PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kolor ma znaczenie. Historia New Hollanda, cz.1

Kolor ma znaczenie. Historia New Hollanda, cz.1
Firma Fiat Trattori w 1919 r. wprowadziła na rynek pierwsze ciągniki - serie 702, a potem 703. Prototypy powstały jeszcze przed I WŚ, w 1910 r., fot. Fiat

Maszyny John Deere są zielone, New Hollanda niebieskie, a czerwone samochody są najszybsze. Wie o tym każdy, ale niewielu zastanawia się jaka historia kryje się za logotypami, barwami czy nazwą danej firmy. Niektóre z  dzisiejszych korporacji mają za sobą niezwykle zwroty akcji, przejęcia, bankructwa. Prawie każde logo kipi historią. Traktory New Holland również kryją swoją tajemnice. Co kryje się pod ładnym logo i niebieską barwą nadwozia?



Konsumenci, wybierając daną markę, rzadko spoglądają głęboko w historię firmy. To czy Ferrari lub szybkie wersje Alfa Romeo mają kolor czerwony jest wynikiem wyścigów o Puchar Gordon Bennetta z lat 1900-05 ma dla nich jakiekolwiek znaczenie? Najprawdopodobniej nie. Nikt się nad tym nie zastanawia.

Maszyny rolnicze sprawdzimy na polu

Tym bardziej nie ma to znaczenia przy maszynach rolniczych, które wybierane są przede wszystkim poprzez swoje parametry techniczne, cenę, jakość i ewentualną kwotę odsprzedaży po kilku latach użytkowania. Jednak przestudiowanie historii producentów pozwoli nam spojrzeć na sukces firmy i jakość jej produktów z innej strony. Wszak fabryka, wytwarzająca swoje maszyny od kilkudziesięciu lat, istniejąca na wszystkich kontynentach i mająca w ofercie unikalne rozwiązania i kilka znanych marek może przekonać jeszcze bardziej niż nieznany, całkiem nowy producent.

New Fiat

Świetnym przykładem firmy, która ma za sobą niezwykłą wręcz liczbę zwrotów akcji i kombinacji właścicielskich jest New Holland. I wbrew pozorom nie zaczniemy od początków amerykańskiego przedsiębiorstwa. Podczas badania przeszłości firmy będziemy skakać po rocznikach jak wydarzenia w scenariuszu Quentina Tarantino. W tej chwili sto procent udziałów New Holland ma holding CNH Industrial, należący do Fiata. Dlatego też zaczynamy od roku 1919 roku, kiedy to włoski koncern postanowił założyć oddział zajmujący się produkcją maszyn rolniczych. Powstała wówczas firma Fiat Trattori, która natychmiast wprowadziła na rynek serię ciągników 702, a potem 703. Pojazdy opracowywano jeszcze przed I wojną światową, a pierwsze prototypy testowano w 1910 roku.

Lokomobile odchodzą

Fiat podszedł do sprawy nowocześnie. Jak na tamte lata lekkie maszyny zbudowane w podobny sposób jak amerykańskie Fordsony, różniące się od potężnych ciągników sprzed I wojny światowej, stały się znacznie bardziej atrakcyjne dla klientów. Tańsze, prostsze w obsłudze, zajmujące mniej miejsca traktory Fiata okazały się po prostu bardziej praktyczne i przystosowane do warunków powojennej Europy.

W 2019 r. New Holland uczcił 100-lecie marki m.in. wprowadzając limitowaną edycję ciągników nawiązujących do historii Fiata, fot.NH
W 2019 r. New Holland uczcił 100-lecie marki m.in. wprowadzając limitowaną edycję ciągników nawiązujących do historii Fiata, fot.NH

Samonośna konstrukcja oraz silnik znany z ciężarówek włoskiej firmy o mocy 30 KM wystarczyły do pracy nawet przy dużych areałach. W następnych latach produkcja rosła, a Fiat zaczął nawet eksport poza Italię. Warto odnotować, że w 1933 roku jako pierwsza firma w Europie wypuściła na rynek ciągnik z napędem gąsienicowym (Fiat 700C). Wkrótce takie pojazdy stały bardzo popularne, szczególnie w latach 40. przy odbudowie zniszczonego wojną kontynentu.

Do baku wlewamy wszystko

W tym samym roku produkcja rolnicza została przeniesiona do Modeny, a włoski koncern przejął firmę Oficine Maccaniche (OM) produkującą ciężarówki, silniki, samochody wyścigowe i traktory. Marka OM od tej pory oznaczała w koncernie duże ciągniki, wielkie ciężarówki i ogólnie duże tonaże.

Pod koniec lat 30. w ofercie znalazł się m. in. Fiat 40 Borghetto, czyli ciągnik gąsienicowy, nieco większy od 700C, wyposażony w silnik napędzany różnymi paliwami (nafta, gaz ziemny, benzyna, olej napędowy), co w czasie nadchodzącego konfliktu zbrojnego mogło mieć znaczenie. Niestety wojna przerwała plany rozwoju całej firmy i mimo wykorzystania silników Borghetto w pojazdach używanych w armii jego znacznie nie było tak wielkie jak planowano.

