PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kolejny grudzień z rekordową rejestracją ciągników?

Kolejny grudzień z rekordową rejestracją ciągników?
W grudniu 2017 r zarejestrowano 2063 nowych traktorów, czyli dwukrotnie więcej niż w najlepszych miesiącach tamtego roku. Czy w tym roku będzie podobnie?, fot.kh

Patrząc na roczne statystyki sprzedaży maszyn rolniczych, na pierwszy rzut oka można wywnioskować, że przedświąteczna gorączka zakupów udziela się także rolnikom, którzy pod przysłowiową choinkę nagminnie kupują sobie nowe ciągniki. Rzeczywistość jest jednak inna.



Tegoroczny grudzień również zapowiada się rekordowo pod względem rejestracji nowych ciągników. Niestety, owe rejestracje nie wynikają z nagłego przypływu gotówki w kieszeniach rolników i wspomnianej, wszechobecnej gorączki przedświątecznych zakupów. Traktory jak zwykle, z jakiegoś powodu, są rejestrowane na dystrybutorów lub najczęściej firmy dealerskie. Z jakiego?

Zasadniczy powód jest co roku ten sam: wejście kolejnej dyrektywy lub rozporządzenia unijnego. Ostatnia dekada była dla producentów ciągników i silników polem niemałych zmagań o spełnienie norm emisji spalin. I dalej jest, bo jeśli ktoś myśli że tzw. finalna norma Tier 4 (Stage 4) była ostateczną, to grubo się byli. Od 1 stycznia 2019 r. zaczyna obowiązywać bowiem kolejna – Stage 5. Tu jednak wielu producentów jest już na nią przygotowanych, inni wykorzystają okresy przejściowe i póki co w tym zakresie większego zamieszania nie widać.

Inaczej jest natomiast z tzw. „Tractor Mother Regulation” (TMR). To określenie dla rozporządzenia UE 167/2013 wprowadzające sporo dezorientacji zarówno wśród producentów jak i dystrybutorów maszyn. Opisuje ono m.in. warunki wprowadzenia pojazdów rolniczych i leśny do obrotu na rynku Unii Europejskiej, ale też określa wymagania związane z ochroną środowiska i konstrukcją samych maszyn. Jeśli ktoś w bieżącym lub nawet poprzednim 2017 r. zakupił np. nowy ciągnik lub miał okazję takim pracować, najpewniej spotkał się takimi zmianami jak: wyłączający się WOM po opuszczeniu przez operatora siedzenia, przycisk testowania hamulców zagregowanej przyczepy, szersze lub dodatkowe lusterka, większe liczba naklejek z informacjami i piktogramów dotyczących bezpieczeństwa itp. – to właśnie efekt TMR wprowadzonego z 1 stycznia 2018 r. Wszystko jest dokładnie określone w rozporządzeniu, jak niegdyś przysłowiowy już kształt ogórka. 

Początek roku 2019 to jednocześnie początek obowiązywania pierwszego etapu TMR 2, będą tutaj mogły być zarejestrowane maszyny homologowane od czerwca 2018 r. Co z wyprodukowanymi przed tym okresem, które nie znalazły nabywców? Właśnie się rejestrują. Przygotowując niniejszą wypowiedź, zadzwoniłem to kilku dealerów maszyn. Jeden z nich mówił że wydział komunikacji ma już za sobą, drugi – że właśnie stoi w kolejce do rejestracji i chce zarejestrować 6 maszyn.

Zmiany wprowadzane do ciągników przez TMR, to tak naprawdę rzeczy niemalże niezauważalne, ale mocno uciążliwe dla dystrybutorów. Jeśli maszyna będzie sprzedana po nowym roku bez żadnych dofinansowań, to „pół biedy”. Ale „pod wniosek” już nie przejdzie. W dalszym ciągu zgodnie z literą prawa, maszyna zarejestrowana jest uznawana za używaną.

>>> Ciągnik nowy czyli nierejestrowany? <<<

Niby zmiany w maszynach są niewielkie i wprowadzane w słusznej sprawie, ale jakby nie było to kolejna komplikacja już i tak już bardzo skomplikowanych przede wszystkim przez normy spalin konstrukcji maszyn. Czy nowoczesnym ciągnikom z ostatnich lat produkcji można wytknąć brak komfortu albo bezpieczeństwa pracy? Kto ostatecznie płaci za spełnienie wszystkich wymogów? Na te pytania niech każdy odpowie sobie sam...



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (21)

  • Łekolog 2018-12-28 11:32:53
    Prawdziwą zeroemisję CO2 uzyskamy gdy: 1. Wyłączymy wszystkie odbiorniki prądu. 2. Przestaniemy ogrzewać nasze domy. 3. Gdy prąd i ciepło staną się niepotrzebne będzie można zamknąć wszystkie niebezpieczne elektrociepłownie - gazowe, węglowe i atomowe. Na koniec, by osiągnąć idealną zeroemisję przez człowieka należy założyć na głowę foliowy worek i dobrze nim odizolować od otoczenia wydychane CO2. Przekażcie to dalej! Ratujmy świat przed CO2. Niech Bruksela wprowadzi nowe przepisy!
    • adi 2019-03-04 14:14:36
      W Japonii wymyślili już odpowiednie technologie - Seppuku i Kamikadze
  • mymster 2018-12-27 15:34:52
    Panie Karolu bardzo fajny artykuł, już wszyscy mamy tego dość nic tylko wybrać się na wybory i zagłosować za unio sceptycznymi ugropowaniami które dążą do obalenia dyktatury Unii a powrotu do EWG które ma same dobre cechy Unii Europejskiej. Wszyscy już mamy dość tych DYREKTYW
  • Władysław 2018-12-27 13:50:25
    Przeciez wszyscy wiemy, że te wszystkie wymysły, normy emisji itd to tylko po to aby wywindować ceny nowych ciągników i pogrąąyć polskich producentów ciągników w taki sposób, że dzięki tym wszystkim wymysłom nowoczesnym cenowo stają się niekonkurencyjne w relacji do zachodnich marek. Efekt jest taki, że polski rolnik kupuje albo nowy zachodni ciągnik albo stary zachodni ciągnik. Nowego polskiego nie kupi bo jest niewiele tańszy od zachodniego, A szkoda bo polscy konsumenci powinni zrobić tak samo i od polskiego rolnika też nie kuypić tylko od xzachodniego. MOże wtedy polski rolnik podrapałby się po główce czy dobrze robi niszcząc polskie fabryki ciągników i innych maszyn !!!!!!!!
  • Mateusz Spy 2018-12-26 18:53:36
    Czy Pan Józef mógłby też w jakimś odcinku opowiedzieć o Bizonach BS Z110, których był głównym konstruktorem?Jest ich mało, ale to odmienna konstrukcja od pozostałych Bizonów. Z pewnością byłaby to bardzo ciekawa opowieść. Pozdrawiam.
  • małorolny 2018-12-26 16:57:07
    Ceny nowych maszyn są tak skalkulowane, żeby skutecznie wchłonąć dopłatę unijną. A potem serwis odziera rolnika z resztek godności i gotówki.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.203.18.65
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.