterystyczną ciągników jest pompa typu load-sensing (LS), co jest domeną zazwyczaj większych ciągników i to w dodatku dostępną opcjonalnie. Tutaj to standard. Warto przy tym wspomnieć, że dźwignia krzyżowa 3L może być wykorzystywana m.in. do obsługi ładowacza czołowego ze zintegrowaną funkcją zmiany kierunku jazdy.

Jeśli chodzi o przedni TUZ, to opcjonalnie dostępny jest układ odciążania, co umożliwia bezstopniową regulację docisku za pomocą terminalu. To rozwiązanie szczególnie polecane do koszenia użytków zielonych, aby zmniejszyć zanieczyszczenie paszy podczas pracy w nierównym terenie.

Dodatkowa moc przy każdym zadaniu

Seria nowych ciągników Fendt 200 Vario to pięć modeli z silnikami o mocach maksymalnych w zakresie od 79 do 124 KM (Fendt 207 Vario, Fendt 208 Vario, Fendt 209 Vario, Fendt 210 Vario, Fendt 211 Vario).

Traktory Fendt 200 Vario są wyposażone w 3-cylindrowe silniki AGCO Power z systemem DynamicPerformance
Traktory Fendt 200 Vario są wyposażone w 3-cylindrowe silniki AGCO Power z systemem DynamicPerformance

Tak jak u poprzedników, jednostki napędowe to 3-cylindrowe motory AGCO Power. Cóż, sama charakterystyczna praca „trzycylindrowca” może się jednym podobać, innym – nie. Na pewno na same parametry jednostek trudno krzywo patrzeć, bo wyglądają bardzo dobrze, a i podczas jazd testowych (co prawda mało obciążonym ciągnikiem) na „żwawość” nie mogliśmy złego słowa powiedzieć.

Innowacją jest koncepcja dodatkowej mocy DynamicPerformance (DP) w Fendt 211 Vario dzięki sterowaniu w zależności od zapotrzebowania zapewnia moc wyższą o 10 KM wtedy, gdy jest ona potrzebna. Rozwiązanie DP nie jest powiązane ani z prędkością jazdy, ani z zadaniami specjalnymi, lecz działa wyłącznie dynamicznie. Oznacza to, że dodatkowa moc jest dostępna przy każdej pracy: z maszyną uprawową, transporcie, przy wozie paszowym czy nawet ładowaczu. System wykrywa, kiedy po prostu podzespoły traktora jej potrzebują.

Silniki spełniają wymogi norm emisji spalin Stage V m.in. dzięki katalizatorowi utleniającemu (DOC), filtrowi cząstek stałych (DPF) i selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), ale bez recyrkulacji spalin EGR. Producent chwali się że w silniku zainstalowano niewymagające konserwacji popychacze hydrauliczne, a sterowany elektronicznie wentylator Visctronic zapewnia chłodzenie w zależności od aktualnej potrzeby, co ma na celu zmniejszyć zużycie paliwa i zapewnić cichszą pracę.

Podsumowując...

Nowe kompaktowe ciągniki Fendta zaskakują możliwościami. Rozwiązania zastosowane w maszynach stoją na poziomie traktorów dużej mocy i to w klasie premium.

Ile kosztują nowe maszyny…? O to można pytać dealerów właściwie już bo według zapewnień producenta, traktory można już zamawiać w październiku, a pierwsze maszyny zjadą z linii produkcyjnej pod koniec stycznia 2021 r. Sądząc jednak po topowych i bezkompromisowych rozwiązaniach, maszyny z pewnością znajdą się również na „top-półce” cenowej, choć i tutaj pewne kompromisy mogą być, bo maszyny są oferowane w 3 wariantach wyposażenia.

Wszystkie modele są dostępne w wariantach wyposażenia Power, Profi i Profi+ (dawniej ProfiPlus).

Fendt 211 Vario Profi+, fot.kh
Fendt 211 Vario Profi+, fot.kh


Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • adi88 2020-10-14 10:00:59
    Ładowacz Fendt Cargo produkowany jest przez czeskiego producenta ładowaczy czołowych TracLift - Humpolecké strojírny.
  • fred 2020-10-08 07:18:49
    Kolejny ciągnik z silnikiem od kosiarki za gigantyczne pieniądze.
  • ajato 2020-10-07 20:16:39
    Hue hue hue, kolejny ciągnik wartości połowy wsi i remizy OSP?
  • Janek 2020-10-07 17:02:04
    Wersja Power tez ma elektryczne zawory? I wyświetlacz?
  • Al 2020-10-07 15:23:20
    Jak juz piszecie o wszystkim to piszcie i o cenie tak dla ciekawości
    • ajato 2020-10-07 20:15:57
      Uuu, kolego, o cenę to proszę wielmożnego kolegę musisz pytać się u dilerka, oczywiście uprzednio kłaniając mu się w pół.
      • abcdf 2020-10-08 05:13:16
        I nikomu nie mówić bo to oferta specjalna only for you taniej jak w fabryce
      • PAPA 2020-10-28 12:04:56
        Myślę, że koło 385k netto będą chodzić takie średniaki a na fulu ponad 420K :)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.