Nowe pomarańczowe

Największy progres w historii firmy można zaobserwować po II wojnie światowej. Produkcja ruszyła już w 1945 roku, ale sprzedaż nie była imponująca. Traktory Fiata okazywały się zbyt drogie na kieszeń włoskich rolników. Dopiero pojawienie się w 1949 roku małego, napędzanego benzynowym silnikiem modelu 600 (i 601 w wersji gąsienicowej), zapewniło powodzenie.

Sukcesy kontynuował późniejszy Fiat 25R produkowany od 1951 roku. Niewielki ciągnik był pierwszą maszyną rolniczą turyńskiej firmy w kolorze pomarańczowym. O tego momentu jaskrawy kolor stał się znakiem rozpoznawczym rolniczego oddziału Fiata.

Małe traktory Fiata

Niewielki traktor z silnikiem o pojemności skokowej 1901 cc i mocy 24 KM był odpowiedzią na potrzeby włoskich rolników, którzy działali na małych powierzchniach i nie opłacało się im kupować dużego, drogiego sprzętu. Ciągnik, tym razem napędzany silnikiem wysokoprężnym, stał się podstawowym sprzętem rolniczym w powojennej Italii, a udział firmy w lokalnym rynku wzrósł aż do 45%.

Tani pojazd rolniczy nie oznacza zacofania – 25R wyposażono w rozrusznik elektryczny, czterobiegową skrzynię biegów, a opcjonalnie także w wałek odbioru mocy, trzypunktowy układ zawieszenia czy pięciobiegową skrzynię biegów. W ofercie znajdowała się również wersja gąsienicowa nazwana 25C. Pojazd zdobył sobie popularność także za granicą. Fiat nawiązał wówczas współpracę z francuską Simcą, która produkowała włoskie traktory pod marką Someca, a także z japońską Kubotą, która wykupiła licencje na produkcje małych maszyn.

Wkrótce rolnicze fiaty montowano lub produkowano także w Rumunii, Argentynie czy Turcji. Ekspansja stała się faktem.

Fiat Trattori - diament w ofercie

Kolejnym kamieniem milowym w historii Fiat Trattori stały się ciągniki serii Diamante, wprowadzone na rynek w 1965 roku. Ciągniki typu 215, 315, 415, 615 i 715 różniły się wielkością, zastosowaniem i napędem. Po raz pierwszy producent traktorów postanowił wymienić całą gamę ciągników i wszystkie do siebie upodobnić, by oferta była spójna.

Innowacje w tej serii to przede wszystkim ładny design, w stylu lat 60., napęd na cztery koła dostępny w opcji, podnośnik hydrauliczny, blokada mechanizmu różnicowego w każdym modelu i w pełni zsynchronizowane skrzynie biegów. Serię Diamante montowano lub produkowano m. in. w Jugosławii, Rumunii, Turcji, Maroku, Brazylii, Argentynie, Australii, Francji czy RPA. Traktory Fiata stały się popularne na całym świecie.

Ciąg dalszy już wkrótce w drugiej części artykułu. 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)

  • Fiat 2021-11-23 22:19:27
    Niestety z roku na rok produkty z naklejką new holland są coraz gorsze. 80 procent ciągników jakie sprzedaje sie obecnie w Polsce pod marką NH to tak naprawdę tureckie ciągniki TURK TRAKTOR. Jedynie naklejka na masce brzmi zachodnio...reszta Turcja i słaba jakość...a płacisz za marketing, reklamy i najdroższe największe stoiska na targach.
  • Ala 2021-11-18 22:06:25
    Ale kto by pomyślał,że o traktorze można tak ciekawie napisać...
  • Patrycja 2021-11-18 21:46:43
    Jeden traktor i taka historia. Bardzo ciekawe
  • tomasz 0859 2021-11-18 13:54:52
    NH to dziś naprawdę wynalazek., mam na nieszczęście T7,210, T7.270, T7.315 i T8.410. Żaden nie przejeździł sezionu by coś się poważnego z nim nie stało. Najgorsze co jest to SERWIS- tylko komputer i najlepiej wymiana po kolei, aż do skutu - oczywiście na mój koszt. Kombajny na szczęście są o niebo lepsze od ciągników.
    • Bartek 2021-11-18 22:03:05
      Ale farming się nie liczy... Kogo ty tym chcesz okłamać? Z netu ściągnąłeś modele i wypisujesz bzdury. Gdybyś miał taką flotę a wśród nich t8 to nie siedziałbyś na Farmerze. Takie bajki to opowiadaj kolegom z praktyk szkolnych w pierwszej klasie zawodówki. Fanboj ursusa albo Zetora.
  • Sub 2021-11-18 13:49:46
    a ja głupi myślałem że pracuje się traktorem a tu niespodzianka- pracuje się kolorem. Brawo NH!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.23.219.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.